Det er disse to produkter jeg har kig på: FlexRate 2048/256, max. 350 kr./md. FlatRate 1024/256, 339 kr./md.
Max. prisen for FlexRate på 350,- er ved forbrug på 10GB pr. md. Hvor meget er det realistisk at forbruge? Spiller ikke på nettet. Surfer, tjekker email og henter programmer her og der..
Først skal du beslutte dig om du vil have forbrugsafregnet internet (FlexRate) eller ubegrænset internet (FlatRate).
StofaNet leverer bredbånd via ADSL (som du kender det ved TDC ADSL) og kabelmodem (DOCSIS/ via kabelnettet). Om StofaNet er stabilt skal jeg ikke kunne svare på. Har selv CC.
Det mest økonomiske er flexrate, såfremt du bruger nettet til surf/mail osv. Skal du game, hente spil/film mm så vælg FlatRate. I dit tilfælde vil jeg vælge FlexRate, så kan du skifte abb efterhånden som dit forbrug stiger.
Hos Stofa logger man på internettet inden man gå på, denne funktion kan man godt slå fra ved at tilmelde en PC/router til den funktion de kalder "Always-ON". (Det kan supporten klare for dig). Så ja, du kan være online konstant med en Stofa forbindelse.
Mht dynamiske IP'er, så er der som standard kun én dynamisk IP med produktet. Hvis du skal have flere PC'er på forbindelsen kan du løse det på 2 måder. - Køb en router (med NAT) og sæt den på din forbindelse - Køb produktet "Familie-opkobling" hos Stofa og en switch, så kan du tilslutte op ti l5 PC'er på forbindelsen.
Jeg ville vælge den første metode, hvis jeg var dig.
Jeg har haft Stofanet i 4 år - og i de år har jeg ikke haft synderlige problemer med deres Internet.
Jeg startede med en 1024/256 FlexRate-forbindelse og havde den i et stykke tid. Så prøvede jeg at skifte til en FlatRate-forbindelse på 512/256 - det havde jeg bare ikke tålmodighed til. Så jeg skriftede tilbage til en 2048/256 FlexRate. Efter 3 måneder skrev Stofanet at de ville opgradere min forbindelse til en 4096/256 forbindelse istedet. Opgraderingen koster mig 100 kr. ekstra om måneden - men det er ikke så relevant for mig. Jeg betaler 399 kr. om måneden og har så en 4 Mbit forbindelse med 25 GB up/download... Jeg har aldrig "løbet" tør for forbindelse, men det er selvfølgelig en risiko.
Jeg har tilsluttet mig noget de kalder Allways-on, som gør at jeg altid er på nettet - eller min router er. (Bruger IP-telefoni, så det er et krav - ellers er der jo ingen der kan ringe til en, med mindre man sidder på nettet!)
Jeg har ikke betalt for en fast IP-adresse og jeg kan umiddelbart ikke se hvor mange dynamiske IP-adresser man har, men det er ikke noget der har indflydelse på det som du skriver du skal bruge forbindelsen til... Fast IP er hovedesagligt til brug af VPN (Virtual Private Network) - altså oprettelse til arbejdesplads osv.
Som udgangspunkt vil jeg aldrig anbefale nogen at investere i en stofanet-forbindelse overhovedet. Jeg kan kun tale ud fra egne erfaringer... Jeg har prøvet de fleste af de udbydere der er i DK og jeg tør godt at sige at jeg i hvert fald har prøvet at sætte forbindelser op med stort set alle større danske internetudbydere - og jeg har aldrig oplevet nogen som har så mange nedetider som stofanet.
Hvis du alligevel vil have ubegrænset internet til en fast månedlig pris - hvorfor så ikke vælge et ADSL abbonnement ved fx. TDC, Tele2 eller CyberCity?
Men hvis du virkelig insisterer på at vælge stofanet skal du være forberedt på en yderst inkompetent support fra deres side, og at ens forbindelse tit er nede.
Hvis du vil have mere end én pc på forbindelsen vil jeg helt klart vælge en løsning med en router man selv køber. Denne router skal sådan set bare kunne klone MAC-adresserne (NAT er IKKE nødvendigt) og så skal den helst optræde som en DHCP-server.
Dette vil sige at du i routeren kloner MAC-adresserne og så tror stofas DHCP-server man logger sig på stadig kun at der er én pc koblet på, selvom der egentlig sagtens kan være flere. Så skal du også sætte "Always-ON" ved dem til den MAC-adresse routeren har...
