Avatar billede arriva Nybegynder
11. juli 2006 - 16:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til bogføring af løn

Hej,

Jeg bruger summasummarum som bogføringssystem. Pr. 2.juni har jeg ansat en medarbejder i mit firma (enkeltmands under virksomhedsordningen).

Jeg har tilmeldt mig Skats LetLøn system og skal nu til at bogføre den første lønudbetaling i SS.

Medarbejderen (stud. medhjælper) har arbejdet 10 timer i juni á 180 kr./timen. Derudover han har været til et par møder hvor han har kørt i egen bil. Hertil har jeg udbetalt kilometerpenge for 138km á 3,30kr.

Dvs. hans lønseddel ser nogenlunde sådan her ud:

Timeløn             10     kr 180,00     kr 1.800,00
Kørselsgodtgørelse (høj takst)     138     kr 3,30     kr 455,40
Feriegodtgørelse (12,50%)                kr 225,00
AM-bidrag                        kr 144,00
AM-bidrag af feriegodtgørelse                kr 18,00
A-skat                            kr 662,00
Skat af feriegodtgørelse                kr 83,00
TIL DISPOSITION D. 30. JUNI 2006             kr 1.449,40

I SS har jeg et afsnit der hedder ”LØN”, herunder bl.a. følgende konti:
4100    Løn, A-indkomst
4110    Bidragsfri A-indkomst
4200    Feriepenge brutto

Desuden har jeg under ”KORTFRISTET GÆLD” bl.a. følgende:
63100    Nettoløn
63110    A conto-udbetaling af løn
63150    Skyldig A-skat, personale
63160    Skyldigt arbejdsmarkedsbidrag
63190    Feriepenge hensat
63195    Feriepenge udbetalt

Jeg har overført penge til medarbejderens konto og betalt en opkrævning fra LetLøn på A-skat, AM-bidrag og Feriepenge.

Mit spørgsmål er nu, hvordan bogfører jeg i SummaSummarum?
Avatar billede arriva Nybegynder
11. juli 2006 - 16:19 #1
hm, indrykningen blev ikke så god. Håber I kan se hvad der står.
Avatar billede mrjh Novice
11. juli 2006 - 17:23 #2
Er spørgsmålet hvordan du bogf. løn i al almindelighed eller hvordan du bogfører i SS ? Det første kan jeg hjælpe dig med når du vender tilbage.
Avatar billede arriva Nybegynder
11. juli 2006 - 19:38 #3
Det er nok i al almindelighed, altså noget a la
krediter bank X kr
debiter konto A X kr etc.

Hvis du kunne hjælpe ville jeg være enormt taknemmelig.. bogførings arbejde giver mig en gevaldig hovedpine :(
Avatar billede mrjh Novice
12. juli 2006 - 01:26 #4
Ok, jeg skal prøve at guide dig igennem.
Først og fremmest skal du bruge nogle flere konti. Under afsnittet "løn" skal du oprette en konto til Atp medarbejder andel og Atp arbejdsgiver andel, selvom der endnu ikke er trukket atp hos din medarbejder, hvilket hænger sammen med det lave timeantal. Lad os kalde kontiene 4210 og 4220, samt en konto til kørselsgodtgørelse efter statens takster, konto 4230 eksempelvis.
Samtidig skal du omdøbe 63195 til skyldige feriepenge og oprette en konto til skyldig Atp konto 631xx.
Bogføring:
Konto 4100: Debet kr. 1800,00 løn AM-indkomst (fratrukket evt. medarb.andel af atp)
Konto 4200: Debet kr. 225,00
Konto 4230: Debet kr. 455,40
Konto 63150: Kredit kr. 745,00
Konto 63160: Kredit kr. 162,00
Konto 63195: Kredit kr. 124,00
Bankkonto: Kredit kr. 1449,40

Når du så afregner kildeskat, feriepenge, og evt. atp debeterer du dine konti i 63xxx og modposterer din bank.
Atp når og hvis den kommer debeteres 4210 med 1/3 og 4220 med 2/3. Begge beløb krediteres skyldig Atp konto 631xx.

Håber det var forståeligt, ellers må du skrive igen
Avatar billede mrjh Novice
12. juli 2006 - 01:33 #5
Dette er en måde at gøre det på, som har den fordel at du kan stemme din bogføring direkte at med sumoplysningsseddelen. Nogle bøgfører også Am-bidraget og A-inkomsten seperat i driften, men det er op til din revisor hvad han foretrækker (hvis du har sådan en). Begge dele er lige korrekt.
Avatar billede arriva Nybegynder
12. juli 2006 - 14:01 #6
Tusind tak, det var præcis det jeg efterspurgte. Det er jo i virkeligheden meget enkelt når man ved hvordan man skal gøre ;o)

Jeg har en revisor og overvejer lidt om jeg også burde lade det firma tage sig af bogføringen, det kan til tider være frustrerende.

Smider du et svar?
Avatar billede mrjh Novice
12. juli 2006 - 20:15 #7
Selvtak :-)
Det er meget godt at bruge en revisor til bogføringen idet de så har alt materialet samlet når de skal lave din selvangivelse. Du skal bare passe på prisen da nogle revisorer oftest tager det dobbelte i timen for alm. bogføring end en freelance bogholder. Jeg taler af erfaring da jeg selv har et firma med freelance bogføring.
Hvis timeprisen ligger over 350 - 400 ville jeg nok overveje at hyre en freelance bogholder stedet for en revisor, selvfølgelig alt afhængig af hvor mange bilag du har på årsbasis, hvor kompliceret det er m.v.