Avatar billede pollux Nybegynder
09. maj 2001 - 16:46 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Duron 900 MHz! God idé?

Hej!
Jeg er ny her på Eksperten, så I må lige bære over med mig hvis jeg ikke er så god til der med point osv....
Men nå, over til min idé(til opgradering), som I helst skulle give jeres mening til kende om:

Soltek SL-75KAV ATX
Duron 900 MHz
Volcano II (1,5 GHz)
AOpen HQ08 ATX (Blue) (300W PSU)

Det var så de komponenter jeg har tænkt mig at opgradere med. Forresten har jeg også tænkt mig at købe de (nye?) runde IDE-Kabler, så jeg kan få en bedre Airflow i kabinettet! Mit ønske med det her køb er så at clocke Duron\'en så meget som de her komponenter tillader det op(Og nej, jeg har ikke tænkt mig at bruge \"Red Storm\". Måske til 1100-1150 MHz(Er det sandsynligt?) Og hvor varm skal jeg regne med den bliver? Er Volcano II køleren tilstrækkelig?

Jeg har et par yderligere spørgsmål:
Er 900 MHz udgaven af Duron lige så OC venlig som de tidligere udgaver? Altså man kan godt bruge \"Blyant-Tricket\"? Man kan vel forhåbentligt godt indstille både FSB, Multiplier, Vcore osv. med det her bundkort? Volcano II køleren har jeg også læst skulle være ret go\' til prisen, og ikke alt for larmende, rigtigt ikke? Og så er der kabinettet tilbage, personligt foretrækker jeg AOpen kabinetter, fordi jeg kender dem rigtigt godt, men vil gerne have andres meninger om HQ08 ATX typen! Er der fx. godt airflow osv.
Kort sagt:
Giv mig jeres meninger om de 4 ting her!
På forhånd tak!

^Pollux^
Avatar billede webwally Nybegynder
09. maj 2001 - 17:06 #1
Jo, du kan godt bruge \"blyant-tricket\" med en Duron 900, og der skulle være mulighed for at indstille det hele selv!

Jeg ve ikke som meget om airflow\'et i det, men et HQ08 ATX er sgu et virkeligt lækkert kabinet.

Ang. din overclocking så lyder det ikke totalt usandsynligt, men hvad opgraderer du fra? Fordi en Duron er ikke lige det hæftigeste (check benchmarks) så det er lige før at det bedre kunne betale sig at beholde den gamle hvis det f.eks. er en Athlon 500-600 MHz du har i forvejen. Hvis jeg var dig ville jo nok gå direkte efter en Thunderbird CPU, da de jo ikke er så dyre igen!

Lige en sidste ting: hvor køber du de runde IDE-kabler da jeg selv har gået med tanker om at invistere i sådanne.
Avatar billede pollux Nybegynder
09. maj 2001 - 17:16 #2
Jeg har en Athlon 700 MHz (Slot A), EpoX EP-7KXA mobo, standard køling og så har jeg et gammelt AOpen Midi-Tower kabinet(ikke de nye fede). Grunden til jeg ikke overclocker den nuværende er bl.a. at mit bundkort ikke er særligt velegnet(VIA Apollo KX133 chipset), man SKAL ifølge de guides jeg har læst om Slot A Athlons bruge en 300W PSU fordi den der Goldfinger(eller sådan noget kræver det), samt at jeg rent faktisk kan samle en maskine nummer 2 hvis jeg køber de her dele....det var de vigtigste grunde til at jeg køber nye stumper.

Og de runde IDE-Kabler har jeg fundet i den lokale biks(bor i Esbjerg): www.bbec.dk

Forresten tror jeg lige jeg tjekker Prisen på TB ud=)
Avatar billede webwally Nybegynder
09. maj 2001 - 17:18 #3
Det ville være smart i hvert fald, fordi at gå fra Athlon til Duron er en nedgradering:=)

Tak for tippet med de runde IDE-kabler.
Avatar billede pollux Nybegynder
09. maj 2001 - 17:25 #4
OK, jeg har i hvertfald bestemt mig for en TB nu....Men hvad med dens OC muligheder? Er de lige så gode/værre/bedre end med Duron? Og hvilken hastighed anbefaler I? Og forresten ved jeg stadig ikke med bundkortet, er det OK?

NP med tippet, vi er jo til for at hjælpe hinanden=)
Avatar billede webwally Nybegynder
09. maj 2001 - 17:30 #5
Jep, det er jo det vi er:=)

Jeg kender en der har bundkortet og han har haft en del problemer med det! Nu kører det, men det er ret ustabilt, men det selvfølgelig også lidt forhastet bare at skyde skylden på bundkortet, men det er i hvert fald et af den slags han bruger. Men det har faktisk fået ret gode anmeldelser, især pga. af dens overclocking-funktion.

Der er dog lige et andet bundkort jeg kan anbefale:

Abit KA7-100 ATX (http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264587909)
Rimeligt overclock-venligt, skal i hvert fald nok kunne clockes 100-200 MHz. Kender i hvert fald en som ejer det hvor det kører fint. Desudene er der jo indbygget RAID på som er en fantastisk funktion + at den er temmelig billig (lidt under 1000 kr.!)