- Nå, men min mening er at stort set alt andet er bedre end stofanet...
Nej, jeg mener ikke du frit kan vælge mellem ADSL eller kabel modem, men det kan kundeservice hos Stofa svare dig på - 80 30 30 20. Du kan også kontrollere på det på denne måde.
www.stofa.dk > Tast dit navn og adresse > Gå videre og tast de nødvendige oplysninger. > Så kan du se om det kan leveres via kabelnettet eller telefonnettet.
Jeg er frisk for andre forslag - men synes ikke at kunne finde noget som er lige så hurtigt til samme penge. For de samme penge hos CC får jeg kun 128 i uploade.
Det ser ud til at du _kun_ kan få internet via kabelnettet
"Bredbånd via kabel-tv stikket Den valgte adresse kan sandsynligvis forsynes med bredbånd via kabel-tv stikket. Det er en forudsætning at du har kabel-tv gennem en antenne- eller boligforening, der samarbejder med Telia Stofa omkring udbud af bredbånd."
Godt godt, men hvilket udstyr følger så med i købet? Jeg skal stadig købe min egen router, ik?
Synes godt om
Slettet bruger
11. juni 2006 - 14:54#20
Dannielsen er vist en kritisk herre der ikke har kunnet finde sig tilrette med nogen udbyder. Kort og godt fortalt. Vi har haft stofanet (flex 350,- pr. måned) i nu 4 år og har aldrig oplevet nedetider eller for den sags skyld dårlig support. Du skal downloade meget og tale meget i ip telefon for at nå op på det. Stofanet har altid en lokal suporter i området du kan rette henvendelse til, noget andet er hvad man skal/vil bruge en support til, det er som regel en selv der skaber problemerne og dermed må man selv rode sig ud af dem igen, kan ikke forvente andre står på pinde for een. Stofanet kører upåklageligt. Det hele kræver dog at du modtager TV signalet fra Stofa og dermed har mulighed for at koble på deres internet.
Synes godt om
Slettet bruger
11. juni 2006 - 14:54#21
>> zog
Hvorfor i alverden skulle man begynde at NAT-forwarde når man bare kan klone MAC-adresserne i stedet? - efter min mening ville den bedste løsning være at klone MAC-adresserne i routeren i stedet. Hvordan vil du lave det sådan med NAT at stofas DHCP-server tror der kun er én enhed koblet til via pågældende forbindelse? Jeg mener det ligger ligesom lidt i navnet NAT (Network Address Translation) at det bruges til at læse requests med og så derefter referere til en intern ip adresse...
- hvorimod det at klone MAC-adresserne er som skabt til dette her formål...
Hvor ADSL/Kabelmodem er det modem som er med fra Stofa?
Synes godt om
Slettet bruger
11. juni 2006 - 15:01#25
>> mimimig
Du har ret! Jeg er en særdeles kritisk herre når det kommer til internetforbindelser - men jeg kan skam sagtens finde mig til rette ved andre udbydere...
Jeg kan fortælle dig at de sølle 10GigaByte man får til rådighed med en flexrate ville jeg have brugt inden den første uge i en måned ville være gået, med det forbrug min server kræver... så i mine øjne er 10GigaByte småting!
- og NEJ! Det er ikke altid brugeren der skaber problemerne for supporteren. Jeg har oplevet mange gange med Stofanet at man for eksempel ikke har kunnet logge af underlige årsager - som selv nogle gange deres supportere ikke har kunnet redegøre for... Og tro ikke det har været fordi jeg ikke har kunnet huske kodeord og brugernavn... det har været fordi deres DHCP-server har opføret sig underligt mange gange...
- så jeg vil til enhver tid foretrække en ordinær ADSL-forbindelse for eksempel med Tele2, TDC eller CyberCity som udbydere...
>> dannielsen --------- "Hvorfor i alverden skulle man begynde at NAT-forwarde når man bare kan klone MAC-adresserne i stedet?" --------- Fordi man ikke skal foretage sig noget, hvis du har en router som er NAT-enablet. De fleste routere er som standard opsat til at køre DHCP på WAN og LAN. Derfor er det som regel PnP. - Det brude være grund nok til ikke at begynde og rode med MAC kloning.
