Avatar billede andersthingholm Nybegynder
04. august 2006 - 08:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvad er NAT

Hej,

Hvad vil det sige hvis vores LAN -> WAN er NAT'et?

VH

Anders
Avatar billede plx Nybegynder
04. august 2006 - 08:59 #1
Avatar billede mcgoat Nybegynder
04. august 2006 - 09:00 #2
NAT(Network address translation), siger lidt sig selv.

Hvis du f.eks har en webserver stående på din LAN med IP: 192.168.1.2 og din router har LAN ip 192.168.1.1 og WAN ip 88.54.21.123. Så hvis folk går ind på 88.54.21.123 i sin internet explorer ved din router jo ikke at du har en webserver stående.

Det man så gør er at oprette en NAT tabel på routeren der siger:
Alt der kommer in på WAN siden på port 80 skal sendes til 192.168.1.2 port 80 på LAN siden.

Så alt i alt er det en "redirecter"
Avatar billede andersthingholm Nybegynder
04. august 2006 - 10:04 #3
Tak for det. plx, smider du også et svar?
Avatar billede soco Nybegynder
15. august 2006 - 10:20 #4
Ja, min forklaring er.

NAT er forkortelsen for "Network Address Translation" og benyttes til f.eks. at oversætte private IP-adresser til offentlige. Ved at benytte alternerende sourceports kan man translatere et eller flere netværk til en offentlig IP-adresse. Den teknik kendes som many-one NAT, IP masquarading, PAT (Port Address Translation) og SUA (Single User Account).

NAT oversætter IP pakkerne således at de på ydersiden ser ud til at have en anden afsenderadresse (eller source/destination port) end maskinen, de oprindeligt kommer fra.

NAT er i langt de fleste tilfælde transparent for slutbrugeren.

Der vil dog i visse tilfælde opstå et problem, på grund af at slutbrugeren ikke har en unik offentlig IP-adresse. Der er visse protokoller og aplikationer, der kræver dette. NAT-enheden tager specielt hensyn til de mest udbredte tjenester som f.eks. aktiv FTP eller Voice over IP, men der kan være problemer med netværksspil over Internettet.

Hvis en bruger bag en NAT-device har brug for at opsætte en server, kræver det en statisk 1-1 mapning af IP-adresserne eller at en specifik port translateres og mappes til en intern IP-adresse.
Avatar billede soco Nybegynder
15. august 2006 - 10:21 #5
som og er fra net-fag