Avatar billede fister9 Nybegynder
23. juni 2006 - 23:30 Der er 39 kommentarer

Spm ang. sprog i windows Xp

Hej eksperter

Jeg har et par spørgsmål som I sikkert hurtigt kan svare mig på, hvis i må.

Situationen: Jeg sidder her med en ganske lovlig WinXP Pro på engelsk, som er registreret. Jeg sidder også med en illegal WinXP Pro på dansk (med sin egen ulovlige CD-key), som jeg selvfølgelig ikke bruger da jeg i forvejen har en legal, som både virker over Windows update og gør at jeg kan sove roligt om natten.

Mit spørgsmål er så: Kan det lade sig gøre at installere min brændte WinXP Pro på dansk og bruge min CD'key til den engelske udgave som jeg har betalt for. Jeg ærgrer mig over jeg købte en engelsk og vil hellere have en dansk udgave. Og jeg har bestemt ikke lyst til at betale +1000 kr for for at købe en dansk udgave når jeg allerede har en der virker.

Jeg kender afgjort ekspertens regler ang. piratkopiering osv., og hvis det jeg beder om er ulovligt, må i lukke spørgsmål. Jeg aner ikke jeg har lov til at at gøre det jeg spørger om, altså bruge min egen betalte CD-key til andre versioner af windows som i princippet er det samme produkt.

Så vidt jeg ved er det licencen man betaler for og ikke for skiven.

Håber i kan svare på mit spørgsmål.
Avatar billede fister9 Nybegynder
23. juni 2006 - 23:31 #1
Eller er der en anden måde jeg kan skrifte sproget på hele brugerfladen til dansk? Jeg er nemlig r**træt af at menuerne bliver blandet med engelsk og dansk når jeg drøner rundt i office dk osv.
Avatar billede leif Seniormester
24. juni 2006 - 00:16 #2
Med mindre at den edition du har købt er en MUI interface edition kan du ikke skifte sprog. (Så ville der normalt følge skiver med sprog på)

Er det en OEM udgave ? Jeg mener ikke at du kan på OEM udgaver.
Avatar billede fister9 Nybegynder
24. juni 2006 - 01:17 #3
Det er OEM
Avatar billede azrael Nybegynder
24. juni 2006 - 01:50 #4
Ved du om den danske version er en "corporate" XP Pro? Hvis ja, så kan du i al fald ikke anvende din originale key.
Avatar billede fister9 Nybegynder
24. juni 2006 - 02:12 #5
Hvordan finder jeg ud af det?
Avatar billede azrael Nybegynder
24. juni 2006 - 02:59 #6
Altså, du kan faktisk meget nemt finde ud af om du kan bruge din kode eller ej. Hvis du starter installationen inde fra din eksisterende WindowsXP (jeg regner med at den er installeret), så kommer du til indtastningen af key'en næsten med det samme (modsat en frisk installation) og *inden* der faktisk installeres noget som helst. Hvis du kommer igennem dette "check", så virker key'en også ved en normal frisk installation.
Avatar billede fister9 Nybegynder
24. juni 2006 - 11:56 #7
Jeg kan ikke få lov at starte installationen fordi den version jeg allerede har enten er den samme eller er nyere (jeg kører SP2 og den danske udgave er en gammel skive)
Avatar billede fister9 Nybegynder
24. juni 2006 - 11:57 #8
Ellers må jeg bare prøve ved lejlighed og se om min key virker. Måske gør den måske gør den ikke. Men hvis nu den virker, vil det så have betydning at jeg allerede har registeret min engelske xp pro med den legale cdkey? Altså kan licencen låse sig til den windows jeg kører med nu?
Avatar billede leif Seniormester
24. juni 2006 - 12:23 #9
Du skal boote op på CDen og ikke starte installation via Windows
Avatar billede fister9 Nybegynder
24. juni 2006 - 12:28 #10
Aaah så misforstod jeg dig. Dvs. at når jeg skal vælge partition så vælger jeg den hvor xp allerede er på. Og så siger den at der er en installation allerede. Hvad skal jeg så gøre? Normalt vælger jeg den jo alligevel og formatterer den, men hvad skal jeg gøre her i stedet?
Avatar billede azrael Nybegynder
24. juni 2006 - 13:54 #11
Hvis du booter på cd'en så *installeres* der store dele Windows inden du indtaste key'en, derfor skal du *ikke* gøre dette, hvis du vil finde ud af om key'en virker eller ej. Du ender nemlig i bedste fald med en smadret installation. Hvis du vil checke key'en så *skal* det foregå som installation inde fra Windows.

