Avatar billede amews_aj Nybegynder
25. juni 2006 - 22:30 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

Bedste GRATIS firewall?

Har søgt en del på dette emne, men alle spørgsmål ser ud til at være rimelig gamle, derfor vil jeg gerne have nogle up-to-date kommentarer.

Hvad mener I er den bedste GRATIS firewall software?
Hvor kan man hente dem?
Avatar billede levich Nybegynder
25. juni 2006 - 23:40 #1
Avatar billede amews_aj Nybegynder
25. juni 2006 - 23:51 #2
Ja det var også umiddelbart mit eget bud, men har efterhånden læst at den er meget let at komme udenom. Og det duer jo ikke.
Hvad mener du om det?
Bare søg på eksperten, så får du en masse negativt, med en smule positivt indimellem.

hvad med sygate eller kerio?
Kerio er ikke gratis mere vel ?
Avatar billede gratis Nybegynder
26. juni 2006 - 00:11 #3
Kerio henter du i en prøveversion der vare i 30 dage og derefter blir den til en freeware version med mindre funktioner end den professionelle.Se her hvad spywarefri.dk anbefaler: http://www.spywarefri.dk/manualer/sikkerhedspakke.htm
Avatar billede amews_aj Nybegynder
26. juni 2006 - 00:20 #4
Hvad med de ting omkring zonealarm, og hvad med vurderinger omkring sygate?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
26. juni 2006 - 00:35 #5
Det at Zonalarm er nemmere at bypasse end andre firewalls er en gammel skrøne, og den har ikke noget på sig. Sygate er lidt gammel, men er stadigvæk en fin firewall. Ingen tvivl om det. Kerio er nok mere uptodate, vil jeg mene. Der er den jeg ville vælge
Avatar billede amews_aj Nybegynder
26. juni 2006 - 00:43 #6
ja, men vi snakker altså 100% gratis programmer, men du mener måske freeware versionen ?

det med zonealarm er jo svært at tro på efter mange har sagt de rygter.. :S
Avatar billede gratis Nybegynder
26. juni 2006 - 00:57 #7
jeg brugte zonalarm i en del år, men syntes ikke jeg ku stille på de ting jeg gerne ville og skiftede derfor til Sygate og køre stadig med den, den er jo desværre blevet opkøbt af Symantec/Norton og blir derfor ikke lavet/opdateret til hjemmebrugere mere.Når den blir for uddateret vil jeg også skifte til Kerio Firewall, jeg har haft den testet og det er en go firewall ;) kørte stealth på alle porte hos ShieldsUP! http://www.grc.com/intro.htm
Sygate ka stadig hentes her: http://www.oldversion.com/program.php?n=sygate
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
26. juni 2006 - 01:42 #8
Der er mange der har hygget sig med falske anklager imod Zonealarm http://www.spywareinfo.com/articles/zonelabs/exploit_hoax.php
Sandheden er, at alle hackere kender potentielle svagheder i alle kendte softwarefirewalls, og antivirus, for den sags skyld
Avatar billede amews_aj Nybegynder
26. juni 2006 - 13:08 #9
Så indtil nu vil i altså mene at når vi snakker free, så er zonealarm den bedste? eller hvad?
Avatar billede gratis Nybegynder
26. juni 2006 - 13:40 #10
det er en smagssag.. jeg ville vælge Kerio
Avatar billede amews_aj Nybegynder
26. juni 2006 - 13:44 #11
Jo, men kerio er jo ikke free.. medmindre man siger farvel til nogle funktioner, men det kan man måske også uden problemer?
Avatar billede gratis Nybegynder
26. juni 2006 - 13:49 #12
ja :)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
26. juni 2006 - 13:59 #13
ok, hvad er det man må sige farvel til af funktioner ? helt specifikt..
Avatar billede gratis Nybegynder
26. juni 2006 - 14:10 #14
Avatar billede amews_aj Nybegynder
26. juni 2006 - 14:18 #15
hmm forstår ikke det hele...

- Host-based Intrusion Prevention System
- Advanced Identity Theft Protection
- Runs as Internet Gateway

hvad menes der med dem?

Er scriptblocking vigtigt eller???
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
26. juni 2006 - 17:41 #16
Jeg er efterhånden kommet frem til den konklusion, at de forskellige procesbeskyttelser, og jeg ved ikke hvad, der er i softwarefirewalls idag, ikke er meget bevendt. Når det kommer til stykket, så virker det ikke. Heller ikke beskyttelsen imod udgående forbindelser. Det bruger bare en masse unødige ressourcer. Mit råd er at investere i en lille router, lade SP2 firewallen køre, og så ellers sørge for at have noget ordenligt antivirus og antispyware. Hvis en firewall kan gøre portene stealth, og ellers holder diverse orme ude, så mener jeg ikke man kan forvente sig meget mere af den. Resten er op til den øvrige sikkerhedssoftware.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
26. juni 2006 - 17:44 #17
Har i forvejen en god linksys router, men jeg er nødt til at have et par porte åbne.. så...
Avatar billede amews_aj Nybegynder
26. juni 2006 - 17:48 #18
men jeg vil gerne have en forklaring på dette:

"hmm forstår ikke det hele...

