Avatar billede til_lykke Nybegynder
13. juli 2006 - 04:30 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Bærbar laver "blå" skærm og genstarter

De seneste par dage er min bærbare begyndt at opføre sig meget mærkeligt. Pludselig går computeren i stå og kommer med en blå skræm hvor det øverst står: "Der er fundet fejl. Windows genstarter for at undgå at skade computeren" (eller noget i den stil). Derudover skriver den: "kernel_data_inpage_error" og kommer med følgende tekniske oplysninger: "STOP: 0x0000007A (0xc03c5080, 0x000000E, 0xF1420872, 0x05c49860, afd.sys. address F1420872 base at F141A000, datastamp 41107eb5". Skærmen minder meget om de blå "VxD" skærme som computere kunne finde på at lave med Win95, 98, Me installeret.

Jeg har ikke installeret hverken nyt software eller hardware indenfor det halve år (mindst) udover antivirus og windows opdateringer. Computeren er meget varm på undersiden og specielt harddisken lader til at være ekstremt var. Umiddelbart virker det til at køleren virker godt nok - luften der kommer ud er i hvert fald kølig.

Håber virkelig der er nogen som kan fortælle mig hvad der er galt og hvad jeg kan gøre ved det (om noget).

/Morten
Avatar billede peet49 Nybegynder
13. juli 2006 - 07:57 #1
Avatar billede mickey777 Nybegynder
13. juli 2006 - 09:37 #2
Prøv at køre en: chkdsk c: /r

Læs mere her:

http://www.windowsitpro.com/Article/ArticleID/44544/44544.html
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. juli 2006 - 12:17 #3
Avatar billede til_lykke Nybegynder
13. juli 2006 - 16:24 #4
Chkdsk melder ingen fejl på disken. I bios'en er både "master" og "slave" sat til auto og jeg har ikke ændret noget derinde. Jeg har hverken installeret programmer eller hardware indenfor det sidste i hvert fald halve år.

Der står følgende på Microsoft Technet:

"Hard disk and file system errors can result from a variety of problems, such as hardware failures, power outages, poor system maintenance, viruses, and human error. When troubleshooting problems related to disks and file systems, refer to this chapter for information about troubleshooting tools, volume and disk error conditions, viruses, and stop messages. You can also use this chapter to obtain detailed descriptions of the master boot record (MBR), the GUID partition table (GPT), and the boot sectors."

Men det bliver jeg ikke klogere af :-(

Hvad er mit næste skridt?
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. juli 2006 - 22:24 #5
Taget fra mit link:

To resolve this behavior, use one of the following methods:• For Parallel Advanced Technology Attachment (PATA) hard disks, configure your disk drive as master only. For Serial Advanced Technology Attachment (SATA) hard disks, connect the hard disk cable to a master channel SATA connector on the motherboard.
• Connect another device as a master, such as another disk drive or a CD drive or DVD drive.
• Change your PATA and SATA IDE cable even if the cable does not appear worn.
• Install Windows on a new hard disk because it is possible that your hard disk or your Windows installation may be corrupted.
Avatar billede til_lykke Nybegynder
13. juli 2006 - 23:49 #6
Dragonknight >> Jeg læste godt hvad der stod i dit link, men jeg synes bare ikke det gave ret meget mening siden det er noget som computeren er begyndt på pludselig.

Jeg må nok erkende at jeg ikke har nogen idé om hvordan jeg skal forbinde kablet til motherboardet (master eller slave) for jeg sidder med en bærbar computer og den har jeg aldrig haft skilt ad før. Så de to muligheder der er tilbage er hhv. at sætte en ny harddisk i eller at gå i bios'en og ændre indstillingen til "master only". Jeg er dog ikke klar over om det en er PATA eller SATA disk jeg har i computeren (aner faktisk ikke engang hvad det er).

Er der nogen forklaring på hvorfor det begynder at ske pludselig uden der har været problemer tidligere?
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. juli 2006 - 00:16 #7
Ja, sådan sker af og til.
Kan du komme ind i BIOS, for så bør du checke at disken err registrere korrekt. Du kan evt. også loade default eller factory defaults i BIOS.

Afd.sys er en del at TCP/IP stacken (Ancillary Function Driver for WinSock), og derfor kan det være rart at vide om det kun sker under internet adgang, eller om det også opstår på andre tidspunkter.

Dit operativ system bør selvfølgelig være opdateret fra microsoft både med XP SP2 og med alle de andre opdateringer.
Avatar billede til_lykke Nybegynder
14. juli 2006 - 00:29 #8
Jeg vil lige prøve at loade default i bios og se om det løser problemet, det er da i hvert fald et sted at starte.

Jeg har indtil videre kun oplevet at fejlen er opstået i forbindelse med at jeg har set udsendelser fra TV2 Sputnik (dvs. under internet adgang).

