Avatar billede hablablab Nybegynder
27. juni 2006 - 16:50 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

DVD brænder vil ikke læse .exe filer.

Jeg har lige købt mig en Liteon dvd brænder. Den fungere perfekt, dog kan den ikke læse programmer (.exe filer) fra dvd'er, men sagtens fra cd'er (i samme drev) og harddisken.

Jeg har prøvet at opdatere drevets firmware, men det hjalp ikke.
Jeg kører med Windows xp pro sp1.
27. juni 2006 - 16:55 #1
En hurtig tanke - set i anden tråd:
[Enhedshåndteringen][CD/DVD drev ] - fjern - genstart...
Avatar billede azrael Nybegynder
27. juni 2006 - 17:00 #2
Er det vilkårlige .exe-filer eller kunne det tænkes at hænge sammen med noget kopibeskyttelse?
Avatar billede hablablab Nybegynder
27. juni 2006 - 17:08 #3
Det virkede ikke at fjene drevet og installere det igen.

Det gælder tilsydenladende for alle .exe filer.
Avatar billede azrael Nybegynder
27. juni 2006 - 17:12 #4
Hvilken fejl får du? Er det sådan en typisk fejl for læseproblemer?
Avatar billede hablablab Nybegynder
27. juni 2006 - 17:14 #5
E:\setup.exe er ikke et gyldigt Win32-program.
Avatar billede hablablab Nybegynder
27. juni 2006 - 17:14 #6
Jeg kan sagtens se alle andre filer og åbne billeder og tekstdokumenter.
Avatar billede azrael Nybegynder
27. juni 2006 - 17:18 #7
Og det sker på en cd? Ikke en dvd. Har du evt. et andet drev du kan checke netop dette medie i?
Avatar billede hablablab Nybegynder
27. juni 2006 - 17:23 #8
Det sker på en dvd. Cd'er virker fint, her vil den sagtens kører programmer.
Jeg har prøvet med mange forskellige dvd'er. Og de virker alle sammen på en anden computer.
Avatar billede azrael Nybegynder
27. juni 2006 - 17:26 #9
Meget underligt. Nu ved jeg ikke om det løser dit problem, men har du undersøgt om der måske findes en nyere firmware til din DVD-brænder?
Avatar billede hablablab Nybegynder
27. juni 2006 - 17:28 #10
Den har jeg lige opdateret, det hjalp heller ikke.
Avatar billede azrael Nybegynder
27. juni 2006 - 17:31 #11
Det lugter altså mere af en eller anden konflikt i Windows. Har dog lige nu ingen ide til årsagen. Kan du fortælle lidt mere om hvilken Lite-On model det er, og også gerne hvilken dvd du forsøger at kopiere filer fra. Hvis den er hjemmebrændt, så kunne det være interessant at finde ud af hvordan den blev brændt (format o.l).
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
27. juni 2006 - 17:38 #12
Tjek dine systemfiler>Start>Kør< skriv sfc /scannow og sæt Windows cden i hvis den beder om det.
Avatar billede gratis Nybegynder
27. juni 2006 - 18:05 #13
prøv evt. dette tip selvom det ikke omhandler dit problem direkte, http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no49 nr.49
Avatar billede hablablab Nybegynder
27. juni 2006 - 18:05 #14
Det er en Lite-On - SHM-165P6S-01C - http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=750733.

De dvd'er jeg prøver med er bl.a. World of Warcraft, GTA San Andreas og Windows Vista Beta 2.
Avatar billede hablablab Nybegynder
27. juni 2006 - 18:08 #15
Den virkede ikke gratis
Avatar billede gratis Nybegynder
27. juni 2006 - 18:17 #16
ok, var osse bare et skud :/
Avatar billede azrael Nybegynder
27. juni 2006 - 18:35 #17
Har du programmer som AnyDVD eller lignende kørende? Eller antivirus? Det virker nemlig som om Windows blokerer for et eller andet.

