Avatar billede nielsen73 Nybegynder
11. august 2006 - 10:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Linux filserver

Oy!
Jeg lurer lidt på at lave min gamle pc om til en filserver. Den skal ikke stå tændt 24/7/365, men aktiveres - og lukkes - via WOL. Jeg overvejer at smide linux på den, for ikke at skulle opgradere den, men er lidt i tvivl om hvilken version jeg skal bruge. Overvejer Mandrake og Fedora, men er ikke helt klar over om der er nogen reel forskel på de to (eller andre dist.).
Kunne også sætte den op med win2K, eller XP, men så kræver det lidt mere af maskinen, ram-mæssigt osv...

Jeg er heller ikke klar over, hvordan man lukker maskinen ned over WOL. På samme måde som man starter den op? Med en magisk pakke?

Er der noget i linux der gør det nemmere eller sværere at dele filer osv. i forhold til noget winXXX??

Håber der er nogen der har en kommentar eller 2.

OBS: Jeg har også oprettet spørgsmålet ovre under Netværk, men der sker ikke så meget, så jeg prøver lige her også.
(http://www.eksperten.dk/spm/725471)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. august 2006 - 10:33 #1
Det er ikke tilladt at oprette samme spørgmål flere gange. Har du ikke fået en løsning på dit problem, inden 7 dage, kan du lukke spørgsmålet og oprette samme spørgmål igen.

Hvis du ikke lukker et af dem, kan de tvangslukkes af en coadmin, og du vil miste dine points.

Ekspertens regler: http://www.eksperten.dk/regler.phtml
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. august 2006 - 11:08 #2
Du har nogle udfordringer her, men jeg tror sagtens det kan gøres.

For det første skal du finde nogle netkort der har WOL og som supporteres under linux. Hjælp til den praktiske opsætning kan du få på http://www.sslug.dk eller en anden LUG nærmere dit hjem.

Så skal du kikke på SAMBA der er den protokol der muliggør fildelingen til windows miljøet.

Du bør også overveje f.eks. VNC til fjernadministration, så du ud overat kunne slukke og tænde, også kan oprette biblioteker og sætte rettigheder på disse biblioteker.

Så er det bare at gå i gang.
Avatar billede nielsen73 Nybegynder
11. august 2006 - 12:26 #3
Ja. Ok. Tak. Så langt så godt. Afgjort noget jeg skal sætte mig ind i. Men der var lige det med styresystmet også... :-)
Avatar billede nielsen73 Nybegynder
11. august 2006 - 12:27 #4
skulle egentlig lige klikke på "Afvis"...
Avatar billede langbein Nybegynder
11. august 2006 - 21:59 #5
Dette kan du sette opp paa ca null komma nix ved hjelp av sme server. Her faar du fileserver, ftp server, windows domenekontroller og hva du maate onske det med automatisk konfigurering fra et ekelt web basert grensenitt. Du kan stenge den ned fra det web baserte grensenittet, men du maa nok starte den med aa trykke paa knappen. SME servern kan ellers kjoere stabilt og vanligvis feilfritt i aar ad gangen, hvis man oensker det. Gratis og betydelig hurtigere og enklere aa sette opp enn Windows server og de fleste andre Linux distroer.
http://contribs.org/modules/phpwiki/index.php?Downloads
Avatar billede nielsen73 Nybegynder
14. august 2006 - 12:40 #6
Mange tak. Jeg kigger lige på det...
Avatar billede nielsen73 Nybegynder
14. august 2006 - 13:36 #7
Men du ikke at jeg kan bruge WOL med Sme Server??
Avatar billede langbein Nybegynder
14. august 2006 - 22:41 #8
Nei, tror ikke det er en bra losning for en server.
Avatar billede nielsen73 Nybegynder
22. august 2006 - 13:30 #9
Ok så. Tak for hjælpen.
Avatar billede woodplace Nybegynder
06. september 2006 - 23:04 #10
hvis det bare er en filserver, hvor du ikke har brug for brugerstyring. så er freenas en rigtig god løsning.
www.freenas.com