Avatar billede bruger_pil Nybegynder
16. juni 2006 - 12:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Central administration af skabelon

Hvordan administrerer man lettest en standard skabelon der helst skal placeres centralt på en server, således at alle brugere starter med samme opsætning og ark når de starter Excel.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
16. juni 2006 - 13:11 #1
Jeg kender desværre kun til Word, der skal du ind i:
Funktioner > indstillinger > filplacering
Her vælger du hvor bruger skabelonerne skal placeres.
Alm dokument kalder du normal.dot

Her er hvad jeg fandt i Excel hjælp:

Oprette en skabelon
1.    Bestem, hvilken type skabelon du vil bruge:
Projektmappeskabelon
Opret en projektmappe, der indeholder arkene, standardteksten (f.eks. sidehoveder og række- og kolonneetiketter), formler, makroer (makro: En handling eller et sæt af handlinger, der bruges til at automatisere opgaver. Makroer optages i programmeringssproget Visual Basic for Applications.), typografi og anden formatering, som de nye projektmapper, der baseres på skabelonen, skal indeholde.
Regnearksskabelon
Opret en projektmappe, der indeholder ét regneark. Medtag formatering, typografi (typografi: En kombination af formateringsegenskaber, f.eks. skrifttype, skriftstørrelse og indrykning, som navngives og gemmes som et sæt. Når du anvender en typografi, anvendes alle instruktioner i typografien på én gang.), tekst og andre oplysninger i regnearket, der skal vises i alle nye ark af samme type.
2.    Hvis du vil have vist et billede af den første side i en skabelon i boksen Eksempel i dialogboksen Skabeloner (opgaveruden Generelle skabeloner..., Ny projektmappe), skal du klikke på Egenskaber i menuen Filer, klikke under fanen Dokumentinfo og derefter markere afkrydsningsfeltet Gem eksempel.
3.    Klik på Gem som i menuen Filer.
4.    Klik på Skabelon i boksen Filtype.
5.    Marker den mappe, hvor du vil gemme skabelonen, i boksen Gem i.
o    Hvis du vil oprette en standardprojektmappeskabelon (standardskabelon til projektmapper: Skabelonen Book.xlt, som du oprette for at ændre standardformatet i nye projektmapper. I Excel bruges skabelonen til at oprette en tom projektmappe, når du åbner Excel eller opretter en ny projektmappe uden at angive en skabelon.) eller standardregnearkskabelon (standardregnearksskabelon: Skabelonen Sheet.xlt, som du opretter for at ændre standardformatet for nye regneark. I Excel bruges skabelonen til at oprette et tomt regneark, når du føjer et nyt regneark til en projektmappe.), skal du vælge mappen XLStart eller den alternative startmappe (alternativ startmappe: En mappe foruden mappen XLStart, som indeholder projektmapper eller andre filer, som skal åbnes automatisk ved start af Excel, og skabeloner, som skal være tilgængelige, når du opretter nye projektmapper.). Mappen XLStart er som regel
C:\Programmer\Microsoft Office\Office11\XLStart
o    Hvis du vil oprette en brugerdefineret projektmappe eller regnearksskabelon, skal du vælge mappen Skabeloner, der som regel er
C:\Documents and Settings\brugernavn\Application data\Microsoft\Templates
6.    Angiv navnet på skabelonen i boksen Filnavn. Benyt en af følgende metoder:
Projektmappeskabelon
o    Skriv mappe for at oprette en standardprojektmappeskabelon.
Skriv et hvilket som helst gyldigt filnavn for at oprette en brugerdefineret projektmappeskabelon.
Regnearkskabelon
o    Skriv ark for at oprette en skabelon til standardregneark.
Skriv et gyldigt filnavn for at oprette en brugerdefineret arkskabelon.
7.    Klik på Gem, og klik derefter på Luk i menuen Filer.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
16. juni 2006 - 13:26 #2
Har senere fundet ud af at hvis du laver ændringerne i word, så henviser den til Excel.
Fandt det inde på Diskussioner i Excel Setup inde på Office online

http://www.microsoft.com/office/community/da-dk/default.mspx?dg=microsoft.public.excel.setup&mid=c10209be-edf2-44aa-9599-bc6499cfb24e
Avatar billede bruger_pil Nybegynder
16. juni 2006 - 13:38 #3
Takker, alternativ startmappe er lige det jeg leder efter.