Jeg skal lige se om jeg kan finde en vej omkr. SP2-problematikken.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. juni 2006 - 16:00 #12
Har du aldrig prøvet, at installere din danske winCD? Hvis du har det, og du ikke
skulle registrere hos MS. er det en corporate. Det er det ofte, når der er en ikke
lovlig nøgle, fordi kopien er "neglet" hos et firma. Det indebærer den store fordel,
at man kan udskifte hvad som helst i sin PC, uden indblanding fra MS. Ligesom man
kan installere den samme windows på flere PCér. Altså ligesom med Win98.
Avatar billede fister9 Nybegynder
24. juni 2006 - 17:57 #13
Jeg mener ikke at man har skullet registere den danske. Dog mener jeg at der var noget registeringsfusk hvis man skulle have SP2 til at virke ordentligt. Men det kan godt være jeg husker forkert - det er jo så længe siden. Ellers må jeg prøve at teste det på en anden pc og se hvad der sker.

Men hvis nu jeg formatterer min computer, installerer den danske version og vi forudsætter at min lovlige key virker. Vil det så skabe røre hos MS fordi den engelske pro allerede er registreret med den key?
Avatar billede fister9 Nybegynder
24. juni 2006 - 17:58 #14
Min engelske skulle jeg i hvert fald registere, og det giver også fin mening jf. coorporate-problematikken da jeg jo har betalt for den.
Avatar billede fister9 Nybegynder
24. juni 2006 - 18:00 #15
Jeg har ikke noget imod at forsøge, men jeg er bare bange for at ødelægge den windows xp jeg allerede har, og at windows pludselig siger at min version er stjålet fordi den samme key er brugt to gange til to forskellige versioner.

Azreal: Hvordan kan jeg tjecke om det virker inde fra windows?
Avatar billede off-line Nybegynder
24. juni 2006 - 19:34 #16
Hvis det er en corporate, er den "neglet" og skal altså ikke registreres. SP2
installation er heller ikke noget problem. problemet kommer, når du hos MS. vil
installere en opdatering. Så bliver din windows valideret, og du får at vide, at
du ikke har en ægte windows nøgle, og du bliver opfordret til, enten af kontakte
din forhandler eller købe en ægte nøgle. Andet sker der ikke.
Hvis det ikke er en corporate, og du stikker den en forkert nøgle, bliver forløbet
det samme.
Avatar billede azrael Nybegynder
24. juni 2006 - 19:43 #17
Er ikke hjemme lige nu og kan derfor ikke gå mere i detaljer, men det er kun "Select" versioner, der ikke skal registreres. Dette lavede MS om sammen med XP, hvor man begyndte at kalde samme type version for "Corporate", som dog kræver en registrering. Den skal dog ikke *aktiveres* hos MS, som "normale" Windows-versioner.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. juni 2006 - 20:15 #18
Corporate kræver ingen registrering. Når man har installeret, bliver man spurgt,
om man vil registere. Men hvis man sætter mærke ved "ikke lige nu" bliver man
aldrig spurgt igen. Corporate er jo netop lavet, for at man i firmaer med mange
computere, ikke skal have alt det bøvl med aktivering og registrering, med hver
eneste computer.
Avatar billede azrael Nybegynder
25. juni 2006 - 01:56 #19
Jeg tror, det er fordi du mener det samme med registrering som MS og jeg mener med aktivering, så det er fino. Jeg troede du mente de gamle Select versioner. Der skulle man jo slet intet, end ikke indtaste key. Meget praktisk når man skal få 20 servere op at køre (jaja, jeg ved godt man kan angive key i unattended install :).

