Avatar billede spademand Nybegynder
26. juli 2006 - 14:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Optisk eller jack stik ?

Jeg er lige flytte i lejlighed og for at alt skal se ok ud skal jeg gemme mine ledninger fra computeren til mit anlæg, Onboard lydkort AC97

Derfor skal jeg investere i noget 10+ meter lednigner som godt kan blive lidt dyre.

Jeg har et kort optisk stik og et kort jack stik nu.. og som jeg kan se på det hele så giver det optiske bedre lyd og ingen baggrundstøj men det optiske stik kan man ikke købe i længder over 10 meter

Hvad er fordele og ulemper ved de to typer ledninger ?
Skal jeg evt have nyt lydkort ?
Avatar billede sorensen_123 Nybegynder
26. juli 2006 - 14:10 #1
Hvis det er så langt ville jeg foretrække et jack kabel, da det optiske ikke rækker så langt. Men for at få den helt optimale lydkvalitet skal du sørge for at købe guldbelagte jack stik, og for hver 2. meter købe en signal forstærker boks.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
26. juli 2006 - 16:09 #2
Jeg synes i hvert fald at det er spild af optiske kabler hvis du ikke køber et bedre lydkort at sætte dem i...
Avatar billede spademand Nybegynder
26. juli 2006 - 17:29 #3
ja okay.. signal forstærkere hver 2 meter.. puha. er godt nok hifi nørd men der er da grænser...

ja jeg har planer om et nyt lydkort.. men ikke lige pt da pengepungen ikke rækte længere end højtalerne i første omgang. Men giver optisk ikke den bedste lyd ? jeg fik af vide af forhandleren at man burde kunne finde nogen længere et sted
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
26. juli 2006 - 18:06 #4
Jeg ikke så stærk i hifi eller optisk for den sags skyld, men er lidt nysgerrig - kan det virkelig passe at optiske kabler ikke rækker langt?

På mit arbejde har vi lysleder til netværk mellem fabrikkerne, nogle af dem er flere kilometer lange.
Er det så fordi der generelt er dårlige sender/modtagere i hifi anlæg?
Avatar billede spademand Nybegynder
20. december 2006 - 10:09 #5
q