Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
17. juni 2006 - 21:45 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

400V kompressor - løsning med 2 faser og en nul samt jord?

Jeg har en kompressor som er til 400V (antageligvis 3 faser), men har kun 2 faser samt nul og jord. Hvorledes kan dette løses, så der kun bruges 2 faser og nul?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2006 - 22:56 #1
hvordan ved du ,at du kun har 2 faser ? det lyder underligt for normalt har man 3 faser inde til elkomfuret.

du skal have 400v inde i huset dvs 3x faser og jord / nul for at få kompressoren til og virke .
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
18. juni 2006 - 08:42 #2
Hej , jeg har samme problem . Jeg har også kun 2 faser og nul , så jeg har måtte droppe kompressor , drejebænk og søjleboremaskine. Jeg prøvede med en kondensator , men der var ikke meget gang i maskinerne ,
Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
18. juni 2006 - 09:51 #3
Jeg ved, at jeg kun har 2 faser, da kraftstikket har været adskilt, og da jeg i gruppetavlen heller ikke kan se mere end to faser v. HFI relæet.
Jeg kan ikke bekræfte eller afkræfte hvorvidt der er 3 faser ind i lejligheden.

Der er gaskomfur og jeg kan se kraftstikket har været ifb med en vaskemaskine.

Har hørt om løsning med kondensator, men er det den eneste mulighed, og kan se på ulykken-smed, at det ikke nødvendigvis virker? Jeg antager det er et job for en aut. elektriker
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2006 - 10:28 #4
ja det er et job for en elektrikker ,400v er ikke og spøge med og det mener jeg alvorligt der ligger så meget knald bagved at du ikke overlever hvis noget går galt !!

du kan se på din elmåler den er på 380 (400)v men det er nok tvivlsomt da du har gas komfur . Få et tilbud fra en elektrikker om hvad det koster og få kraft ind der hvor du skal bruge det ,din elmåler skal også skiftes men det er vist dit elværk du skal have fat i der .
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2006 - 11:10 #5
du er sikker på det ikke er 2 sikrings grupper du kun har inde i huset ?
dvs 1 fase der er delt ud på 2 grupper ,dvs du har kun 1 fase i huset.

den kompressor du har hvad er det for en ?

kan du nævne lidt tekninske info om den ?
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
18. juni 2006 - 12:23 #6
Hvis du vitterligt kun har 2 faser ind i tavlen vil jeg påstå det er langt billigere at finde en 230V kompressor end at hyre en EL installatør til at trække en ekstra fase frem.
Alt i alt er det vel dog begrænset hvor meget de fleste skal bruge en kompressor i en lejlighed.
Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
18. juni 2006 - 12:58 #7
Jetdirect: Omkr 2 fase eller 1 fase på sikringsgrupper, så er jeg blevet orienteret om, at der er tale om 2 faser.
Kompressoren er en airliner - er udgået model fra Harald Nyborg (hed tidligere 3012) - følgende er specifikationerne fra manual:
Mod: B 2800B-50 CT 3 V400 Airliner
Lot. 252782    0025
Cod. 28DV541bp0051

Dunderfjert: Jeg forstår godt din kommentar omkr. kompressor i lejlighed - udfordringen ligger i, at jeg ikke må tage kraft fra fællesområde, så derfor er jeg nødt til at trække det fra min egen lejlighed og hen til garagen - det er lige nedenunder og jeg har 5 leder 2 kvadrat forlængerledning, så der er taget højde for den del. En 230V kompressor er lige i underkanten for det har jeg idag (godt nok har harald nyborg en 230 V 10 bar 50 liter på tilbud denne uge).
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2006 - 17:57 #8
Spørgsmålet er om der overhovedet er 400v inde i bolig blokken over 3 faser ?

ved du evt om nogen har el komfur i opgangen ?
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
18. juni 2006 - 20:31 #9
Jeg prøvede at finde en løsning på mit problem den gang , men det alle sagde var at jeg skulle have en ny stik ledning ind hvis jeg skulle kunne bruge maskinerne .
Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
18. juni 2006 - 20:43 #10
Under mig i boligen er der et vaskerum, hvor vi har industrivaskemaskine og der kan jeg se, at vi har 3 faser, jord og nul. Desværre kan/må jeg ikke tage kraft derfra, men dermed ved jeg, at vi har det i bygning.

