Avatar billede cskott Nybegynder
15. august 2006 - 16:33 Der er 29 kommentarer og
5 løsninger

Zonealarm Pro vs Windows XP firewall

Hej,

Jeg bruger iøjeblikket zonealarm pro men overvejer om jeg kan nøjes med windows indbyggede firewall. Da jeg synes at zonealarm er lidt irriterende.

Kan jeg nøjes med windows firewall eller er det dumt?
Avatar billede tribalroots Nybegynder
15. august 2006 - 16:36 #1
Personligt bander jeg XP's firewall langt til H*******! På den anden side ser jeg Zonealarm som djævlen selv, så det er noget af en doosie at afgøre! :D

Selv, har jeg deaktiveret XP firewall'en og bruger den som er i min router, på den måde kommer den heller ikke til at æde systemresourcer på din maskine.
Derudover skal det også lige nævnes at du ikke kan indstille din XP firewall som du kan med andre firewalls.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2006 - 16:53 #2
XP's firewall er ikke god nok og kan slet ikke sammenlignes med Zonealarm.

Lidt teori:

Når en hacker angriber din maskine, så vil han normalt gå ing med lovlig trafik, derer gjort et eller andet vid og få din maskine til at kontakte ud.

Som eksempel kan du tage IPP protokollen hvor du med helt lovlig trafik, der var blevet ændret lidt, kunne få en web server til at connecte ud med en kommandoprompt på en af dig opgivet port. Med XP's firewall vil denne trafik gå ud, da XP's fiorewall kun håndtere indgående trafik og ikke udgående trafik.

Sonealarm og andre personlige firewalls virker på en anden måde. De vil normalt, når en applikation forsøger at gå ud, spørge dig om denne applikation må det. I ovennævnte tilfælde ville et angreb med IPP resulterer i at du som bruger bliver forespurgt om ASP motoren på din webserver må få lov til at connecte ud og det skal den selvfølgelig ikke.

XP's firewall sætter sig mellem to stole. Den laver trafik filtrering baseret på netværkstrafikken, lige som en rigtig firewall, men i modsætning til en rigtig firewall så gør den det kun i den ene retning, oven i købet i den orkerte retning, det gør jo ikke noget at hackeren kan komme ind, hvis han ikke kan komme ud.

XP's firewall kan bruges til at beskytte din maskine i det tidsrum det tager at hente en ordentlig personlig firewall og installerer denne, derefter er det ud.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2006 - 16:55 #3
Jeg har skrevet nogle artikler der beskriver firewall forhold, regler og andre netværks komponenter du kan få noget ud af at læse

http://www.eksperten.dk/artikler/554
http://www.eksperten.dk/artikler/175
http://www.eksperten.dk/artikler/158
Avatar billede jacla Nybegynder
15. august 2006 - 17:01 #4
Hvis valget er enten eller er det ZoneAlarm, men ellers Prøv at læse om de forskellige typer Firewalls på www.spywarefri.dk et godt bud kunne være Sygate.

Med mindre du vil ofre 200-400 kr på en god firewall (Bullguard mv.)

eks http://spywarefri-shop.dk/index.php?cPath=37

http://spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9706

http://spywarefri-shop.dk/advanced_search_result.php?keywords=Firewall&x=5&y=2

Men er enig med tribalroots, at M$ firewall er noget hø.    c",)

vh Jan
Avatar billede azrael Nybegynder
15. august 2006 - 17:10 #5
Sygate firewallen udvikles desværre ikke længere efter Symantec opkøbte Sygate. Man kan dog stadig finde den sidste version flere steder, bl.a. i SimTel arkiverne.
http://www.simtel.net/product.php[id]53687[sekid]0[SiteID]simtel.net

Et alternativ kunne være Kerio Firewall som nu er overtaget af Sunbelt.
http://www.sunbelt-software.com/Kerio.cfm

Personligt benytter jeg hovedsagelig hardware firewallen i nVidia nForce3 250gb og nForce4 chipsettet, kombineret med en tidligere version af Kerio (v2.16), men jeg er også lidt mærkelig... :)

