Avatar billede zanfyste Nybegynder
05. august 2006 - 19:49 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Fjerne Chipset på bundkortet

Hej

Ville lige spøge om i kender den kommando for at fjerne chipsettet på bundkortet.

Er fordi jeg har taget harddisken fra en anden computer og puttet i..

Den genstarter med blå skærm hele tiden.

Problemet er at jeg skal have fjernet chipsettet og lagt et nyt ind, så harddisken kommer til at virke igen.

Mvh Simon
Avatar billede nicer Nybegynder
05. august 2006 - 20:20 #1
zanfyste, jeg ved desværre ikke cmd'en til det, men jeg tror ikke dette spørgsmål hører under søgemaskiner...

søgemaskiner = altavista, google osv.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
05. august 2006 - 20:20 #2

Du kan altså ikke bare fjerne chipsettet på bundkortet. Det er lodet fast. Det du skal er at reinstallere Windows på den nye harddisk så den kan installere de rigtige drivere til dit bundkort.
Avatar billede nicer Nybegynder
05. august 2006 - 20:21 #3
opret et svar selv og acceptér

Opret spørgsmålet igen i en rigtig kategori, så burde der være flere der kan hjælpe dig :)
Avatar billede zanfyste Nybegynder
05. august 2006 - 20:28 #4
kom også til at sætte den et forkert sted
Avatar billede c-holst Novice
06. august 2006 - 10:59 #5
alternativt kan du jo forsøge dig med en repairinstallation først. Der gives ingen garantier, og her på sitet er der ofte divergerende meninger om den sag.
under alle omstændigheder vil en backup være en god ting, da du er i høj risiko for at skulle reinstallere.
Avatar billede zanfyste Nybegynder
06. august 2006 - 11:21 #6
repairinstallation var måske en ide.

Har jeg prøvet men den genstarter igen præcis samme sted.

Er der nogen der kender noget til den dos menu.

Når maN sætter cd'en ind og vælger repair kommer der en dos menu, hvor man skal vælge hvor systemet ligger. og så spørger den efter kode og alt det der.

Det er i den menu det hele skal ske i.

Og så er det jo lige der jeg ikke kan huske hvilken kommando man skal skrive ind for at repair windows og lægge ny chipset ind.

den var på 4 bogstaver kan jeg huske noget i retningen af ( rh  te )
Kan ikke lige huske det præcis.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
06. august 2006 - 14:30 #7
man kan altså ikke fjerne eller lægge et nyt chipset ind.. det er en fysisk chip der sidder på bundkortet :P
Avatar billede zanfyste Nybegynder
06. august 2006 - 15:01 #8
prøv og svar på mit spørgsmål.

Er der nogen der kender noget til den dos menu.

Når maN sætter cd'en ind og vælger repair kommer der en dos menu, hvor man skal vælge hvor systemet ligger. og så spørger den efter kode og alt det der.

Det er i den menu det hele skal ske i.
Avatar billede nicer Nybegynder
06. august 2006 - 16:40 #9
Skal lige spørge... er der GeForce i den ene og ATI i den anden computer?
Avatar billede zanfyste Nybegynder
06. august 2006 - 17:13 #10
nej det er onboard grafik kort der sidder i den.
Avatar billede zanfyste Nybegynder
06. august 2006 - 17:16 #11
skal lige siges, at computeren slet ikke kan starte op. Lige inden den skulle loade windows ind altså der ved XP logoet. Den får jeg ikke at se.

Når den starter op. kommer den med blå skærm ganske kort og genstarter igen, og igen.
Avatar billede nicer Nybegynder
06. august 2006 - 17:17 #12
for jeg har en ven som lige har købt ny pc, men HDD tog han fra sin gamle og der gjorte den præcis det samme... jeg fandt så senere ud af at det var grafikkorts driver der gjorte da, da han tidligere kørte med ATI og kører nu med GeForce :(

Så måske driveren fra den compute du tog HDD fra konflikter med dit onboards grafikkort?
Avatar billede zanfyste Nybegynder
06. august 2006 - 17:25 #13
ja det var måske en mulighed.

Der kom en computermand ned til mig sidste gang det problem kom.

Han skulle have XP cd'en og han valgte repair og der kom en dos menu frem  hvor man skal vælge hvor systemet ligger. og så spørger den efter kode og alt det der.

Efter det skrev han en kommando i dos menuen og så installerede den fra cd'en af og det hele virkede. Tror det var chipset driveren der var fejlen
Avatar billede nicer Nybegynder
06. august 2006 - 17:35 #14
Ring til ham computermanden og spørg ham :/
Avatar billede nicer Nybegynder
06. august 2006 - 17:36 #15
Avatar billede fromsej Praktikant
06. august 2006 - 18:44 #16
Det er fuldstændig korrekt, på et tidspunkt skal du indtaste din Key til windows, når du kører en Repair.
Tag et kig her:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede c-holst Novice
06. august 2006 - 20:13 #17
tak til fromsej for den lille udredning

du kan som du selv er inde på, komme ind i genoprettelseskonsolen, en dosligende kommandocentral, herfra kan du løse mange problemer i windows, blandt andet afinstallere drivere og mange andre smarte ting. kan ikke lige huske hvordan helt præsist, men det er sikkert det der tidligere er sket

su kan gå videre som beskrevet i tipset og lave en repair geninstallation, hvor efter du også skal geninstallere driveren til dit chipset. Dette er ikke en 100% optimal løsning, men er dog værd at prøve
Avatar billede zanfyste Nybegynder
06. august 2006 - 21:31 #18
Har været nede og prøve.

Jeg er kommet til jeg har trykket på R og også valgt hvilken disk og skrevet administrator koden. Så jeg er inde det rigtige sted, men mangler bare den rigtige kommando for at installere xp igen
Avatar billede c-holst Novice
07. august 2006 - 21:49 #19
http://www.it-knowlegde.dk/genopret_fra_cd.html

her er lidt om genoprettelseskonsollen, men jeg vil starte med, at sige, at jeg her er ude hvor jeg ikke kan bunde, og derfor ikke gerne vil vejlede dig yderligere i denne anledning, men måske er fromsej mere inde i det, ellers prøv en tråd om emnet i kategorien styresystemer

har du i øvrigt prøvet den anden vej, med en Repairinstallation
Avatar billede zanfyste Nybegynder
07. august 2006 - 23:54 #20
Har faktisk fået problemet løst.

Kørte chkdsk /r
og efter det kunne jeg Repair. det virkede
Avatar billede fromsej Praktikant
08. august 2006 - 19:12 #21
Det lyder godt.*S*

Tak for tilliden C-holst. ;-)
Avatar billede zanfyste Nybegynder
09. august 2006 - 11:10 #22
hehe Tak allesammen

Ved ikke helt hvem der skal have pointene.

Det må næsten blive c-holst.
Avatar billede zanfyste Nybegynder
09. august 2006 - 11:11 #23
Repairinstallation kørte jeg bagefter jeg har brugt chkdsk /r.

Og det virkede. Nu kører den atter igen på fuld skrue igen. !
Avatar billede c-holst Novice
10. august 2006 - 09:23 #24
Du har jo allerede lukket spørgsmålet. Jeg får sikkert nogen en anden gang
Avatar billede zanfyste Nybegynder
10. august 2006 - 12:48 #25
laver lige nogen til dig så
Avatar billede zanfyste Nybegynder
10. august 2006 - 12:56 #26
c-holst

Her kan du få dine point.

http://www.eksperten.dk/spm/725325