Avatar billede peter369 Nybegynder
19. juni 2006 - 14:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med bios

hej jeg har en bundkort hvor bios ikke virker i.
Jeg har så fået den ide at jeg vil lære at få bundkort med ødlagt bios til at virke igen.
men jeg ved ikke maget om det. jeg har prøvet at recover bios da jeg regnet med det var den dålig flash der var lavet.
men det virke ikke.. den sider i et bundkort fra ECS med model nr K7S5A v3.1
min bios har følgne Specifikationer:

software:
AMIBIOS®
©1999
BJ47

chip:
Winbond
W49F002U-12B

ekster mærkert:
K7S5A

som jeg sage så har jeg forsøgt at recover biosen.
jeg har taget og henet siste update fra ecs og pakket den ud.
jeg omdøbte filen fra 030811.ROM til AMIBOOT.ROM og laget den på en tom diskette.
jeg holdet så CTRL + HOME ned og tænte som der skrives man skal men diskkette drevet blinkket ikke engang en gang.
så prøvet jeg at tænde og trykke CTRL + HOME ned men den sammen iterne stilhed kommer der fra diskkete drevet og
skærmmen tændet ikke og den flotte sorte fave bare stadig tydlig præg på skærmen :-(

så som i kan se har jeg ikke lykke at enden at fatte hvordan jeg skal recover en bios eller er der noget galt.
men det er ok hvis vi tager det for fra. og jeg regner med at købe en ny bios hvis den er helt i stykker.
men jeg ved kune at man kan få en tom chip og man skal selv få lagt data på den men ikke hvordan og om det er så det skal gøres
hvis man skal købe en ny bios. men jeg er tænd på at prøve så det vil være fet hvis der er nogle der lige kan hjælp med det :-)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
19. juni 2006 - 19:20 #1
Det kan du godt glemme. Uden bios kommer der ikke liv i noget som helst. Eneste alternativ er at finde et bundkort magen til og "hot swappe" bios kredsene. Sidst jeg så på bios kredse til et Aopen kort, 5-6 år siden, var det billigere at købe et nyt bundkort.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. juni 2006 - 20:56 #2
Så vidt jeg er orienteret, så er det kun de nyeste bundkort fra ASUS der har mulighed for at recover fra en syg BIOS.
Avatar billede peter369 Nybegynder
19. juni 2006 - 21:23 #3
okay det du siger er at hvis jeg køber en ny bios (bios kredse) så var det billiger at købe en nyt bundkort en ny bios ??

jeg ved godt jeg er lidt påstålig.
jeg har bare de ting jeg siger til mig selv.
dem der har lavet bundekort har sat en bios i (Det kan jeg også)
dem der har lavet den bios har fået en chip og lagt data på den (det burde jeg også kunne)
og jeg har hørt om folk der kan men det er dyrt (måske forde de er få med høj time løn)(men hvis de kan, kan jeg også)
og jeg ved at man fortager bios udskift i dyrt hardware og stor kompliceret systemer

så jeg håber du fårstå mig men det er da en godt argument at en ny bios er dyre en nyt bundkort :-)

(dragonknght) ok det vil jeg da undersøge om det er mit problem.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. juni 2006 - 00:52 #4
"dem der har lavet den bios har fået en chip og lagt data på den (det burde jeg også kunne)"

Deri ligger dit problem, for de elektroniske kredse der er på dit bundkort kan du ikke bruge til at fikse din BIOS.

BIOS står for Basic Input/Output System, og uden BIOS, er de andre komponenter på bundkortet uden værdi.
Avatar billede peter369 Nybegynder
20. juni 2006 - 11:22 #5
ok men jeg har ikke noget i mod at skal anskaffe mig det udstyr der skal til for at kan lave så noget. problem ligger kun i hvis at det bliver så dyr at det ikke er peng vær men jeg har aftale med fima jeg laver com for at jeg kan købe igem dem der ud har jeg en have af muligheder :-) så hvis i kan hjælp til at finde ud af hvad det kræver så er jeg part på at kigge på det og se om det kan lad sig gøre med peng osv :-)
Avatar billede azrael Nybegynder
21. juni 2006 - 17:32 #6
Jeg kan helt klart give medhold til argumentationen, at det ikke kan betale sig at prøve at fikse dit motherboard. Det kunne snarere være et problem at finde et board til din CPU. Såvidt jeg kan se er der tale om socket A/462, og alle boards du måtte finde er restposter. Tag et kig på www.edbpriser.dk og søg på Socket A under Bundkort. Personligt ville jeg anbefale dette: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=74153
Avatar billede peter369 Nybegynder
21. juni 2006 - 18:57 #7
jeg fåstå jers synes punk med det hander ikke om peng men on at lære noget. nå men jeg regner med at have fået den fornøden hjælp.

jeg kan henvis til SSLUG:
http://sslug.dk/emailarkiv/teknik/2006_06/msg00187.html