Windows firewallen, selv den i XP SP2, ville jeg dog ikke røre med en ildtang, og jeg kan se at denne holdning er ret udbredt. :)
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
15. august 2006 - 17:12 #6
Jeg kan give dig ret i at Zonealarm Pro er en irriterende firewall. Den blander sig i alt for meget. Jeg vil modsat også holde med de andre at XP's firewall ikke er god nok. Så jeg synes at du kan finde en at de gratis firewalls, der er på markedet. Der er mange at vælge imellem.
Bl.a. Zonealarm free den blander sig ikke så meget som pro versionen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2006 - 17:16 #7
Heller en firewall der blander sig for meget end XP's firewall der ikke blander sig i nok
Avatar billede cskott Nybegynder
15. august 2006 - 17:19 #8
Jeg kører også via en router. Vil det sige at jeg kan nøjes med dens firewall.
Jeg har den router her:
www.netgear.com/Products/RoutersandGateways/WiredRouters/RP614.aspx?detail=Specifications
Avatar billede jacla Nybegynder
15. august 2006 - 17:34 #9
se også http://www.microsoft.com/danmark/athome/security/protect/firewall.mspx

Bufferzone =>mener der er 2 pricipper i Firewalle den ene hedder Stafull Inspection og ?????

Er det noget du skriver om i din(e)Artikler?

vh

Jan
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2006 - 17:34 #10
Den router har stateful inspection, hvilket giver rigtig god sikkerhed når det er sat rigtigt op. Den vil give dig et fornuftigt sikkerhedsniveau der langt overgår hvad XP's firewall, der baserer som på pakkefiltrering, kan leverer.

Det giver dog stadig god mening at bruge en personlig firewall, da routeren og en personlig firewall benytter to forskellige teknikker til at sikre dit net.

Man kan så sige at med routeren til at tage det værete kunne du klare dig medf .eks. den gratis sygate, der ikke supporteres mere. Det er faktisk sådan jeg selv gør, I princippet
Avatar billede ksoren Nybegynder
15. august 2006 - 17:39 #11
XPs fireall er nu også en "stateful inspection" firewall
Avatar billede azrael Nybegynder
15. august 2006 - 17:41 #12
jacla, tror du tænker på stateful og stateless inspection? Jeg er *slet* ikke ekspert på området, men jeg mener at stateless inspection er rimeligt ressourcekrævende, da samtlige pakker skal inspiceres. Måske er det noget bufferzone kan fortælle mere om.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
15. august 2006 - 17:52 #13
Det sidste "hit" inden for firewalls finder du her http://www.personalfirewall.comodo.com/ Siden er vist nede lige nu, men ellers kan du hente den her http://www.softpedia.com/get/Security/Firewall/Comodo-Personal-Firewall.shtml

Den har fået toptests, og bliver regnet for en de bedste lige nu, måske DEN bedste
http://www.pcmag.com/article2/0,1895,1969225,00.asp

I starten vil du få de sædvanlige mange advarsler, men du kan køre en scanning inde i den, så den lærer dine programmer at kende, og den kender i forvejen omkring 10.000 processer, så jeg vil mene at den i længden vil være mindre irriterende en Zonealarm.

Licensen er gratis
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
15. august 2006 - 17:58 #14
XP2 firewallen har "Stateful packet inspection", men jeg vil mene at routeren gør arbejdet meget bedre. XP2 firewallen er også for nem at angribe/lukke ned, og det alene er vel et udmærket argument for ikke bruge den. Jeg er helt på linie med bufferzone. En god router, og en god evt gratis personlig firewall, så er man godt kørende
Avatar billede jacla Nybegynder
15. august 2006 - 18:10 #15
Tak til azrael og forevernebie mfl.

