Avatar billede jaszczur Nybegynder
18. august 2006 - 09:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Konflikt mellem Grafikkort og bundkort.

Hej.
Jeg har de sidste par dage haft problemer med mit nye hardware.
Jeg har snævret problemet ind til at dreje sig om en konflikt mellem bundkort og grafikkort (efter at have skiftet harddisk, samt afprøvet grafikkortet i mit gamle system).

Problemet er at jeg ikke kan køre 3D applikationer. Der er ingen problemer i windows. Når jeg starter spil eller 3DMark kommer der flimrende farver, og herefter fryser computeren som oftest.

Mit bunkort er ASRock 939 dual SATA2
Mit Grafikkort er Radeon 9800 pro

Jeg har geninstalleret win
BIOS er sat op så det skulle passe til kortet.
Jeg har installeret driveren til AGP først, og derefter ATI catalyst
Jeg har ovevåget et chrash med Motherbord monitor, og CPU'en blev kun 40 grader varm.

Er der nogen der har en ide til hvad jeg kan gøre?

Morten
Avatar billede bettertimes Nybegynder
18. august 2006 - 09:24 #1
Er maskinen opdateret med Windows update?
Har du installeret DirectX 9
Har du installeret chipset drivers?
Avatar billede daquar Nybegynder
18. august 2006 - 09:31 #2
Det lyder som mere end bare en konflikt.. måske defekt grafikkort?
Avatar billede jaszczur Nybegynder
18. august 2006 - 09:37 #3
Jeg har installeret alt hvad der var på cd'en der fulgte med bundkortet.
Men faktisk ser jeg ingen chipset drivers. Det vil jeg kigge nærmere på.
Directx9.0c er installeret
Jeg har ikke SP2 pt, men har prøvet med SP2 da den anden HD var tilsluttet, men den lavede samme fejl, så det er ikke det.

Jeg kigger på chipset drivers og vender tilbage.
Avatar billede jaszczur Nybegynder
18. august 2006 - 09:38 #4
Grafikkortet er ikke defekt, for som jeg skrev har jeg sat det i mit gamle system og kørt 3DMark03 uden problemer.
Avatar billede bettertimes Nybegynder
18. august 2006 - 09:45 #5
Har du ikke chipset drivers installeret vil du ikke få det til at virke.

At du køre uden updates fra Windows gør ikke sagen bedre.
Opdatere systemet med det Windows Update finder til dig, installere chipset drivers og vend tilbage
Avatar billede jaszczur Nybegynder
18. august 2006 - 09:49 #6
roger
Avatar billede jaszczur Nybegynder
18. august 2006 - 16:41 #7
Jeg har nu SP2.
Der er installeret de nyeste versioner af drivers jeg kunne finde.
Det drejer sig vel primært om AGP driveren?

En anden ting jeg har spekuleret på er om systemet trækker mere strøm end min PSU giver, og om det kan have en indflydelse. Jeg synes nemlig snart jeg har prøvet alt andet.

En sidste tig er om der er nogen som ved, eller kan skaffe information om, hvor mange volt et radeon 9800 pro kort kører på AGP. Der er nemlig en warning i manualen.
Avatar billede jaszczur Nybegynder
19. august 2006 - 00:41 #8
Jeg har prøvet med et ældre graffikkort i maskinen, og nu lykkes det at køre 3DMark03.
Dog med et resultat på blot 850 point.
Der er tale om et Geforce 4 TI4200.
Avatar billede bettertimes Nybegynder
19. august 2006 - 08:38 #9
Kunne tyde lidt på grafikkortet har problemer
Avatar billede jaszczur Nybegynder
21. august 2006 - 23:34 #10
Nu har jeg fået et PCI-E kort, og det kører uden problemer.
Tak for hjælpen til dem der har budt ind.
Avatar billede jaszczur Nybegynder
21. august 2006 - 23:36 #11
Derfor må svaret siget at være en fejl på bundkortet. Under alle omstændigheder en konflikt melle bundkort og grafikkort.