Computeren er fuldt opdateret mht. både windows, antivirus, antispyware, ovs.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. juli 2006 - 00:41 #9
Det som fejlkoden betyder, er at operativsystemet forsøger at hente en side til RAM fra sidefilen på harddisken, men kan ikke fuldføre.

Årsagen kan være mange. Der kan være at der er en dårlig sektor i sidefilen. Du kan have fået virus. Det kan være hardware der gør det, f.eks RAM eller diskkontrolleren. Diskkontrolleren kan være selve disken, for den sidder på selve disken. Det er også derfor en af løsningerne fra Microsoft er at installere på en ny disk.

Jeg undersøger det ydeligere.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. juli 2006 - 00:46 #10
Med hensyn til 14/07-2006 00:29:31, så er det jo også afd.sys der requester en side når fejlen opstår.

Har du en eller 2 partitioner på din disk ?
Avatar billede til_lykke Nybegynder
14. juli 2006 - 00:54 #11
Vil det sige at det måske ikke engang er harddisken den er gal med?

Jeg har kun en partition på disken. Dog har jeg en ekstern disk tilsluttet via firewire, men det går jeg ikke udfra har nogen betydning.

Jeg har lagt mærke til at det område hvor harddiske sidder bliver ekstremt varmt, kan det have betydning?
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. juli 2006 - 01:03 #12
0x000000E i fejlkoden frifinder dårlig sektor, hvilket chkdsk også gjorde.

Så den er ude.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. juli 2006 - 01:10 #13
Sidefilen er et stykke af disken hvor systemet gemmer data der ikke er plads til i RAM. Når der så er brug for de data, kastes andre data ud på sidefilen, og de data der er brug for overføres til RAM. Det er denne process der går galt i byen.

Dårlig sektor er udelukket jfr. tidligere, men tilbage står diskkontroller (disken), virus og RAM.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. juli 2006 - 01:11 #14
Er du helt opdateret med Microsoft Update ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. juli 2006 - 01:32 #15
Kører du med et opdateret antivirus program ?
Avatar billede til_lykke Nybegynder
14. juli 2006 - 04:13 #16
Jeg har automatisk opdatering slået til, men der var godt nok en opdatering som jeg ikke havde da jeg tjekkede. Det var faktisk en "STOP-fejlmeddelelse", men det var til 0xD1 og ikke til 0x7A, så det går jeg ud fra er uden betydning.

Jeg her helt opdateret med antivirus og jeg skannede lige for en sikkerheds skyld og computeren er ren. Jeg har sat bios'en i default, så nu vil jeg prøve om jeg kan fremprovokere fejlen...

Kan man tjekke RAM'ene samt disken uden at udskifte dem?
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. juli 2006 - 09:19 #17
Ja, du kan checke RAM med et program som http://www.memtest86.com/

Med hensyn til disken, så er det jo lavet en overfladescanning af selve skiven med chkdsk, så derfor skal du have fat i ete testprogram fra disk producenten. Du skal dog være opmærksom på, at du kan miste data på disken, så derfor bør du tage en backup af vigtige data på disken inden du kaster dig over dette.
Du kan sikkert finde disk diagnose programmet her:
http://www.ultimatebootcd.com/
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. juli 2006 - 09:23 #18
Du kan også køre en sfc /scannow (http://www.it-knowlegde.dk/scan_og_ret_fejl_i_xp.html), så du er 100 på at dine systemfiler er i orden.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. juli 2006 - 09:28 #19
Med hensyn til virus er det nok bedst at du opretter et spørgsmål under Sikkerhed: Virus. Der er jeg ret sikker på, at en eller anden vil hjælpe dig med en hijack log, for at verificere at den nu også er helt fri for virus.
Avatar billede til_lykke Nybegynder
14. juli 2006 - 17:15 #20
Jeg prøver at køre en memtest86 og lægger en hijack log in under virus og ser hvad der kommmer ud af det.

Mht. 14/07-2006 09:19:20 så skal jeg downloade den Hard Disk Diagnosis som passer til producenten af min harddisk (hitachi), ikke? Og så lave en backup først.

Mht. 14/07-2006 09:23:13 så har jeg ikke mulighed for at køre den test, da min WindowsXP cd ligger i Danmark og jeg befinder mig i Canada indtil omkring 1/9-06. Er der andre muligheder?
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. juli 2006 - 18:23 #21
"Hard Disk Diagnosis": Helt korrekt.

"sfc /scannow": Så må det vente.
Avatar billede til_lykke Nybegynder
02. oktober 2006 - 09:11 #22
Jeg valgte at formattere computeren, da den ingenting ville til sidst. Jeg lukker derfor for dette spørgsmål, men jeg takker for de svar der er kommet :-)