Avatar billede Slettet bruger
10. august 2006 - 09:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

microsofts egne er nok??

En bekendt spurgte om det var nødvendigt at installere en firewall ved siden af microsofts indbyggede i xp. Hvad mener eksperterne?
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
10. august 2006 - 10:28 #1
Altså... alt er relativt, men personligt har en anden firewall da MS´firewall ikke er optimal for mit vedkommende.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. august 2006 - 10:33 #2
.. at der ingen grund til at ha´ 2 firewall´s.
jeg synes man skal vælge en man kan finde ud af.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
10. august 2006 - 10:35 #3
Windows inbyggede firewall er der ikke meget man kan sætte op i, og man kan ikke få nogen informationer om hvad der sker.

Jeg holder mig til Zonealarm :)
10. august 2006 - 10:57 #4
... jeg bruger XP SP2's Firewall + diverse Antivirus/spyware sikkerheds programmer...

Det med at have TO Firewall samtidig går ikke altid så godt...
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2006 - 21:35 #5
Christiansenbo - læg et svar. Tak I andre.
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
10. august 2006 - 21:50 #6
ok
Avatar billede langbein Nybegynder
11. august 2006 - 01:27 #7
Det aller viktigste er å ha en hardware firewall mellom internett og PC.
Ingen software firewall allene gir god nok beskyttelse.

Dersom man har en hardware firewall, så blir det litt opp til hvordan man bruker PC'en hvorvidt man er best tjent med Window XP sin innebygde firewall eller en annen.

Selv foretrekker jeg Windows innebygde firewal. (Ulempen er jo at den ikke kontrollerer trafikken ut, dvs den som kan settes opp av trojaner mm. En slik kontroll skjer vanligvis heller ikke i en hardware firewall.

Maks komfort og enkel bruk: Hardware firewall pluss eventuelt Windows XP sin.

Maks sikkerhet: Hardware firewall + Software firewall, for eksempel Zonealalm
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
17. august 2006 - 23:56 #8
langbein: Jeg er ikke enig i at en sw firewall skal filtrere trafik ud fra pc'en. Hvis man har fået en trojaner eller lign. hvorfor skulle den så ikke selv åbne? Det der med udgående trafik skal en hw forewall tage sig af!

ZoneAlarm og andre bruger sikkert XP's eget filter alligevel. Jeg kører rundt som netværkskonsulent og de der smarte firewalls er generalt misforstået, og skyld i MANGE problemer. Hvordan skal man kunne stole på at et windows program skal være sikkert?? Btw. så er der mange vira der f.eks. bare terminere virusscanneren :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
19. august 2006 - 20:18 #9
"Det der med udgående trafik skal en hw forewall tage sig af!"

Nei, de aller fleste hardware firewalls settes opp med 100 % aapning for trafikk ut.

Hvis man setter opp en Linux router/firewall, saa kan man godt filtrere for trafikk ut, men da kommer man også til aa oppdage at dette medforer mange ulemper og problemer. (Brukte hw filtrering av trafikk ut tidligere, men gikk bort fra det.)

Trafikk ut er det nog software firewalls som tar seg best av. (Bruker selv ingen fitrering av trafikk ut, hverken hw os sw, men er klar over at det gir risiko for trojaner mm.)
Avatar billede langbein Nybegynder
19. august 2006 - 20:21 #10
"så er der mange vira der f.eks. bare terminere virusscanneren :-)"

Det er nemlig sant. Har mottatt PC'er til service med 100 vis av virus, mens PC'en sikkerhetspakke meldte 0 virus og alle ting i orden.

Bruker selv i stedet for kommersiell sikkerhetspakke gratis online virusscan. (Ulempe - man er jo ikke sjekket for virus hele tiden.)
Avatar billede langbein Nybegynder
19. august 2006 - 20:23 #11
"ZoneAlarm og andre bruger sikkert XP's eget filter alligevel."

Det tror jeg ganke sikkert ikke er tilfellet. ZoneAlarm har funksjoner som ikke finnes i Win XP firewall.