Avatar billede xerofyt Nybegynder
13. juli 2006 - 20:33 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver jeg en XP-cd?

Min veninde har købt en bærbar hos dell... og den trænger gruligt meget til at blive formateret... men der er ingen XP cd med... men jeg ved, at man selv kan lave en udfra det windows man har inst. på den... men hvordan???

det er Windows XP Media Center Edition

please hjælp... er helt lost!!!

har både brændbar cd og dvd
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
13. juli 2006 - 20:41 #1
Nej det er Dell når det er bedst, men er der heller ingen Recovery disk med.
Avatar billede xerofyt Nybegynder
13. juli 2006 - 20:44 #2
nej... der er intet med... kun en cd med WORKS... det sutter... men man kan lave sin egen Recovery disk... men hvordan? hehe
Avatar billede woller Nybegynder
13. juli 2006 - 20:59 #3
en af mine venner siger at det er et eller andet med et ghost program (whatever that is) og at man bare skal formatere den og at windows så installere sig selv igen men jeg tror ikke helt på det
Avatar billede yxos Nybegynder
13. juli 2006 - 20:59 #4
Hvad med at spørge Dell ?
Avatar billede jps6kb Novice
13. juli 2006 - 21:00 #5
"Start -> Alle programmer -> Dell Accessories -> Dell OS Recovery CD" står der på Dells forum.

Dog skriver de at det ikke altid er muligt. At den simpelthen ikke er der.
I det tilfælde skal du kontakte Dell og så vil de højst sandsynligt sende dig en CD / DVD. Det er dokumenteret at de har gjort det før i hvertfald. :)

Jeg håber det hjalp?
Avatar billede xerofyt Nybegynder
13. juli 2006 - 21:01 #6
dell har jo lukket... og jeg sidder hos min veninde nu... og er træt at at skulle vente til inorgen :)
Avatar billede jps6kb Novice
13. juli 2006 - 21:07 #7
Så  Start -> Alle programmer -> Dell Accessories -> Dell OS Recovery CD  var der ikke altså?
Avatar billede xerofyt Nybegynder
13. juli 2006 - 21:10 #8
der er ik noget der hedder det...
det må kunne hentes?? det lader til at være et program...
Avatar billede jps6kb Novice
13. juli 2006 - 21:16 #9
Det kan ikke hentes nej. :)
Du kan prøve og søge i Dells support forum efter det.

http://forums.us.dell.com/supportforums/search?ticket=U0WaLY5mi243_-1&submitted=true&q=recovery
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
13. juli 2006 - 21:19 #10
Prøv at finde recovery dellen under et af drevene, og husk gendannelsescden kan kun brændes engang så er den væk. :-)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
13. juli 2006 - 21:22 #11
Hmm. det skal der jo da være, men måske det kan opklares ved et kald til Dell, de må jo kunne fortælle hvad der skal gøres.
Avatar billede woller Nybegynder
13. juli 2006 - 21:31 #12
min ven siger at man kan hente det på dells side men jeg ved ikke om det passer men ellers prøv lige at søg på os recovery cd
Avatar billede hacked Nybegynder
13. juli 2006 - 21:49 #13
Hvis du vil have cd'erne skal du blot kontakte Dell så sender de dem. Det var det jeg gjorde. Efterfølgende fandt jeg dog ud af at windows reinstallation er præinstalleret på maskinen. Man skal blot trykke på 2 knapper eller lignende så kan du geninstallere maskinen. Læs i manualen. Dette virker dog kun såfremt du ikke har formateret harddisken.
Avatar billede hacked Nybegynder
13. juli 2006 - 21:56 #14
Avatar billede hacked Nybegynder
13. juli 2006 - 21:59 #15
Enten står det i manualen ellers i et tomt windows xp home/pro lignende "hylster". Altså et uden cd.
Avatar billede hacked Nybegynder
13. juli 2006 - 22:01 #16
Ps. Hvis du skulle komme til at mangle drivere så husk at angive at du har et Windows XP English og ikke Dansk. Der findes nemlig ikke nogle drivere under det danske windows operativ system på Dell's hjemmeside i deres Driver Download.
Avatar billede hacked Nybegynder
13. juli 2006 - 22:18 #17
Et svar hvis det var til nytte.
Avatar billede Trez Seniormester
14. juli 2006 - 07:33 #18
En ting der undre mig er at Dell ikke har sendt Windows cd'erne med.

Så vidt jeg husker skal man, ifølge loven, sende alle cd'er til præinstalleret ting med.
Avatar billede woller Nybegynder
14. juli 2006 - 10:52 #19
det skal dell ikke pga det der recoverydisk noget
Avatar billede kenp Novice
14. juli 2006 - 11:49 #20
Kontakt dell. og bed om at få dem tilsendt. så gør de det rent faktisk. for hvordan vil du få det ind hvis du ahr en tom disk ;) der er det nemlig ikke altid en recovery cd/dvd er nok da de på nogle ligger på en skjult partion.
Avatar billede strych9 Praktikant
15. juli 2006 - 12:21 #21
trez, der tager du fejl. Maskinen er købt uden en CD, og altså ikke under falske forudsætninger.

Med hensyn til Dell maskiner (alle consumer maskiner, dvs Dimension og Inspiron) er der for maskiner lavet efter April 2005 et PC Restore system på. Generelt kan man ominstallere dem ved at trykke Ctrl + F11 under opstart af maskinen når Dell logoet er på skærmen. En genvej til at lave en recovery CD bør findes i Start -> Alle programmer -> Dell Accessories -> Dell OS Recovery CD

For Dell maskiner lavet før April 2005 er der CD'er med.

Angående malkors kommentar:
For maskiner som er lavet efter April 2005, som er udenfor de 1 års garanti, og hvor brugeren har fucket op ved enten at slette PC Restore partitionen på maskinen eller "glemt" at brænde restore CD'en (eg. ikke har gidet at læse manualen) er der ikke hjælp at hente hos Dell. Der sendes kun CD'er til maskiner indenfor garanti. For resten er det bare ærgeligt.
Avatar billede strych9 Praktikant
15. juli 2006 - 12:36 #22
og jeg glemte lige:

woller: Recovery systemet er ganske rigtigt baseret på teknologi fra Symantec Ghost som Dell har købt på licens. Selve PC Restore processen tager kun ca 10 minutter for en fuld geninstallation fordi det er et image fra en skjult partition som lægges på.

Hvorfor lægger Dell (og iøvrigt også HP) ikke CD'er med?
Formentlig er det for at spare penge, hvilket tillader dem at sælge maskinerne endnu billigere, men der er også en anden og altid overset faktor: Jeg har hørt at Dell spytter 200.000 systemer ud fra deres fabrikker dagligt. Hvis hvert system skal have 10 CD'er med bliver det til 2 millioner CD'er dagligt og mange af dem ville være unødvendige og ubenyttede. Alt i alt er det dårligt for miljøet, både når man tænker på fremstilling af disse skiver, men også når man tænker på hvor mange som bare smider dem ud med køkkenaffaldet.
Avatar billede xerofyt Nybegynder
11. august 2006 - 23:26 #23
K
Avatar billede strych9 Praktikant
11. august 2006 - 23:30 #24
heh holy shit det er dårlig stil det der.
Avatar billede kenp Novice
12. august 2006 - 09:43 #25
strych -> hvad har du forventet... han oprettede jo også et ekstra spørgsmål hvor han udlovede 200 point ekstra.
Avatar billede woller Nybegynder
12. august 2006 - 13:46 #26
men ikke særligt flink gjort