Avatar billede madsmpedersen Nybegynder
15. juli 2006 - 11:25 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Internet, tilladelser, firewall og udskrivning

Jeg har en Dlink DI-624 trådløsrouter, som via WAN stikket er koblet til internettet.
Et antal computere er trådløst koblet til routeren.

Kan det lade sig gøre at tillade bestemte computere adgang til internettet og nægte andre.

Og kan man aktivere windows firewall på alle lokale computerene, og stadig opnå trådløs adgang til filer og printere indbyrdes.

Med venlig hilsen
Mads M Pedersen
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2006 - 11:37 #1
lad os tage det simple først.  trålløs adgang mellem 2 computerer betegnes som en adhoc forbindelse, og kan skabes uden noget netværk overhovedet.
Det eneste der kræves er to computere med trådløs forbindelse,  ulempen ved dette, er at andre brugere kan se at der er en computer med trådløs forbindelse, så du skal sørge for at begrænse rettighederne både ved hjælp af share rettigheder, men også ved hjælp af ntfs rettighederne.
Kombinerer du det sammen med den firewall der er i xp (nu går jeg ud fra at du kører xp) kan du opnå en nogenlunde sikker forbindelse.

2.
du kan instille din router til kun at lade bestemte computere med en bestemt mac-addresse oprette adgang til internettet.

for at finde nærmere information om hvordan du instiller lige netop din router klik her  http://www.dlink.com/products/support.asp?pid=6&sec=0#manual

kort svar er ja, og ja.

;-)
Avatar billede madsmpedersen Nybegynder
15. juli 2006 - 12:20 #2
Alle computere har windows XP
Computer 1 bruges som simpel fildelings(via windows)- og printerserver og indeholder vigtige data og skal derfor hverken have have virus, ubudne gæster eller på internettet.
Computer 1-10 skal have adgang til printer og filer på computer 1 og have adgang til internettet, men når jeg slår firewallen til lukkes forbindelsen til filer og printer
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2006 - 12:47 #3
1  kører alle computere xp-pro
2 har du tilladt undtagelser i windows-firewallen

adhoc  indstilles på følgende måde:
1, åbn trådløs netværksforbindelse på hver enkelt computer
2, egenskaber
3, trådløs netværk
4, avanceret
5, vælg kun computer til computer netværk,  for den eller de computere som ikke må komme på internettet.

for de computere som skal have adgang til internettet og filserveren, skal du vælge
"alle tilgængelige netværk"
da de derved kan forbinde både til adhoc(filserveren) og internettet.
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
15. juli 2006 - 18:30 #4
Hej Mads

For at deaktivere internet til pc 1, så prøv dette på din router:

Log ind på routeren via din browser, gå ind under fanebladet Advanced, tryk på knappen Firewall og tilføj en regl, som jeg har udfyldt her:
http://img153.imagevenue.com/img.php?image=66626_denyinternet_422lo.JPG
Nu har min .45 til sidst, men det kan du jo bare ændre til ip'en på pc 1.

Og! så vil jeg foreslå at du giver pc 1 en fast ip for hvis pc 1 en dag får en anden ip af routeren, så virker ovenstående regel i firewallen ikke.

Gå ind under fanebladet Home, knappen DHCP og kig under punktet Static DHCP.
Under DHCP Client er der en drop down menu, her vælger du pc 1 og trykker clone. Så skal du bare give den en ip og sætter en prik i enable og trykken Apply - herefter vil din pc 1 altid have samme ip.
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
15. juli 2006 - 18:35 #5
Det kan godt være det er sort snak, men så må du lige spørge :-)

Mht. til windows firewall på pc 1, så burde det fint kunne lade sig gøre. Men det kræver at du åbner for "Fil og Print deling" i din firewall.
Er det åbnet? Ellers skal jeg gerne guide dig ind til det ;)
Avatar billede madsmpedersen Nybegynder
15. juli 2006 - 22:27 #6
Mange tak for svar. Tror, jeg har det, jeg skal bruge.