Avatar billede styx Nybegynder
12. maj 2001 - 16:25 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Øhh forskel på kabler

hvordan ser man forskel på crossover og almindelig 10Base-T kabler??
:)
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. maj 2001 - 16:30 #1
Normalt er Crossover rød. Og du kan også se det på enderne hvis du sammenligner dem. Ved et ikke krydset kabel er farverne det samme i begge ender - ved crossover har nogle skiftet plads :o)

Lige nu tænker jeg altså på 10/100 kabler, ikke de gamle 10mbit kabler...
Avatar billede vladimirr Nybegynder
12. maj 2001 - 16:35 #2
Hvad er det lige farven har med kablet...
Det er som tommyf skriver kun ved at se på rækkefølgen i stikkene at du kan se hvad det er.

Tommyf -> Jeg kan ikke lige se at der er forskel på 10 og 100 mbit kabler ?

//Anders
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. maj 2001 - 16:40 #3
vladimirr <--> Når du ser nede i butikken kan du se at de fleste crossover kabler har en anden farve, alle mine (3) er røde. Almindelige kabler er normalt GRÅ. Så det har meget med det at gøre, det er lidt lettere end at skulle sammenligne stik hver gang.

Kender du ikke de gamle 10mb kabler? De var runde og havde kun én lille jernpind der stak ud.
Avatar billede styx Nybegynder
12. maj 2001 - 16:41 #4
tænk sig - jeg fandt selv ud af det i mellemtiden... hvem skal have pointene??
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. maj 2001 - 16:41 #5
Mig :o)
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. maj 2001 - 16:42 #6
Lav selv et svar, og så 10 point til hver?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
12. maj 2001 - 16:43 #7
tommyf>>det er vel coax du tænker på ik´?
det der ligner antenne kabel!?!?

/dex2k
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. maj 2001 - 16:51 #8
dex_dexter <--> Muligvis, minder i hvert fald om antenne kabler.

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
12. maj 2001 - 16:58 #9
der er absolut ingen fastlagt standard der siger at crossover kabler skal have en bestemt farve og straught through kabler en anden farve! Jeg har crossoverkabler i grå og grønne og det samme med straight through kabler! det kommer helt an på hvor man køber disse kabler om de er blå, grønne, røde, gule, blå eller grå!
dex>>jo, coax-kabler er alm. antennekabler blot med den forkel at de har en modstand på 50 ohm modsat antennekabel til radio/tv som har en modstand på 75 ohm. Og stikkene i enderne på coaxkabler til netværk, kaldes BNC-stik.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
12. maj 2001 - 17:01 #10
Avatar billede vladimirr Nybegynder
12. maj 2001 - 17:15 #11
Tommyf -> Det er er jo ikke meget ved, når de fleste af mine kabler er grå, da det var den farve de havde da jeg lavede mine selv....
(Længe leve små mærkater med kabeltype...)

//Anders

:) Takker for point
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. maj 2001 - 17:25 #12
vladimirr <--> Hvis man laver sine kabler selv ved man forhåbentlig også hvad man har lavet ;o)
Avatar billede madgabz Nybegynder
12. maj 2001 - 18:03 #13
For det første: Der findes INGEN standard for rækkefølgen af farverne på trådenen i et ethernetkabel
Check http://www.practicallynetworked.com for mere info, det er en VIRKELIG god site!
/MadGabZ
Avatar billede vladimirr Nybegynder
12. maj 2001 - 19:09 #14
tommyf -> Yep !
Avatar billede wowereit Nybegynder
02. juni 2002 - 10:04 #15
Madgabz--> der findes en standard for farverne i et netværkskabeler og den heder AT&T 258A der er favekoden
hvid/orange =T2, orange =R2, hvid/grøn =T3, blå =R1, hvid/blå =T1, grøn =R3, hvid/brun =T4, brun =R4.
Men det virker også ligemeget hvordan farverne er fordelt det skal bare være ens i hver sin ende.