OK jeg tror jeg  vil læse "Lidt mere", der er artikler og links nok her :))

men spændende er det.

tak for oplysningerne
Avatar billede azrael Nybegynder
15. august 2006 - 18:21 #16
Har også hørt om Comodo Firewall (over på www.wilderssecurity.com). Jeg kan forstå, at du siger god for den, forevernewbie? I så fald burde man måske lige gi' den et "spin"... :)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
15. august 2006 - 18:46 #17
Jeg kigger også ind hos Wilders en gang imellem. Der kan hentes meget nyttig info, bl.a flere brugeres erfaringer med programmerne
Avatar billede cskott Nybegynder
15. august 2006 - 19:23 #18
Nå men alt i alt så er det bedst at jeg forsætter med at kører zonealarm pro og ikke den indbyggede i routeren??
Avatar billede jacla Nybegynder
15. august 2006 - 19:55 #19
Nej den i router er ok sammen med ZoneAlarm og så slå XP fra.

Ville mene det giver dig den bedste sikkerhed, du kan jo konfigurere begge firewalls til at overvåge bestemte porte mv.
Avatar billede cskott Nybegynder
15. august 2006 - 20:01 #20
XPs firewall har jeg aldrig kørt med kun zonealarm. Men jeg synes bare at den er lidt dum. Så det ville jo være kanon hvis det var nok med den i routeren.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
15. august 2006 - 20:12 #21
Det vil klart være bedst at køre videre med både router, og en softwarefirewall af en slags. Men som nævnt, så kan du jo udskifte Zonealarm med en lidt mindre "irriterende" firewall. Det kunne være Sygate som bufferzone foreslår, eller den jeg linker til.

Iøvrigt lige en interessant post fra Wilders forum, som (på engelsk) uddyber hvorfor en router med "Stateful packet inspection" ikke nødvendigvis er nok http://www.wilderssecurity.com/showpost.php?p=299171&postcount=27 Det er vel bare en understregning af, hvad bufferzone allerede har beskrevet
Avatar billede tribalroots Nybegynder
15. august 2006 - 20:43 #22
Jeg bruger som sagt kun min routers firewall, og jeg har aldrig oplevet nogle probs, så jeg vil vove at påstå det er nok til den normale bruger. Har du derimod noget følsomt data, evt. noget forretningsrelateret på din computer, eller den kører som server er det nok en helt anden snak!
Avatar billede cskott Nybegynder
15. august 2006 - 23:31 #23
Har lige installeret Comodo. Den virker lovende.. :-)
Avatar billede jacla Nybegynder
15. august 2006 - 23:48 #24
Godt c",)

og tak for point

vh

Jan
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
15. august 2006 - 23:52 #25
God fornøjelse med den, og tak for point
Avatar billede tribalroots Nybegynder
16. august 2006 - 00:38 #26
Håber det vil holde dig sikker og operationel uden probs! ;-D

Og props til jer andre, jeg lærte lidt nyt om firewalls ved hjælp af denne thread!
Avatar billede azrael Nybegynder
16. august 2006 - 01:51 #27
Man er aldrig for gammel til at lære... :D
Avatar billede tribalroots Nybegynder
16. august 2006 - 02:51 #28
Amen to that! =)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
16. august 2006 - 03:15 #29
Faktisk en rigtigt god tråd :)
Avatar billede jacla Nybegynder
16. august 2006 - 03:26 #30
Enig c",)
Avatar billede cskott Nybegynder
16. august 2006 - 08:52 #31
Jeg har fået et problem. Comodo blokerer på en eller anden måde når jeg logger på min mail konto. Outlook express er blevet "kørt" ind comodo programmet?? Håber i vil hjælpe.
Avatar billede cskott Nybegynder
16. august 2006 - 09:46 #32
Jeg tror sgu at jeg har fundet ud af det. Comodo og mit antivirus program AVG kunne udmiddelbart ikke så godt sammen. Så nu har jeg hentet comodos antivirus løsning, det ser ud til at virke indtil videre. :-)
Avatar billede jacla Nybegynder
16. august 2006 - 09:46 #33
jo men ved ikke lige hvordan, men prøver at finde ud af det :)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
16. august 2006 - 14:00 #34
Åh ja, Comodo´s problem med AVG´s mailscanner er der en løsning på her http://forums.comodo.com/index.php/topic,659.0.html

ps. Comodo´s antivirus er ikke særligt godt endnu