Avatar billede allanfo Praktikant
25. juli 2006 - 18:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan på lokalnet men spærre for internet

Jeg har en computer, der skal være totalt afskåret fra internet, men stadig være tilgængelig på det lokale netværk - som en NAS.
Det er en almindelig computer, med alle de nødvendige dele. Jeg ønsker bare ikke at den skal belemres med firewall og diverse sårbarheder osv. Den er tilsluttet min router, sammen med de 2 andre maskiner, der skal tilgå internettet som normalt.

Jeg har kigget gennem routeren, men ved ikke om der er nogle muligheder for at blokere nettet, uden at blokere den interne trafik.
Avatar billede miqe Nybegynder
25. juli 2006 - 19:03 #1
Indstillingerne i routeren vil normalt ikke påvirke den interne trafik, med mindre du af en eller anden grund kommer til at tildele LAN adresser på forskellige subnet via DHCP.

Alternativ 1:
Nogle routere kan lukke direkte af for maskiner med en bestemt MAC adresse.

Alternativ 2:
De fleste routere kan sættes op til at give en bestemt maskine en bestemt LAN adresse, baseret på maskinens MAC adresse. Herfra er det bare at få routeren til at lukke for alle ind- og udgående porte for den pågældende LAN adresse.

Der er sikker mange andre og måske bedre alternativer, men Alternativ 2 vil højest sandsynligt virke for dig.
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
25. juli 2006 - 23:37 #2
Prøv at se om du kan bruge noget her fra: http://www.eksperten.dk/spm/720754
Avatar billede allanfo Praktikant
25. juli 2006 - 23:56 #3
Desværre er der ingen firewall i min router (Netgear RP114). Den er ret simpel, og man kan ikke bruge MAC-adressen til noget (man kan se den - det er det hele).
Det jeg allerhelst ville have, var hvis jeg kunne fjerne en protokol fra netværksdelen på den maskine, der skal 'døves', uden at fjerne noget der hører til det interne netværk.
Avatar billede miqe Nybegynder
26. juli 2006 - 10:43 #4
Dit netværkskort ser ikke forskel på om du er på det ene eller det andet net.
Det virker til at det nemmeste er at sætte en software firewall op og spærre for alle andre end de ip adresser du bruger på dit lokalnet.
Hér er et link til et udemærket firewall. Du skal bare vælge den version der er gratis.
http://www.zonelabs.com/store/content/home.jsp
Avatar billede allanfo Praktikant
27. juli 2006 - 14:05 #5
Så må jeg vel bide i det sure æble, og installere FW.
Avatar billede miqe Nybegynder
27. juli 2006 - 17:20 #6
Eller købe en bedre router.