Avatar billede supa Nybegynder
13. juni 2006 - 14:07 Der er 4 kommentarer

Hvordan får jeg et BufferedImage ud af Graphics?

Hejsa..

Nu sidder jeg endnu engang med mit lille program her, og har lidt problemer..

For at beskrive problemet:
- Jeg har et Java3D universe, som sidder på et JPanel..
- Jeg skal tage et screenshot, af det jeg ser på skræmen i mit 3D universe..
- Jeg har forsøgt mig med java.awt.Robot, men den virker ikke optimalt. For i det område hvor jeg har min JFileChooser, så bliver billedet bare hvidt, og det holder ikke helt..

Hvordan kan jeg tage et screenshot af min 3D verden..?
Avatar billede netspinner Nybegynder
13. juni 2006 - 15:58 #1
Hej, kan desværre ikke lige svare dig på det, men er nysgerrig i at høre hvad du mon anvender Java3D til? Der er ikke mange danskere der anvender det, ja, i det hele taget støder man meget sjældent på folk der overhovedet har kendskab til det. Jeg har selv udviklet en virtuel 3D-verden som mit BA-projekt :)
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
14. juni 2006 - 12:20 #2
Jeg ved ikke om det vil virke, men hvis du har en Component, så kan du bruge:

BufferedImage image;
Graphics g = image.getGraphics();

JPanel panel = new JPanel();
// Tilføje dine komponenter

panel.printAll (g);

Jeg har ikke selv prøvet det. Men det er da et bud :)
Avatar billede supa Nybegynder
14. juni 2006 - 14:36 #3
netspinner:
Jeg har i et stykke tid nu siddet og udviklet et program hvor jeg har visualisere 2D tegninger i 3D.. Jeg har selv erfaret at der generelt er begrænset kendskab til J3D desværre.. Hvilket gør at jeg faktisk sidder med en række af problemer som jeg selv skal løse, men tager dem dog en ad gangen.. :)

Det lyder som et meget interessant BA-projekt du har gang i der.. Nu er jeg faktisk nysgerrig for at se hvad du har lavet.. :)

mikkelbm:
Det var dog ikke på den måde jeg løste problemet.. Faktisk gik jeg væk fra at laveet Graphics til et BufferedImage, men derimod oprettede jeg et offscreencanvas, hvor jeg rendere mit billede, dog er det lidt dobbelt konfekt, da jeg i realitet så har 2 3D verdener, dog kan jeg ikke ændre i offscreen versionen som jeg vil, kun i onscreen..

Men mit problem er nu at det billede jeg får ud, er i rødlige toner, hvilket ikke er så godt.. Så nu vil jeg hører om du måske har nogle gode ideer til hvordan man undgår at det bliver rødeligt..?
Avatar billede supa Nybegynder
14. juni 2006 - 15:28 #4
Faktisk har jeg lige fundet ud af at hvis jeg gemmer et billedet i png format, så er der ikke noget problem med at den får en rødelig farve, men jeg ved dog ikke om det er det bedste format, vil gerne gemme så god en kvalitet som muligt..