- Host-based Intrusion Prevention System
- Advanced Identity Theft Protection
- Runs as Internet Gateway

hvad menes der med dem?

Er scriptblocking vigtigt eller???"
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
26. juni 2006 - 18:35 #19
Host-based Intrusion Prevention System, også kaldet HIPS:

I Kerios tilfælde, er det en beskyttelse imod "bufferoverflow" angreb, fra f,eks orme, og beskyttelse imod at vigtige systemprocesser kan bliver "overtaget" af malwareprocesser.

Advanced Identity Theft Protection:

En beskyttelse imod at dokumenter og adgangskoder osv kan forlade maskinen, uden din tilladelse. Du skal selv lægge det ind, du vil have beskyttet.

Runs as Internet Gateway:

Det betyder, at Kerio kan kontrollere internetadgangen for andre maskiner.

Scriptblocking:

Er som standard aktiveret som "spørg bruger" i Servicepack2, og er derfor overflødig, i mine øjne.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
29. juni 2006 - 13:03 #20
levich, gratis og forevernewbie smid alle et svar...
Jeg har den information jeg behøver ;)
Avatar billede gratis Nybegynder
29. juni 2006 - 15:23 #21
samler ikke på point, så gi dem til de andre gutter :)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
29. juni 2006 - 17:31 #22
Her er et svar fra mig
Avatar billede amews_aj Nybegynder
29. juni 2006 - 17:43 #23
Ehm hvis nogen ser dette, vil jeg også gerne lige vide, mht. kerio....
De ting der er slået fra i free, hvor vigtige er det hvis man sådan kan beskrive det?

Tænkte lidtpå refferer blokering som der er i norton, er det overhovedet vigtigt?
og også: Host-based Intrusion Prevention System,
Er det specielt vigtigt?

Betaler i for kerio?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
29. juni 2006 - 18:00 #24
hvad hvis man køber nogle programmer
altså bl.a. kerio
hvad efter en formatering, så skal man vel ikke købe igen, licenset virker vel efter formatering, ikke?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
29. juni 2006 - 18:29 #25
Det som Kerio kan i gratisversionen, er virkeligt godt. De ting man skal betale for, mener jeg ikke er særligt gode, og her kan man få andre programmer, som er bedre på de områder. Personligt mener jeg ikke, at de funktioner man køber, er pengene værd.

Hvis du indstiller den gratis Kerio, som vist her, mener jeg du er godt kørende http://www.spywarefri.dk/manualer/kerio-firewall-manual.htm

Hvis man blokere referrer i cookies, kan en webside ikke læse hvilken anden side du kommer fra. Noget de måske kan bruge til deres statistikker. Personligt er jeg ligeglad med det, og funktionen kan i visse tilfælde give problemer med nogle sider.

Hvis du gemmer dine aktiveringsnøgler, kan du selvfølgelig bruge programmerne igen. Læg mærke til, at nogle programmer skal du betale en årlig licens til. Det gælder også Kerio, men læg mærke til at licensen kun gælder supporten fra dem. Resten af funktionerne virker for evigt, selv om du ikke betaler.
Avatar billede levich Nybegynder
29. juni 2006 - 18:34 #26
svar
Avatar billede amews_aj Nybegynder
29. juni 2006 - 18:36 #27
Host-based Intrusion Prevention System, lyder for mig vigtig, men det er måske bare fordi jeg ikke ved hvad det helt præcis er?
Det er måske ligemeget?

Men udfra det du siger så skal man kun betale en gang og så er den gratis forever...
Hvad med ewido, ved godt det bør stå under antivirus, men nu er jeg jo igang her....
ewido, er det også kun en gang? Nej, vel?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
29. juni 2006 - 18:41 #28
Og så lige det sidste sidste spørgsmål...

Hvordan er kerio i forhold til norton?
dårligere/ligeså god/bedre

hvor meget?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
29. juni 2006 - 18:43 #29
Mangler blot svar på de to ovenstående, og så er jeg vist tom for spøgsmål :)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
29. juni 2006 - 18:58 #30
HIPS bliver mere og mere benyttet, på grund af den større riskiko for at få ukendt malware ind. HIPS vil advare, og kan blokere, hvis malware som er sluppet forbi andre sikkerhedsprogrammer, prøver at kapre andre programmer, for at kunne gøre deres ugerninger. Den der er i Kerio, mener jeg ikke er specielt god. Den beskytter imod bufferoverflow, som SP2 i forvejen beskytter udmærket imod, og proces "injektion", hvor malwaren lægger kode ind i andre filer, for at udnytte dem.

Der findes en gratis firewall, med et virkeligt godt HIPS, men ulempen er MANGE advarsler. Til gengæld så er sikkerheden helt i top.

Ewido skal du betale en årlig licens til.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
29. juni 2006 - 19:00 #31
Godt, så lad os få lukket her :)
Tak for hjælpen ;)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
29. juni 2006 - 19:01 #32
Jeg vil mene at Kerio og Nortons firewall, er på nogenlunde samme kvalitets niveau.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
29. juni 2006 - 19:02 #33
Tak for point.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
29. juni 2006 - 19:02 #34
Ok, det lyder godt...
Selv tak... ;)

Skal vi også lige have gjort
http://www.eksperten.dk/spm/717495
færdig?