SSLUG er forkortelse for Skåne Sjælland Linux User Group

Det er et mail system hvor man kan få hjælp ind for open source der i bland hardware osv. Men man er ikke i trivel om at det er billiger at købe ny bund kort. det er jeg heller ikke, men det lære jeg jo ikke noget af.
men der er link i den tråd til alt der vide om bios lige fra bios bip koder til flash af bios og bios typer. der er også en link til et selskab der sælger chip og kan ligge data på en ny eller den gammle chip. Selskabet ligge i USA men har et link på ders side til et selvskab i europa.
der uder over er der en der fortæller hvis du selv vil ligge data på din ny/gammle chip, hvad du skal bruge. Men igen det kan ikke betale sig hvis man kune vil bruge det en gang. Og hvis det kune blive en gang jeg bruger det så er jeg lige glad. Der ud over kan man lave sin ejen software (bios) og ligge på hvis man har lyst.

ps for at se de 3 ander mail i tråden der er sendt med svar og spøsmål skal i ned i bunde af viduet og trykke "Næste i tråden" det er emne hjælp med bios i skal følge.

Men håber det kan hjælp ander der har lyst til at lære det og vil prøvet på en gammel bundkort. :-)
Avatar billede azrael Nybegynder
22. juni 2006 - 17:12 #8
Jeg er bange for, at tingene ikke forholder sig helt som du tror, diblo. Det er selvfølgeligt muligt at købe eller bygge en EEPROM flasher, og sikkert også en EEPROM, der matcher den på motherboardet. Herfra begynder det dog at blive svært og prismæssigt totalt uinteressant. Du skal nemlig så finde ud af, hvordan du vil lodde den gamle BIOS-kreds (EEPROM) ud af motherboardet (uden at beskadige andre komponenter vel at mærke), hvorefter du skal reflashe den med *passende* firmware. Det er ikke et ligegyldigt stykke software, du kan putte på chippen, men *udelukkende* den passende firmware. Derefter skal du så lodde chippen fast på motherboardet igen. Selvfølgelig igen uden at beskadige andre komponenter eller bare selve printbanerne. Med mindre du er ekspert i SMD-lodning ville jeg ikke anbefale proceduren overhovedet. Og *intet* af ovenstående kan måle sig med at bruge ca. 400 kroner på et nyt og *meget* bedre motherboard, end det du prøver at redde.
Avatar billede peter369 Nybegynder
22. juni 2006 - 19:10 #9
Hej min bundkort er EPROM sat i en sokkel ikke lode fast og det er kun en IC extraction tool der skal bruges det er en DIL chip så det ikke den udgave til plcc chip man skal have til. men det kan se begge del her http://www.biosman.com/remove_dip.html
men den er alle taget ud og det bliver spænde hvaddan jeg skal bruge EPROM brænder.

men hvis man vil lode sån en chip af skal man start i den en hjørne og ikke bruge en tin sluger med en tråd der er lavet til at suge tin til sig. den næste ben man skal tag er så den der sider på den mådsat hjørne i den modsate side alså kontra, det gør man for at spræde vamen ud mest mulig. man forsætter så, hele tiden med kontra og tager så 5 - 10 ben af gang og holder en pause. problemet er det er fler lag print. de strøm baner man kan se ligger der fler af i mellem hver lag og man kan kommer til at på virke dem for maget. når man så har fået chip af, sitte man en holder på i sted for og igen sammen fram gangs metode med at lode bare uden tinsuge tråd. bagefter kan man så så monter en ny bios/chip i holderen.

så det er ikke umulig hvis den er lode fast. men jeg ville ikke råde folk til at begynde at lod, hvis de ikke har loddet før. de bør øve sig føst på noget andet og lære om kold loding og øve sig på at bruge den rigtig mænde tin og kan styre vamen. men man kan få at mulig sammle sæt man kan øve sig på hvor der er guide med. det her er et setd hvor man kan få de sammle sæt og masse andet, osv www.elav.dk
Avatar billede peter369 Nybegynder
22. juni 2006 - 19:41 #10
jo jeg vil også lige sige at jeg har ander bundkort lignne jeg kan bruge. men det hander om at jeg vil lære det her. jeg har job (freelanc) hvor jeg onder computer for nogle fima når de har problemer. når jeg giver mig i gang med noget handler det ikke om hvad der kan betales sig med om hvad man kan og lære det.
jeg beklager meget hvis i har trode andet, men det hanler ikke om andet en lære så maget som mulig. ikke om hvad kan betale sig. det gør det når kunden spør. det er lige fra vilken regnskab program der skal bruges, om de skal have sever op med database til regnskab til spøsmål om computer og sikkerhed.
men jeg er ikke kunnde men ham der skal lever den udelse.
jeg beklager maget.
Avatar billede peter369 Nybegynder
22. marts 2011 - 06:50 #11
.