Jeg vil være lidt ked af, hvis der skal trækkes ekstra fase op (jeg antager stadig, at jeg kun har 2 faser), da den kost nok løber godt op med timeløn, materialer mm.
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
18. juni 2006 - 20:45 #11
ja det løber hurtigt op . hvad er det du skal bruge så meget luft til
Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
18. juni 2006 - 21:11 #12
værktøj - bla sandblæsning.
Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
19. juni 2006 - 20:17 #13
Opdatering: Nesa har bekræftet, at jeg har to faser.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2006 - 18:55 #14
er det et diagram til tilslutningen på kompressoren .

faserne på kompressoren er R/S/T rod/stamme/top hvis det er en ny en skal den have 3 faser for at køre ordentlig i motoren

har du prøvet og køre de 2 faser ind påhver sin tilslutning i maskinen ,husk ved kraft bruger du ikke nul (o)
Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
20. juni 2006 - 19:28 #15
Ja, jeg har diagram og der er markering af stjerne-trekant. Ud fra diagrammet ses det også, som du skriver, at nul ikke bruges. Så det er en trefase motor. Jeg havde troet, at man kunne sætte lus i og så køre med 2 faser, men reelt skal jeg gå helt over at køre en fase.

Det som i starten snød mig var, at ledningerne var grøn/gul, sort, brug og blå - hvor jeg så oversatte blå som nul. Men den hypotese holder ikke efter jeg igår så nærmere på kompressoren, følgeslutningen om at køre 2 faser var forkert og derfor er mit indgangsspørgsmål ikke korrekt.

Det rigtige spørgsmål er reelt - hvorledes kobles motoren op med kun en fase, hvor skal der sættes lus/fjernes lus - og hvorledes skal der tages hensyn til viklingerne.

Jeg er simpelten bange for at brænde motoren sammen ved kun at bruge to faser - det kan sådanset godt køre men det vil brumme fælt - så det er ikke en reel løsning. Jeg har 2 faser i lejligheden og også 3 faser ind til elmåleren - men skal den føres videre, så skal der skiftes målerskab (understøtter kun 2 faser) og laves ny gruppe etc etc - det er en omkostning på en del tusinde kroner, så det er ikke så attraktivt.

Så jeg tror nok, at jeg må forbi en elektriker, som er stærk på ac motorer, hvor jeg har kompressoren med - så må han kunne lave det for mig. Hvis det kan lade sig gøre.

Eller har nogen et bud? Jeg har billeder af kabling samt diagram hvis dette kan være behjælpeligt.
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2006 - 14:44 #16
når motoren er en ren 3 faset tror jeg ikke der er så meget der kan gøres ved det heller ikke for en aut elektrikker .

Hvilken form for sandblæsning skal du lave i en lejlighed på 1ste sal ,for en kompressor laver rigtig meget ?

det værktøj du har til luft hvor meget luft kræver det ?
Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
22. juni 2006 - 18:06 #17
Det er sandblæsning til dele på en bil, som står i en garage - og så til slibe og skære værktøj, som er luftdrevet.
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 20:00 #18
ok prøv og kig i harald nyborg kataloget de har en maskine til 230v med flg data :

3.0 hk
max 8 bar
slag volumen 345 l/min
2800 omdr min

det vil kunne bruges men det er på grænsen til det ikke optimale
Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
22. juni 2006 - 22:17 #19
Har godt set den - den er i tilbudsavisen, og var mit sekundære valg. Det ender nok også med den, hvis min udfordring ikke kan løses.

Tak for dit input.
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2006 - 13:09 #20
husk og lukke dit spørgsmål
Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
15. juli 2006 - 01:49 #21
smid lige et svar, så jeg kan komme afslutte sagen.
Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
29. juli 2006 - 01:09 #22
Jeg vil gerne af med mine point . . .
Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
15. september 2006 - 21:17 #23
Sagen lukkes
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2006 - 21:52 #24
behold dem selv .
Avatar billede andersen_1606 Nybegynder
18. marts 2007 - 19:26 #25
lukket