Avatar billede gailer Nybegynder
12. juni 2006 - 18:14 Der er 20 kommentarer

Harddisk/ varm cpu

Min pc går engang imellem over i sort skærm og så står der reboot and incert boot device. genstarter jeg kommer samme skærmbillede. slukker jeg, hiver strømstikket ud og sætter et i igen og tænder kommer jeg i windows igen. Cpu'en svinger meget i varme grader og kommer tit op omkring de 60 grader idle ( normal kun 45 grader under load)
Harddisken er en maxtor diamondmax som er blevet ombyttet under garantien for 14 dage siden.
Jeg har sat den til at køre powermax for at finde evt fejl, men cpu blæseren kører på fulde skrald.
Er det harddisken der er fejl ved igen eller er det noget andet??
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. juni 2006 - 18:38 #1
Jeg tror bare en lider af hedeslag her i varmen. Rens køleribber og proppel på kølere. Brug en gammel tandbørste, og en forsigtig støvsuger, som ikke må røre´ved kabinettet eller komponenter inde i kabinettet.
Husk at der også er en blæser i strømforsyningen.
Avatar billede gailer Nybegynder
12. juni 2006 - 19:08 #2
Den harddisk der blev byttet gjorde osse det nr med at der kom en sort skærm. Der var det ikke varmen. Jeg rensede alle kølere da jeg satte den nye harddisk i, så forstår ikke at det skulle være det. Men vil da prøve at rense igen, der er jo osse filter i indsugningen.
Jeg kører med en cooler master hyper 48 cpu køler. den kører normal kun med 1400 omdr og ca 1700 omdr ved 45 grader. den kan max tage 3000 omdr.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. juni 2006 - 19:10 #3
Kører du med kølepasta mellem CPU køleren og CPU ?
Avatar billede gailer Nybegynder
12. juni 2006 - 19:11 #4
ja??
Avatar billede gailer Nybegynder
12. juni 2006 - 19:18 #5
Jeg har disse sager:

System type: Standard maskine
  Bundkort: Asus P5WD2/premium,995,LGA 775
  CPU: Prescott 640, 3,2GHz
  CPU normal: 3210 MHz
  CPU VCore: 1,34 V
  CPU køler: Coolermaster hyper 48
  CPU Temperatur: Load: 45 °C (Idle: 34 °C)
  Målemetode (temp): Ai booster
  Grafikkort (GFX): sapphire ATI Radeon x1600xt 256 Mb GDDR3
  GFX Core Normal: 600 MHz
  GFX Ram Normal: 1400 MHz
  Grafikkort køling: Aktiv køling
  Ram (system): Kingston 2*1024 Mb DDR2 667 Pc5400
  Ram spænding: 1,8 V
  Harddiske: Maxtor 200GB sata 300
  CD-r/rw/DVD: Asus dvd brænder
  Højttalere: Antec lansing
  Skærm: Acer TFT 17" 6 ms
  Kabinet: antec performance one p160w
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. juni 2006 - 19:19 #6
Hvad mener du med ??

Hvad har du af kabinets-blæsere ud over den der sidder i strømforsyningen ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. juni 2006 - 19:20 #7
Du skriver at CPU tit kommer op på 60 grader i idle !
Avatar billede gailer Nybegynder
12. juni 2006 - 19:31 #8
Det kunne godt være du mente at der var en fejl ved at at køre/ikke køre med kølepasta. Jeg har en blæser i fronten til at suge ind og en under strømforsyningen til at blæse ud.
Min cpu plejer at køre de her 34 grader idle, men nu kan den godt svinge op på de 60 grader uden jeg kan se noget cpu forbrug i joblisten.
Avatar billede gailer Nybegynder
12. juni 2006 - 19:41 #9
Den vil osse gå fast i windows nogen gange, hvor man kan nogen ting men ikke andre og pludselig kører det normalt igen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. juni 2006 - 21:37 #10
Det kan godt være varme. Jeg mener at 60 grader i idle er for meget. Med en god ren køler som din, så skal den ikke over 40 grader i idle, selv på en varm sommerdag. Det jeg mistænker, når nu din køler er i orden, er kabinetsluften der bliver for varm. Jeg tror du har for ringe udskiftning af luften i kabinettet.

Er det et tower kabinet du har, så kan montere en ekstra blæser på venstre side af kabinettet ud for din CPU/grafikkort, og den skal selvfølgelig blæse ind.

For varm kabinetsluft kan godt få en harddisk til at blive for varm, og det kan også godt være skyld i, at du føler at den tøver en gang i mellem.
Avatar billede gailer Nybegynder
12. juni 2006 - 22:01 #11
Det er et midi tower kabinet, der er ikke lavet så der kan sidde en køler i siden, når jeg holder en hånd bagved den bagerste blæser virker det nu koldt, dog lidt varmere ved strømforsyningen. Jeg har temp måler i kabinettet og den stod på 36 grader og normalt er den på 29-31 grader.
Blæserne skulle kunne flytte 38CFM luft.
Avatar billede gailer Nybegynder
12. juni 2006 - 22:11 #12
Avatar billede gailer Nybegynder
12. juni 2006 - 22:18 #13
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. juni 2006 - 01:21 #14
Så må du lave et ekstra hul til den ekstra blæser, for 60 grader i idle er for meget.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. juni 2006 - 01:23 #15
Og det er endda plexiglas. Det gør det utrolig let.
Avatar billede gailer Nybegynder
13. juni 2006 - 13:06 #16
Det forsøger jeg så.
Avatar billede gailer Nybegynder
13. juni 2006 - 22:25 #17
Nu her til aften hvor min cpu er ca 38 grader varm, hd 29 grader får jeg stadig de fastfrysninger, internetforbindelsen ryger når det sker, det varer ca et minut.

Alle min problemer syntes jeg er opstået efter at jeg har fået zone alarm pro firewall og kaspersky antivirus. Ved ikke om de kan være problemet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. juni 2006 - 23:04 #18
Ja så er det jo nok ikke varme.

Prøv at køre med kun 1 RAM klods af gangen, og test gerne begge klodser på denne måde. Gør det nogen forskel ?
Avatar billede gailer Nybegynder
21. juni 2006 - 19:30 #19
Jeg har fået min nye wd harddisk og skiftet til outpost firewall, det kører bare nu, men windows siger engang imellem at der ikke er nok hukommelse, det burde der jo være
Avatar billede scubadiver Nybegynder
17. oktober 2007 - 09:37 #20
Fandt du nogensinde en løsning på dette problem ? Min pc gør PRÆCIS det samme. Jeg har renset CPU køler, power supply og kabinet køler (ville bare ha' luft igennem maskinen) men ligelidt har det hjulpet...
Hva' fa'en er der galt ??