Mht. at teste key inde fra XP, så starter man installationen enten via setup.exe i roden af cd'en eller via winnt32.exe i i386 folderen. I dropdown boksen oppe til højre vælger man Ny installation (*ikke* Opgradering). Så skal man lige svare ja på licensaftalen, og lige derefter bliver man bedt om at indtaste key. Det bliver enten godtaget eller afvist, men under alle omstændigheder kan man afbryde uden at der installeres bare én byte på harddisken.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. juni 2006 - 11:57 #20
Man kan sagten installere windows med en nøgle, som bliver godtaget af windows,
men afvist på Microsoft hjemmeside. På internettet kan man få ulovlige keymakers,
som kan åbne alle slags windows. Derfor skal nøglen ikke alene passe til netop
Home, professional, sprog eller corporate, men MS. kan også se, om dener lavet
med en ulovlig keymaker. Derfor tror jeg ikke, at man kan bruge en nøgle fra en
engelsk windows på en dansk ditto.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 12:45 #21
gotfred -> Jeg kan jo så oplyse at på de koder jeg bruger på arbejdet er den ligeglad med om det er en DAN eller ENG jeg installerer.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. juni 2006 - 12:51 #22
leif - Kan du også opgradere fra MS. med de koder?
Avatar billede fister9 Nybegynder
25. juni 2006 - 13:03 #23
Azrael: Det kan ikke lade sig gøre. Hvis jeg kører Setup kommer der bare et skærmbillede op med mine muligheder på CDen, altså det samme som der kommer via autorun. Hvis jeg prøver winnt32.exe kan jeg heller ikke komme videre: "Setup cannot continue because the version of Windows on your computer is newer than the version on the CD.

Warning: If you decide to delete the newer version of Windows that is currently installed on your computer, the files and settings cannot be recovered."

-----------------------------------------------------

Mht. til alle jer andre så lytter jeg lige lidt med
Avatar billede off-line Nybegynder
25. juni 2006 - 13:11 #24
fister9 - Du må også godt blande dig. *G*
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 13:19 #25
gotfred -> Ja, det er koder MS selv har udleveret til os.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 13:19 #26
Du kan ikke kontrollere om du kan uden at du går igang med en installation hvor du booter op på CDen.
Avatar billede azrael Nybegynder
25. juni 2006 - 13:22 #27
Meget underligt, at du ikke kan starte winnt32.exe, fister9. Det virker formidabelt her. Og ja, setup.exe er det samme som ved autorun, men det er fordi autorun starter setup.exe... :)

Mht. fejlmeddelelsen, så er jeg tror jeg såmænd ikke, at det første den gør er at slette dit oprindelige Windows. Tror mere det er en advarsel, fordi den ikke kan give dig valgmuligheden om at opdatere.

Jeg har heller aldrig set en original key fra MS, som MS ikke godtager ved aktivering, hvis den ellers virkede til selve installeringen. Det er selvfølgelig noget *helt* andet, hvis key'en ikke er original.

