Avatar billede deadeleus Nybegynder
22. juni 2006 - 01:05 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde Harddisk

Jeg har et problem..

På grund af diverse ting har jeg været nødt til at reformatere en computer. Da jeg havde gjort dette nægtede computeren at installere Xp fordi den i starten af installationen sagde, at den ingen harddiske kunne finde.

Jeg prøvede at tilslutte min harddisk til en anden computer og installere Xp på den, hvilket forløb ganske udemærket, men nu hvor harddisken er flyttet tilbage vil den hverken starte Xp, og heller som før starte en ny installation.

Håber der er nogen der kan hjælpe med at få den til at se harddisken. Windows er Home Edition og harddisken er IDE.
Avatar billede azrael Nybegynder
22. juni 2006 - 02:05 #1
Kan du komme med flere detaljer? F.eks. kunne det være interessant med modelnavnet på hhv. dit motherboard og det hvor harddisken virkede. For øvrigt kan IDE dække over både (P)ATA og SATA diske, men jeg regner med, at det er en af førstnævnte type.

Et forslag jeg umiddelbart vil komme med er at prøve at tilslutte disken til den sekundære IDE-kanal. Det er jo muligt, at der er sket noget med den første.

Hilsen,
Marc
Avatar billede deadeleus Nybegynder
22. juni 2006 - 02:53 #2
Motherboarded hvor det ikke virker er et SL-85DRV3 Socket 478 Mainboard i VIA P4X266A serien fra Soltex computer Inc. Er ikke sikker på det andet motherboard andet end at det var medfølgende i en Dell Dimension 9150. Håber at det kan hjælpe?
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 06:33 #3
Kan mærke at disken snurrer i den oprindelige computer? - Kan du se disken i BIOS?
Avatar billede strych9 Praktikant
22. juni 2006 - 08:56 #4
Det er fordi du skal have en OS CD med SP2a integreret, frem for bare SP2. Grunden er den ICH7 south bridge som sidder i Intel chipsettet. Windows installationen kan ikke genkende den.
Kontakt DELL supporten og sig at du har kvajet dig.
Avatar billede strych9 Praktikant
22. juni 2006 - 09:23 #5
Jeg vil gerne traekke mit svar tilbage. Havde byttet om på de to maskiner. Beklager.
Avatar billede deadeleus Nybegynder
22. juni 2006 - 10:26 #6
Disken snurrer helt normalt
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 10:35 #7
Kan du se disken i BIOS?
Avatar billede deadeleus Nybegynder
22. juni 2006 - 10:50 #8
Sorry... Er ikke sikker på hvor I bios man kan se om man kan se ting. En lille pointer ville hjælpe mig meget hvis nogen kunne give mig en.
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 10:56 #9
Det vil du normalt se på den 1. menu, men derudover kan du se det på skærmen når du starter computeren der kommer der en menu med de enheder BIOS har detected
Avatar billede deadeleus Nybegynder
22. juni 2006 - 11:31 #10
kk.. Tak. Det gav lidt underlige resultater. Med min Harddisk i IDE1 porten på motherboardet og mit CD-drev i IDE2 så finder den CD-rom drevet, men ikke Harddisken. Hvis jeg bytter om på de to finder den harddisken men ikke CD-drevet. Den kan dog stadig ikke starte det windows der er installeret. Den går i sort skærm og gør ingenting i stedet.
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 12:10 #11
OK prøv at fjerne strømstikket fra cd-drev og koncentrer dig om harddisken i første omgang. Jeg er ret sikker på at fejlen skyldes en af følgende
Jumper - IDE kabel - controller
Avatar billede vibs1310 Novice
22. juni 2006 - 12:38 #12
Med mindre din xp-installation er installeret i en maskine komplet mage til fungerer den højst sandsynligt ikke. Det er fordi den under installationen installerer alt det der er nødvendigt for at starte det hele og få hardwaren til at "snakke" sammen. Så mit råd er at prøve at geninstallere windows. Muligvis kan en repair fungere: http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/repair-xp.htm
Avatar billede deadeleus Nybegynder
22. juni 2006 - 12:39 #13
Og jeg er sikker på at du nok ved meget mere om det end jeg nogensinde kommer til. Det ser ud til at du er ved at spore dig ind på noget af det rigtige. Uden Cd-Romdrev og med  Harddisken i IDE2 hvor den kunne findes i Bios fortsætter den en skærm længere end før og siger at der var et problem i windows opstart. Her kan jeg vælge et par fejlsikkre starter og almindelig start. Både almindelig og fejlsikker sender mig dog videre til en sort skærm hvor alt hvad jeg kan se er en blinkende '_'.. Den fejlsikre efter at ahve loadet de sædvanlige filer.
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 12:50 #14
Det er helt normalt det du beskriver, nu har du fundet harddisken så nu skal du ha cd-drevet med, jeg vender tilbage om få minutter
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 12:58 #15
Hvis du ikke har flyttet nogle jumpere er mit gæt at enten er fladkablet eller controller 1 defekt.
Flyt det bredkabel som du ved virker over i controller 1 og prøv så igen om harddisken findes hvis den findes ville jeg jumpe cd-drev til slave og sætte begge enheder på det samme kabel, når det findes i BIOS ville jeg geninstallere XP evt lave en reparation http://www.it-knowlegde.dk/windows_repair.html
Avatar billede azrael Nybegynder
22. juni 2006 - 13:05 #16
WindowsXP kan ofte godt køre på to forskelligt opbyggede systemer, hvis ikke der anvendes alt for specifikt hardware med dertilhørende proprietære drivers, men det er ikke det, som sagen drejer sig om lige nu. Det anbefales under alle omstændigheder, at du geninstallerer Windows, når/hvis vi får løst dit problem.