Men alt i alt er det jo nok bare en smagssag.
Avatar billede jaue Nybegynder
09. maj 2001 - 17:49 #6
Med hensyn til bundkortet ville jeg bare sige at Solteks SL 75 KAV er et klippestabilt bundkort. Jeg har selv et, og kender et par stykker der også har. Så ham webwally kender må have været ret uheldig eller også er der noget andet af hans hardware som måske ikke rigtig kører. Har kun gode erfaringer med det, og det er meget nemt at OC på dette bundkort. Min egen er OC 700@931 og det kører rigtig godt
Avatar billede pollux Nybegynder
09. maj 2001 - 17:51 #7
Ehmm...er det ikke til Slot A det der mobo? Jeg vil gerne have et i den prisklasse, da mit budget er ret begrænset=) Men findes der ikke noget lignende til Socket A? Jeg er nemlig ret vild med 4 pladser til ram=)
Avatar billede webwally Nybegynder
09. maj 2001 - 17:57 #8
jaue>> Ja, han må ha\' været ret uheldig, især når man tænker på de gode anmeldelser motherboardet har fået.
Avatar billede pollux Nybegynder
09. maj 2001 - 18:04 #9
Er der ikke nogen der har mere at sige til debatten/mit problem?? =)
Avatar billede webwally Nybegynder
09. maj 2001 - 18:13 #10
Hvis du vil se Socket A-udgaven af det Abit bundkort jeg vidste dig så kig her: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264587917

Men den kan jeg bestemt ikke anbefale hvis du har et begrænset budget! Det koster omkring 500 kr. mere end Slot A-udgaven!!
Avatar billede vuffe Nybegynder
10. maj 2001 - 22:14 #11
pollux >> jo mig.

Soltek SL-75KAV X er en af de allerbedste bundkort til socket A, der eksister på markedet i dag. Jeg ved at utrolig mange folk sidder inde med sådan et og de er glade for det.
Yderligere info vedr. en test af bundkortet:
http://www.hardinfo.dk/tests/bundkort/default.asp?ID=198

Mht. valg af processor skal du vælge en duron set pris og ydelsesmæssigt. - duron er ca. 7% langsommere en T-fuglen. Yderligere ville tror jeg at du vil nemmere ved at Overclocke Duron\'en.
fra www.overclockers.com - kunne desværre kun finde resultater fra en 850\'er:
Duron 850 Results....

Total Entries in Database for Duron 850 - 34
Average overclocked speed - 1035 Mhz

Jeg vil TRO, at du kan få en duron 900 op på 1100 MHz uden problemer.

Ligeledes kan du selv justere Vcore, FSB og multplier (0,5 ad gangen)

Thermal Take Volcano II vil helt bestemt være et godt valg. Thermal Take\'s kølere har dog haft problemer med at brække stykker af processoren, men det tror jeg mest var de såkaldte Orb\'s.
Ellers vil en EP5-6I11-A1 fra Coolermaster helt sikkert også være et godt valg. www.edbpriser.dk (hvis du altså vil være bombesikker)
Mht. Airflow som jeg kan forstå at du er meget fokuseret på, vil du helt sikkert få glæde af en kabinet køler - koster 80 - 100 kr. se www.studiedata.dk eller www.extremehardware.dk - her kan du også få runde kabler.

HQ08 toweret fra Aopen skulle være meget godt. Har selv - dog en anden variant - et Aopen tower, og det er udmærket. Men mht. towers er det jo mest et spm. om design, da alle har luftriller osv.

Jaaa det var vist det..pyha

\'Vuffe
Avatar billede pollux Nybegynder
10. maj 2001 - 22:24 #12
Hmmm...Vuffe tak for det udførlige svar - du har fået pointene! Jeg er ved at have fundet ud af det meste, men vil dog gerne høre mere om det med Kabinet-Kølere...har du noget info om det? Og har jeg behov for det?
Avatar billede vuffe Nybegynder
11. maj 2001 - 00:30 #13
Jaøh jeg kan sige så meget at det hjalp en 5-7 grader på temperaturen på min cpu, men selvfølgelig køler den også dit grafikkort og hele bundkortet af, afhængig af hvor den sidder. Men det er jo op til dig om du mener du har brug for den, men det vil nok være en god ide med noget luftgennemstrømning når den skal OC\'es.
Har du læst om dem på de to adresser til blæsere jag gav dig? Der er i hvert fald en masse godt, som du sikkert kan bruge. Jeg mener som sagt at jeg så en til ca. 80 kr.
Men jeg ved faktisk ikke rigtigt hvor meget mere der er at sige om det, men det er jo en kendsgerning at din OC\'ing og processor har og bliver bedre af at blive kølet ned, og hvis du tilmed har et varmt voodoo kort eller et Geforce kort ville jeg ofre de par kroner på en kabinet køler.