--------- Hvordan vil du lave det sådan med NAT at stofas DHCP-server tror der kun er én enhed koblet til via pågældende forbindelse? ---------
Stofa's DHCP'server fanger MAC-adressen på WAN-siden af routeren og ved opstart af routeren registeres MAC-adressen på WAN-porten i Stofa's DHCP log - og intet andet. Det er jo netop idéen med NAT at du kan skjule et LAN bag routeren. Så er der ingen problemer i at køre med NAT på Stofa forbindelsen og det er også klart det nemmeste at sætte op.
Synes godt om
Slettet bruger
11. juni 2006 - 15:16#27
igen dannielsen jamen hvis du har et sådant forbrug, hvorfor så ikke vælge stofa flatrate, så kører det bare. Du er vist en forbruger der ligger i det ekstreme for forbrug, jeg vil tro 95% af internet forbrugerne aldrig når op på 10GB/md. Men stofanet oppetider og support syntes jeg ikke du kan kritisere. der har vi 4 års erfaring med et velfungerende system.
Jeg forbeholder mig retten til at kritisere lige hvad jeg har lyst til så længe det er sagligt. Og i dette her tilfælde synes jeg også det er velbegrundet... Og jeg synes at Stofanet har den mest inkompetente support i Danmark indenfor internetudbydere og også det mest ustabile internet i dette kongerige! For eksempel så er jeg lige nu admin i en forening som har Stofanet og der er der faktisk altid problemer med denne forbindelse - men det varer sikkert heller ikke længe inden at vi sender et afskedsbrev til Stofanet...
Jeg vil give Dan ret i det med ustabiliteten, men ikke emnet omkring NAT/adress-cloning.
Det er langt fra alle steder i landet Stofa kører ustabilt. Man kan selvfølgelig være uheldig mht til sin linie og det kan som regel fejlrettes af Stofa's lokale afdeling. Generelt set synes jeg ikke man kan klandre Stofa for at levere ustabile linjer. De har forbedret sig kraftigt de seneste år.
Jeg vil være så fræk at påstå at har man en ustabil internetforbindelse gennem Stofanet og døjer med den i mere end 14 dage, så BURDE man nok have kontaktet Stofanet NOGET før!!!
De kan godt komme UD og fixe det.....
Synes godt om
Slettet bruger
12. juni 2006 - 12:58#35
Hej John
- så vil jeg så være umådelig fræk og sige at det har vi også gjort med vores stofanetforbindelse mange gange... Vi har ringet til deres support mange gange - og så har det typisk været sådan at hvis det ikke er lykkedes at logge ind når man snakker med supporteren - så bliver man bedt om at vente i et par timer og så prøve igen... og så har det typisk virket... I hvert efter er par døgn har det virket... - Så konklusion er at vores stofanetforbindelse er enorm ustabil og periodisk nede. og det vil de åbenbart ikke hjælpe med inde hos stafanet med at sende en tekniker ud...
\Dan
P.S. Der er i øvrigt en grund til at jeg kalder det "stofanet-forbindelse" og IKKE "internet-forbindelse"... Men jeg vil dog ikke gå så langt ud og kalde det for "intetnet-forbindelse" - for den virker jo rent faktisk med 512*512 eller sådan noget en gang i mellem... hehe
Synes godt om
Slettet bruger
12. juni 2006 - 13:25#36
det er ligesom om dannielsen ikke kan acceptere at vi (og mange andre) har haft stofanet i 4 år uden problemer, men vi belaster måske heller ikke deres support med kritik og udskæld, problemet er jo hvor mange timer de kan ofre på den enkelte for 300 kr. pr. måned.
En af de gange Stofanet var nede, fik jeg en tekniker ud da support ikke kunne se fejl på forbindelsen fra call-centeret. Jeg bad dem simpelthen sende en ud. dannielsen> det lyder som om du ikke har bedt om af få en tekniker ud, men mere el. mindre havde affundet dig med at Stofanet var ustabil, og sådan skulle det nok være... ;)
Jeg vil ikke anbefale stofanet, vi har haft dem i langtid og har endelig fået mine forældre til at skifte. jeg ved snart ik hvor mange penge jeg har brugt på at snakke med supporten fordi vores forbinnelse har væretet nede. samt vi har fået skiftet modem 2 gange.
Jeg har haft stofanet i ca. ét år nu - jeg har ikke haft problemer på noget tidspunkt.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.