Avatar billede maria202 Nybegynder
07. august 2006 - 09:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

omform værdien af en dato til måned og årstal

Hejsa,
Jeg har et problem idet jeg er igang med at lave en oversigt over noget data som skal være fordelt på måneder. Mit data-udtræk giver en præcis dato i stedet for måned. Data strækker sig over flere år og jeg kan derfor ikke bruge funktionen Måned(). Håber der er en der kan komme med et forslag til hvordan det kan håndteres.
MVH Maria
07. august 2006 - 09:23 #1
Kan du klare det ved at formatere cellerne til at vise måned og år?

Marker cellerne
Højreklik
Vælg Formater celler
Vælg Kategori: Dato
og
Type "måned og år"
07. august 2006 - 09:25 #2
Ellers kan du prøve med denne:
=MÅNED(A2)&"-"&ÅR(A2)
Avatar billede maria202 Nybegynder
07. august 2006 - 10:19 #3
Den første virker hvert fald ikke, men jeg prøver lige dit nr 2 forslag...
07. august 2006 - 10:22 #4
Hvis der skal foretages sortering på feltet kan du bytte om på år og måned:
=ÅR(A2)&"-"&MÅNED(A2)
Avatar billede maria202 Nybegynder
07. august 2006 - 10:34 #5
OK den virker, tak for det
Avatar billede maria202 Nybegynder
07. august 2006 - 10:37 #6
jeps, det sad jeg lige og tænkte på. Regner med at jeg har accepteret dit svar, er ikke helt klar over hvordan det fungerer
07. august 2006 - 10:40 #7
Jeg kunne ikke helt se af dit spørgsmål hvad problemet egentlig var - derfor de 2 løsningsforslag.

Du har accepteret svaret - og spørgsmålet er dermed lukket.