Har du forøvrigt overvejet at tage et backup af din Windows partition, fister9? Hvis ikke du har et program til det, så kan du prøve en trial af TrueImage 9: http://www.acronis.com/homecomputing/download/trueimage/
Så tager du bare et backup af hele C:-drevet (eller hvad der så end er din Windows partition), og hvis en install af den anden Windows ikke lykkes, så ruller du bare tilbage til dit eksisterende system.
Avatar billede azrael Nybegynder
25. juni 2006 - 13:25 #28
leif, du kan altså sagtens checke om en Windows accepterer en key uden at installere en ny version af Windows. Den af mig ovennævnte metode virker komplet smertefrit. Man kan så undre sig, hvorfor MS placerer indtastning af key'en på to så vidt forskellige tidspunkter af installationen, men der er jo så meget ved MS man undrer sig over... :)
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 13:30 #29
Skal være ærlig at sige jeg faktisk ALDRIG installerer en Windows oven på en anden, men jeg altid laver en ny installation.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. juni 2006 - 13:32 #30
Leif - OK!
Avatar billede azrael Nybegynder
25. juni 2006 - 13:35 #31
Det er som sagt heller ikke meningen at han skal installere. Meningen er at han skal undersøge hvorvidt hans danske version af XP accepterer key'en til den engelske version. Det har jeg da skrevet helt tydeligt, og har flere gange gjort opmærksom på, at der *intet* installeres før key-check når man "går Windows-vejen" modsat en typisk installation via cd boot. Det er jo *netop* at der ikke installeres noget, der ligger mig på hjerte.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. juni 2006 - 13:58 #32
Hvis fister9 har plads, eller kan lave plads, på en anden partition, kan han lave
en dual boot installation der. Den kan jo altid nedlægges. Så får han syn for sagn,
og så er spørgsmålet om hvorvidt windows vil acceptere nøglen løst.
Derimod har han stadig problemet, med validering hos MS.
Avatar billede fister9 Nybegynder
25. juni 2006 - 14:20 #33
Azrael: Jeg kan slet ikke trykke "continue" den knap er nedtonet. Så er der en annulleringsknap og en knap til mere information.

Til Jer andre: Mht. om licensen virker så kan jeg enten formattere denne maskine eller prøve på en gammel møgbunke jeg har liggende et sted. Så det kan jeg forholdsvis hurtigt finde ud af nøglen duer. Jeg vil hellere bare prøve at lege på en gammel maskine end at begynde med at installere flere partitioner osv. Men I skal have tak for forslagene.

Det jeg så i øjeblikket er mest interesseret i at vide, er hvordan windows update vil reagere når nu den ser min licens endnu en gang men på en anden windows end hvor den er registreret. Jeg kan godt se at i har været inde på det længere oppe, men skal jeg tolke det sådan at ingen er helt sikre på hvad der reelt set kan ske med min licens? Kan MS finde på at spærre den fordi den nu har figureret på windows update to gange?
Avatar billede off-line Nybegynder
25. juni 2006 - 14:36 #34
Jeg tror ikke på en spærring. Du får bare at vide, at du bruger en ikke lovlig
nøgle, efterfulgt af et par forslag, det er det hele. Du kommunikerer jo med en
anden computer.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 14:52 #35
Du kunne jo have reinstalleret.
Avatar billede leif Seniormester
25. juni 2006 - 14:53 #36
Med en OEM kan du installere uden problemer 2 gange, den vil måske anmode dig om at kontakte MS hvis den mener du er igang med noget du ikke må og kan derfor ikke automatisk aktivere den.
Avatar billede fister9 Nybegynder
25. juni 2006 - 15:05 #37
Ja jeg kunne sagtens have reinstalleret, men det er jo så en anden windows i og med at det er den danske jeg lægger ind.

Den er kun registeret en gang den jeg kører med nu.

Jeg tror jeg vil prøve at geninstallere denne computer, men det bliver først engang i løbet af sommerferien. Men jeg vil gerne sige tak for indsatsen til jer alle tre - jeg er i hvert fald blevet klogere. Enten kan i lægge svar nu og få point, eller også kan vi lade spørgsmålet stå åbent så i kan få feedback når jeg engang får prøvet det i praksis. Der kan som sagt godt gå et stykke tid. Hvad siger I?
Avatar billede azrael Nybegynder
25. juni 2006 - 17:33 #38
Jeg ved ikke helt om det er fair med point, når vi i bund og grund ikke har svaret på dit spørgsmål. Måske skulle du gøre som du selv foreslår og lade det stå åbent indtil du får geninstalleret, og så tage stilling der.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. juni 2006 - 19:48 #39
Du behøver ikke at give point, men jeg synes du bør lukke spørgsmålet fordi, om
et stykke tid, har vi som har kommenteret, glemt det hele, og spørgsmålet er gledet
så langt væk, at ingen andre ser det.