Avatar billede presti Nybegynder
09. august 2006 - 01:40 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af SME-server 7.0

Hej experter :)

Jeg har for nylig installeret en omgang SME 7.0 på en ældre maskine.
Den skal stå for fildeling! Da jeg er helt blank, men samtidig godt vil lære noget nyt. Så tænkte jeg jo på at alle beboere i hjemmet skulle logge på den computer der stod nærmest for dem. Dertil vil jeg bruge domæne logind. Det kan jeg ABSOLUT ikke få til at virke :(
Sådan her skal det fungere:

- en "user" skal kunne logge ind på hvilken som helst pc via domæne

- der skal så på skrivebordet ligge forskellige netværksdrev

- kan man bruge netlogon.bat? <<< er jeg helt væk :D?

Har prøvet at vælge fra en pc (til at starte med), at den skal logge på et domæne, men vil ikke logge på??!!?

hjælp hjælp hjælp :)

Mvh. P
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2006 - 09:31 #1
Jeg går ud fra at det du tænker på er Samba - Når du skriver "Så tænkte jeg jo på at alle beboere i hjemmet skulle" er det lidt svært at vide hvilke forudsætninger omtalte beboere har - for li`som at komme i gang kunne det måske være en ide at du startede helt nede i det simple og installerede winscp3 http://www.cs.csustan.edu/resources_files/WinSCPDownload-frame.htm - du skal enable ssh på serveren for at det vil køre
Avatar billede presti Nybegynder
09. august 2006 - 10:01 #2
Egentlig skal det fungere præcist, som det oftest gør på skoler. Her bruges der selvfølgelig ikke samba (går jeg ud fra), fordi serveren højst sansynligt kører Windows. SME serveren kan, iflg. manualen, køre som windows domain controller, med dertil hørende roamingfiles. Men som du siger, så er det nødvendigt at bruge Samba, for at kommunikere fra win til SME serveren?

mvh.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2006 - 10:47 #3
Nej det er ikke nødvendigt med Samba - winscp3 gør det via ssh og med en grafisk brugerflade
Avatar billede presti Nybegynder
09. august 2006 - 11:00 #4
Jamen, jeg har sådan set fået fat i de netværksmapper, som hører til brugerne. Men så skal jeg oprette brugerne lokalt på alle pc'erne. Det gider jeg ikke :) Man skal kunne logge ind via mit SME-server domæne. Der ligger problemet.... når jeg går ind under system, computernavn og vælger at bruge et domæne, så kan den ikke finde det?!
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2006 - 13:46 #5
Aner ikke hvad du mener med "Men så skal jeg oprette brugerne lokalt på alle pc'erne. Det gider jeg ikke" Hvis brugeren FIDO findes på SME-serveren, så vil brugeren FIDO kunne tilgå SME-serveren fra en hvilken som helst computer
Avatar billede presti Nybegynder
09. august 2006 - 23:25 #6
Hehe... jeg er sikkert pisse dårlig til at formulere hvad jeg gerne vil :) Men du siger præcis det jeg GERNE vil! Men hvis det skal virke ordentligt, så er brugerne vel nød til at logge på SME serveren VIA DOMÆNE fra login screen på WinXP?
Avatar billede presti Nybegynder
10. august 2006 - 02:12 #7
Har forsøgt at oprette forbindelse med domænet server.local, altså min SME-server. Der sker så følgende:

Følgende fejl opstod, da DNS blev forespurgt om den SRV-ressourcepost, der bruges til at finde en domænecontroller til domænet server.local:

Fejlen var: "DNS-navnet eksisterer ikke."
(fejlkode 0x0000232B RCODE_NAME_ERROR)

Forespørgslen var til SRV-posten for _ldap._tcp.dc._msdcs.server.local

De mest almindelige årsager til denne fejl er følgende:

- DNS-SRV-posten er ikke registeret i DNS.

- En eller flere af følgende zoner indeholder ikke delegering til zonens underzone:

server.local
local
. (rodzonen)

Netværket er opsat således:

- sidder i en boligblok med bolignet
- har selv tildelt SME-server med ip,gateway til bolignettets router.
- SME-server fungere som gateway for mit interne net
- SME-server fungere som domaincontroller for mit interne net.

HVORFOR vil mine pc'ere ikke ordne sig!!! :(
Avatar billede langbein Nybegynder
11. august 2006 - 00:17 #8
Nå vet jeg ikke om denne løsningen fortsatt gjelder for sme 7.0, men den gjelder i hvert fall for den forrige sme 6.x

Her mangler det kompablitet mellom sme serveren sitt sambaoppsett og xp sin påloggingsmekanisme. Win 2000 klienter kunne logge på. XP klienter ikk.

Derfor så fantes det i hvertfall på sme 6.x en mappe:
/home/e-smith/files/server-resources/regedit/

Her ligger det en Windows batch fil som modifiserer Windows registry, slik at den kan logge på sme serveren sin Samba server.

Det kunne være interesant med en tilbakemelding om hvorvidt denne filen for modifisering av registry for Win XP fortsatt er med i SME 7.0 Ville egentlig tro at det er tilfellet.

Det er jo riktig at winscp kan noe av det samme for fildeling/filoverføring, men helt det samme blir det jo ikke, spesielt ikke på sme serveren.

Ellers dersom du bruker sme serveren som gateway mens du lar trafikken flyte gjennom, pluss at den fungerer som lan domenekontroller så er jo dette 100 % som anbefalt i sme sin user guide, slik at dette skal kunne fungere meget bra.

(Må tilstå at jeg kjører mine sme bokser som server only og at jeg bruker winscp til filoverføring. Altså ikke helt etter boken, men smak og behag ..)

Fordelen med å gjøre tingene 100 % riktig det er jo at det da ligger meget godt til rette for å legge ut et spørsmål på www.contribs.org dersom du ikke får det til å kjøre.

Det skal kunne kjøre. Min info om registry mod kan tenkes å ikke lengere være riktig for sme 7.0  Tenkte bare å nevne det i tilfelle at det fortsatt gjelder.
Avatar billede langbein Nybegynder
11. august 2006 - 00:25 #9
Tror ellers at en kryptert filoverføring via winscp og ssh kjører en del langsommere enn en standard lan filoverføring via Windows/Samba. Kan jo ha litt å si hvis man har litt volum på dataene.
Avatar billede presti Nybegynder
11. august 2006 - 12:53 #10
Langbein... du tænkte nok på denne her:

http://servername/server-resources/regedit/winxplogon.reg.

Det har jeg gjort :=)

Meeeen... har fundet fejlen (en fejl 40). Jeg skal selvfølgelig skrive mit "workgroup" navn og ikke mit eksterne domæne :S

Mange tak for alle svarene...
Avatar billede ptael Nybegynder
13. maj 2007 - 23:18 #11
Hej presti.

Jeg har sammen problem som du havde. Men jeg kan ikke få mit til at virker? Kan du hjælpe mig?