Hvis du tilfældigvis har en DVD+/-RW liggende, så kunne du prøve at brænde et par .exe-filer fra harddisken til mediet og så sammenligne filerne.
Avatar billede azrael Nybegynder
27. juni 2006 - 18:48 #18
Lige én ting mere. Du siger, at du ikke kan starte .exe-filer fra DVD, men kan du kopiere dem til harddisken?
Avatar billede hablablab Nybegynder
27. juni 2006 - 19:21 #19
Jeg har et program der hedder InCD kørende der fulgte med til drevet, det skulle kunne fortælle om diskenes format. Når jeg lukker det kan jeg slet ikke bruge drevet.

Jeg har lige kontaktet shg.dk, de mener at drevet er defekt. Jeg tror næsten på shg der siger drevet er defekt. Jeg prøver lige at kontakte Liteon først inden jeg erklærer det helt dødt. Jeg giver lige besked når jeg hører noget fra Liteon.
Avatar billede azrael Nybegynder
27. juni 2006 - 19:44 #20
Det lyder som en god ide. Lite-On er desværre kendte for at have en høj fejlprocent. Har selv været i samme situation. Synd, at du ikke kan få en helt anden brænder.
Avatar billede hablablab Nybegynder
28. juni 2006 - 00:37 #21
Jeg skulle lige prøve en gang til inden jeg gik i seng her, og nu kommer den med følgende fejlmeddelse på de samme dvd'er:

E:\setup.exe
Kun en del af ReadProcessMemory- eller WriteProcessMemory- anmodningen blev gennemført.
Avatar billede azrael Nybegynder
28. juni 2006 - 00:50 #22
Prøv at gå ind i Enhedshåndtering, find den IDE-adapter, som DVD-brænderen er tilsluttet og skift til PIO tilstand (kun for DVD-brænderen!). Hvis det virker, så er der en konflikt mellem din Nero og brænderen. Prøv i så fald at afinstallere InCD helt. Det er generelt ikke noget særligt brugbart program.
Avatar billede azrael Nybegynder
28. juni 2006 - 00:55 #23
Hvilken slags IDE-kabel benytter du for øvrigt til at tilslutte brænderen? Er det et 40 eller et 80 lednings kabel? Selve stikket har altid kun 40 ben, men der er dobbelt så mange ledninger ved et 80'er kabel og det *skal* anvendes ved alle nyere IDE-enheder for at undgå problemer.
Avatar billede hablablab Nybegynder
28. juni 2006 - 10:16 #24
Jeg er ikke 100% sikker på at det er et 80 lednings kabel, jeg skal prøve at skifte det når jeg kommer hjem.
Jeg prøvede lige at sætte drevet over i en anden computer hvor det virker fint. Inde i Denne Computer på den anden maskine bliver drevet kaldt for DVD-rom-drev hvor min egen kalder det for et DVD-ram-drev.
Avatar billede azrael Nybegynder
28. juni 2006 - 12:59 #25
Det med hvad drevet kaldes betyder ikke så meget. Det kan faktisk skifte alt efter hvilken slags medie du smider i. Men vend lige tilbage og fortæl om det hjælper noget med hhv. PIO og/eller 80-lednings IDE-Kabel.
Avatar billede hablablab Nybegynder
28. juni 2006 - 16:41 #26
Så fik jeg det til at virke, det var InCD der drillede. Da jeg slettede det og alle driverne og brugte windows egne virkede det fint.
Du skal have mange tak for hjælpen azrael, bare læg et svar så skal du få point.
Avatar billede azrael Nybegynder
28. juni 2006 - 17:20 #27
Jamen, det var da så lidt. Må jeg spørge hvilken version af InCD og/eller Nero du anvender? Måske hjælper en nyere version, omend jeg ikke vil anbefale InCD, men kun selve Nero.
Avatar billede hablablab Nybegynder
28. juni 2006 - 17:33 #28
Det er Nero express 6.6 og InCD 4
Avatar billede azrael Nybegynder
28. juni 2006 - 17:50 #29
Den nyeste version er 6.6.1.4 og kan hentes på http://www.nero.com/nero6/eng/nero-up.php

Husk at slå fluebenet med Yahoo toolbar fra.

Og hold fingrene fra InCD... :)
Avatar billede azrael Nybegynder
28. juni 2006 - 17:52 #30
Og tak for pointene! :D
Avatar billede hablablab Nybegynder
28. juni 2006 - 17:54 #31
Selv tak da :)