Avatar billede airillusions Nybegynder
17. august 2006 - 17:16 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Harddisk problem (2 stk, problem m. boot)

Her til eftermiddag hvor jeg ville tænde min computer sagde den pludselig:
NTLDR not found
Press ctrl+alt+delete to restart.

Så det gik op for mig at den ikke kunne finde harddisken med Windows på. Slukkede og tjekkede alle stik. Startede op igen, tjekkede i boot rækkefølgen i bios om harddisken nu kunne findes, og det kunne den så godt (de andre to muligheder er mit dvd-drev og floppy). Kom ind i win, men til min store skræk fandt jeg ud af, at mit d-drev (anden harddisk), ikke var til stede (og dokumenter, musik og billeder-mapperne i startmenuen var der heller ikke, da de filer ligger på d-drevet). Slukkede igen, og tjekkede alle stik igen, men nu er følgende gået op for mig (tror jeg); når jeg har begge harddiske tilsluttet på samme tid før boot, så vælger den at "glemme" alt om c-drevet (med win), og prøve at boote på d-drevet, som så selvfølgelig ikke lykkes. Hvis jeg tager stikkene til d-drevet ud inden boot, så virker boot fint, og kommer ind i Windows.

Begge er Maxtor harddiske. Og det har ALTID virket - fatter det virkelig ikke.

Og det skal siges, at når jeg booter med begge harddiske, så bliver kun den ene vist i boot-rækkefølgen i bios, og det er d-drevet.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
17. august 2006 - 17:20 #1
det lyder som om det er lidt koks i boot.ini filen m.m..

Den nemme måde er at lave en repair.

En anden måde ville være at starte op i systemgendannelseskonsolen.. fejlfindig, og skrive. Bootcfg /rebuild, og / el. fixboot og/ el. fixmbr.

.. men kan det være at kablerne er gamle, og derfor måske defekte.?
El. at en hd er ved at stå af.
Har du pillet ved jumperne..?
Avatar billede airillusions Nybegynder
17. august 2006 - 17:25 #2
Tror ikke kablerne skulle være gamle, de er kun et år gamle. Har ikke pillet ved jumperne.
Skal jeg prøve det du nævner alligvel? Hvordan er det lige man starter op i "systemgendannelseskonsolen"?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
17. august 2006 - 17:43 #3
F8 under opstart..
men som sagt, spar tid og lav en repair.
Avatar billede airillusions Nybegynder
17. august 2006 - 17:46 #4
Repair af hvad? Og hvordan?
Går der data tabt?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
17. august 2006 - 18:01 #5
sorry, en repair af xp her er en vejl..->http://www.it-knowlegde.dk/windows_repair.html

ntldr mangler.-> http://www.helgec.dk/nt1.jpg
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
17. august 2006 - 18:01 #6
ps: ingen data går tabt.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2006 - 18:04 #7
Du kan læse lidt på http://www.it-knowlegde.dk/ntldr_mangler.html - en mulighed kunne også være at downlode og brænde http://www.helgec.dk/xp-startfiler.iso - skal brændes som bootimage - boot op på cd-er og reparer i ro og mag
Avatar billede airillusions Nybegynder
17. august 2006 - 18:21 #8
Har du forstået mig ret? :)
Jeg har ingen problemer med at boote op i windows, bare jeg ikke har sat mit d-drev til. Hvis jeg prøver at boote med begge harddiske tilsluttet kan den ikke finde c-drevet (med win og hermed også ntldr-filerne), og samme drev kan ikke findes i bios.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2006 - 18:26 #9
OK så har jeg misforstået noget - jeg tror ikke du har jumpet diskene korrekt - brug MASTER og SLAVE mulighederne - CABEL SELECT er noget crap
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2006 - 18:29 #10
Prøv evt. at sætte en disk på hvert fladkabel og glem dit cd-drev for en stund - husk også at sætte BIOS til LOAD SETUP DEFAULT
Avatar billede airillusions Nybegynder
17. august 2006 - 18:33 #11
Jamen - det virkede i går (og har altid virket)!
Har lige tjekket på jumperne:
c-drev (80 gb maxtor sata): der har aldrig været brugt jumper på denne harddisk, fordi den kører med et kabel ned til bundkortet (master).
d-drev (120 gb maxtor ide): den står som slave (med en 1-pins jumper oppe i højre hjørne).
Avatar billede airillusions Nybegynder
17. august 2006 - 18:34 #12
Hvad mener du med dit sidste svar? (sorry for being a newb)
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2006 - 19:04 #13
"Hvad mener du med dit sidste svar?" det betyder at gendanne fabriksindstillingerne i BIOS og da det nu viser sig at det er en SATA-disk vi taler om har du så sat BIOS til at boote fra SATA - se bort fra kommentaren 17/08-2006 18:26:45 jeg havde ikke bemærket det var en SATA disk
Avatar billede airillusions Nybegynder
17. august 2006 - 19:14 #14
Ja, jeg burde også have nævnt at det var ide og sata :)
Det mærkelige (og pinlige!) er, at det virker nu. Jeg tror simpelthen det bare har været pga. der har siddet en cd i dvd-drevet (et spil), og at det har forstyrret boot-sekvensen på en underlig måde. Jeg fandt ud af dette via din (helgec) kommentar vedr. at glemme cd-drevet. Jeg tog stikkene ud af dvd-drevet, og bootede - det virkede!
Jeg tror også jeg havde misset et sted i bios (harddisc devices).

Tak for jeres hjælp og tid alligevel. Så helgec, du skal jo nok have points. :)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
17. august 2006 - 19:27 #15
du havde nok også fundet ud af det, hvis du havde proppet din xp-cd i..O)
Godt det lykkedes.!
Avatar billede airillusions Nybegynder
17. august 2006 - 19:33 #16
Hehe ja, det har du ret i. Men havde nok ikke været klar over at det var den der var problemet så :)
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2006 - 19:51 #17
Så kan du jo gi`eller afvise efter behag