Jeg vil lige nævne årsagen til mit tidligere spørgsmål ang. motherboard. Det er nemlig muligt, at det kan give større problemer (ligesom du oplever), hvis BIOS på de to maskiner er af en helt anden producent (jeg tænker her på f.eks. AWARD vs AMI, ikke på Dell vs Soltek). Dette skyldes, fordi de forskellige BIOS-producenter kan benytte forskellige diskgeometrier.

Jeg tror dog ikke, at dit problem skyldes dette, men snarere at der enten er opstået en fejl ved 1. IDE-port (worst case), eller fordi et eller andet er sket med IDE-kablet. Når du skriver, at BIOS godt kan finde harddisken, når du kobler den til den 2. IDE-port, skifter du så stik på harddisken/CDROM-drevet, eller på motherboardet?

Hvis du skifter "oppe" ved selve enheden fremfor "nede" på motherboardet, så prøv at flytte selve IDE-kablet fra den 2. IDE-port over til den første, og slut så harddisken til igen på 1. IDE-port (altså med kablet fra den 2. IDE-port). Hvis du kan få *det* til at virke, så er der højst sandsynligvis sket noget med det IDE-kabel, der før sad i 1. IDE-port. Så er det bare med at futte ud og købet et nyt IDE-kabel. De er rørende billige og fås til omkr. 20-30 kroner.

Hvis ovennævnte ikke fungerer, og du selv med det andet kabel ikke kan få hul igennem på 1. IDE-port, så er det straks et værre problem. I så fald ville jeg meget minutiøst gennemgå stikket på motherboardet for at set om du kan se en fysisk skade. Det ville så absolut være "worst case", for jeg tror ikke at sådan en fejl umiddelbart er til at rette (jeg ville i al fald ikke turde at lodde et nyt IDE-stik på bundkortet :).

Alternativt kan du evt. prøve at slette CMOS. Det er der hvor BIOS gemmer alle oplysninger omkr. indstillinger. Du kan se i manualen, hvordan du gør. Det involverer som regel at man skal kortslutte to ben eller loddepunkter på motherboardet i nærheden af selve BIOS-chippen. Jeg har desværre ikke kunnet finde en manual til dit motherboard, så jeg kan ikke være mere præcis.

Håber, at du kan få det til at virke. Ellers vender du bare tilbage. :)

Hilsen,
Marc
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 13:14 #17
Du er naturligvis frit stillet med hvilke råd du vil følge men det er en god ide ikke at springe for meget mellem de kommentarer der pludselig dukker op når problemet er ved ar være løst
Avatar billede deadeleus Nybegynder
22. juni 2006 - 13:23 #18
Jeg springer heller ikke så meget mellem løsningerne, i og med I ser ud til at være en smule enige om hvad der kan være galt og hvordan det muligvis kan løses.

Jeg har prøvet at skifte bredkablet som i begge beskrev of fandt da harddisken. Hurra. Computeren ville dog ikke gøre meget andet end at lade mig se at harddisken var fundet, ikke angang åbne BIOS. Den skrev dog en ny besked "Secondary Conductor cable no 60 installed".
For spas skyld prøvede jeg at fjerne strømmen til CD-Drevet og da gjorde den som før med valg af fejlsikker tilstand og derefter sort skræm.
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 13:28 #19
Har du jumpet dit cd-drev til slave?
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 13:45 #20
Fjern strøm stikkene til harddisk og cd-drev - gå ind i BIOS og sæt cd-drev til FIRST BOOT DEVICE - jump din harddisk til MASTER - jump dit cd-drev til SLAVE - sæt begge enheder på det samme fladkabel og til controller 1 på bundkortetsæt - sæt strømstikkene i harddisk og cd-drev - genstart med XP-skiven i drevet - geninstaller XP
Avatar billede deadeleus Nybegynder
22. juni 2006 - 13:47 #21
Øhh.. hehe.. Glemte vist noget. Har jumpet Cd-Drever til slave nu og kan starte min windows installation, eller i hvert fald noget af den. Den booter fra CD'en, undersøger hardware konfiguration starter blå skærm hvor jag kan vælge at installere windows. Den indlæser en masse filer når jeg vælger instal. Ganske normalt. Men efter at indlæse nogle ting siger den den at den ikke kan genkende nogle af enhederne der er i computeren.

Hvis man bare trykker fortsæt starter den med at indlæse nogle filer og går så i den samme sorte skærm som den har gjort et par gange.
Avatar billede deadeleus Nybegynder
22. juni 2006 - 13:48 #22
2 sec så kommer jeg med hele medelelsen
Avatar billede deadeleus Nybegynder
22. juni 2006 - 13:55 #23
Isntallation kunne ikke genkende typen af en eller flere lagerenheder, som er installeret på dit system, eller også har du valgt at angive en kort manuelt. Installation vil indlæse støtte for følgende lagerenhed()er):

(Intet)

*Tryk på S for at angive yderligere SCSI-kort, CD-rom-Drev eller specielle diskcontrollere til brug i windows, inklusive dem, som har en støttedisk fra lagerenhedsproducant.

*tryk på ENTER, hvis du ikke har nogen støttedisk fra en lagerenhedsproducant, eller hvis du ikke vil angive yderligere lagerenheder til brug i windows.
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 14:15 #24
jeg har da forstået det rigtigt at du har IDE disk ?? Finder BIOS disken ?? altså kan du se disken på den sorte skærm under opstart? - Prøv at gå i BIOS og vælg LOAD SETUP DEFAULT og derefter sæt cd-drev til FIRST BOOT DEVICE
Avatar billede deadeleus Nybegynder
22. juni 2006 - 14:43 #25
Det virkede. Er ved at installere på den gode gamle måde nu og det ser ud til at virke!! =O)
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 15:04 #26
Jeg lægger et lille svar så kan du jo afvise hvis det intet er værd
Avatar billede deadeleus Nybegynder
22. juni 2006 - 15:15 #27
Haha.. Det er meget værd =O) Og du skal have mange tak for din hjælp. Jeg venter lige og ser om jeg kan få det op at køre nu (Havde forlagt min CD) og så skal du få dine point.
Avatar billede deadeleus Nybegynder
22. juni 2006 - 16:14 #28
Mange mange tak... Her er point
Avatar billede azrael Nybegynder
22. juni 2006 - 17:00 #29
For det første er jeg glad for, at du fik løst dit problem, deadeleus. Jeg kan til gengæld ikke forstå helgec's kommentar om ikke at "springe mellem kommentarerne når problemet er ved at være løst". Om ikke andet var jeg den første der responderede, midt om natten, og jeg anførte også at problemet kunne ligge ved forbindelsen til 1. IDE-port. At jeg så ikke har kunnet tage sagen op igen før tidligere idag er noget helt andet. Så alt andet lige er det lidt surt at få smidt sådan en kommentar i hovedet, når man ikke prøver på andet end at hjælpe, helgec. :(

Anyway, er som sagt glad for, at du har fået tingene til at virke igen, deadeleus. Om ikke andet ved du hvor du skal starte med at lede næste gang det sker... :)

Hilsen,
Marc