Avatar billede jonasbank Nybegynder
23. maj 2006 - 14:38 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Nyt grafikkort til omkring 1.500

Heysa alle eksperter

Er nået dertil hvor jeg egentlig godt kunne tænke mig et nyt grafikkort - mit system består af:
Abit AV8 Mobo
AMD64 3000+
1024 MB DDR ram

Mit nuværende kort er et HiS Excalibur Radeon 9600 XT 256 MB Ram.

Intet af mit udstyr er overclocket.

Det jeg bruger mit kort til er hovedsageligt Oblivion (jeps det er et spil der kræver men kører nogenlunde, ønsker dog en forbedring i flow i udendørsmiljøer plus en forbedring i grafikkvalitet = derfor jeg ønsker et nyt kort) Af andre ting kan nævnes Counter Strike: Source og Half Life 2 - men det kører jo fint på mit nuværende kort.

Håber nogle af jer kan hjælpe mig - og er det overhovedet muligt at finde et kort som yder mærkbart bedre til de penge? Hvis ikke så kom gerne med foreslag til en lidt højere pris (foretrækkes ikke! :) )

Har i brug for flere oplysninger må i endelig sige til!
Avatar billede jonasbank Nybegynder
23. maj 2006 - 14:57 #1
Er som den opmærksomme måske har opfattet en socket 939 processor jeg har og et AGP understøttende bundkort... En løsning som inkludere et nyt PCI-E bundkort kan også overvejes hvis der er nogle gode socket 939 bud på sådanne..
Avatar billede drgonzo Praktikant
23. maj 2006 - 15:23 #4
Ja pinball har jo sagt det meste med de goe forslag, ville bare indskyde at gforce 7800gs, det sidste pinball foreslår, nok er det bedste agp kort på markedet og giver virkelig smæk for skillingen til 2000kr. Det er klart det bedste køb :)
Avatar billede jonasbank Nybegynder
23. maj 2006 - 15:34 #5
Okay - 7800GS er klart en forbedring, og er sikker på det ville være de 2.000 kr. værd.

Men ville Saphire Radeon X800 GTO kortet være de 1.300 værd? Altså ville det være væsentligt bedre end mit 9600 XT kort? Spørger bare, for ved det ikke selv..

Og et andet spørgsmål er så:
Ville det være smartere at købe ASUS A8N-E bundkortet til 650 kr + et PCI-E kort til 1.350 kr. istedet for 7800GS, altså ville jeg da få mere for pengene? Hvilket PCI-E kort skulle det da være?
Avatar billede jonasbank Nybegynder
24. maj 2006 - 10:05 #6
Ingen der har lyst til lige at svare på de sidste par ting?
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. maj 2006 - 10:46 #7
jeg ville ikke købe det vilde lige nu. Intel kommer med nye cpu, chipsæt osv. AMD kommer med AM2 platformen, så dit nye bundkort vil lyn hurtigt være forældet.. Måske du skulle købe gfx for de 1300 og så ligge resten til side og begynde at spare op til ny mobo, cpu, ram og gfx kort. Om 2-3 måneder vil du kunne få de nyeste ting til rimelig pris og du vil stadig kunne få lidt penge ind hvis du sælger dit nuværende system
Avatar billede jonasbank Nybegynder
24. maj 2006 - 11:18 #8
Lyder som en meget fornuftig plan - og også det jeg overvejede mest, mit største spørgsmål til sidst var/er jo så bare om kortet til 1300 - Saphire X800 GTO er de 1300 værd i forbedring i forhold til mit 9600 XT? Men det burde det vel være, 9600 XT er jo efterhånden ret gammel.. :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. maj 2006 - 11:56 #9
ja det er klart bedre.. Har selv 9600XT og det er jo et super kort, men som du siger er det ved at være forældet. Jeg har så OC mit for at det kan holde lidt længere :)
Avatar billede jonasbank Nybegynder
24. maj 2006 - 12:37 #10
Hehe okay - kan du afsløre lidt hvilke settings du har pillet ved for at få lidt mere juice ud af det? For kan jeg jo altid prøve at starte med - hvis det brænder sammen køber jeg jo alligevel "bare" et nyt som planlagt...
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. maj 2006 - 12:43 #11
jeg har brugt ati tool til at finde og teste settings, derefter radlinker til at implementere de nye settings. Kan ikke huske dem helt nøjagtigt, sidder i skole lige nu. Men det er omkring 525.5 mhz på core og 335.5 mhz (670 mhz ddr) på rammene. Men det er nemt med ati tools at teste. Du kører dine settings op ca 2 mhz af gangen og lader den så scanne for artifacts ½ times tid. Men du kan jo starte med at afprøve mine settings
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. maj 2006 - 12:48 #12
atitool
http://www.techpowerup.com/atitool/downloads.php dette prog bruger jeg til at køre core og ram hastighed op og samtidig teste om det er stabilt. Du kører de 2 skydere op et par mhz af gangen, derefter vælger du at scanne for artifacts, minimum ½ time skal den køre uden at finde artifacts. Du kan også vælge at selv lade den finde max clocks, der ville jeg ikke lade den køre under 1 time. Når så du har fundet max settings skal du bruge Radlinker.

Radlinker
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=609
Her skal du bare højre klikke på skrivebordet og så vælge Radlinker, der sætter du dine nye værdier ind og voila dit kort er clocket.

lidt info om OC
http://www.devhardware.com/c/a/Video-Cards/Video-Card-Overclocking/2/

http://www.cdrinfo.com/Sections/Reviews/Specific.aspx?ArticleId=9206
Avatar billede jonasbank Nybegynder
24. maj 2006 - 13:10 #13
Perfekt - tak skal du have... :)

Hvis du vil have nogen point for svar må du lige sige til så opretter jeg en pointtråd til dig for du har jo været utrolig hjælpsom! Glæder mig til at komme hjem og teste..
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. maj 2006 - 13:44 #14
Tak for tilbuddet, men det er ikke nødvendig. Bare glad for at kunne hjælpe :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. maj 2006 - 15:09 #15
de præcise tal er 536 mhz på core og 335 mhz (670 ddr) på ram
Avatar billede jonasbank Nybegynder
24. maj 2006 - 16:06 #16
Ok cool - og hvad for et 9600 XT kører du? For er jo også lidt forskel på producenten, jeg kører som sagt HiS Excalibur.
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. maj 2006 - 17:11 #17
his er nogen af de rigtig vilde. mit er bare et sapphire
Avatar billede jonasbank Nybegynder
24. maj 2006 - 18:04 #18
Cool nok - vil prøve at clocke det lidt med ATI Tool - skal nok skrive resultatet herinde.. :)

Kører heldigvis Zalmans alu profil med kobber rør på kortet + blæser på profilerne så håber det kan holde varmen nede :)
Avatar billede jonasbank Nybegynder
24. maj 2006 - 20:53 #19
Så har jeg fået den til at køre stabilet på 547 mhz på core og 334 mhz på rammene...

Håber de fortsætter stabilet - for er da en clocking på 10 %, er vel også værd at tage med.. :) Tak for hjælpen drgonzo - og tak for links til produkter pinball.
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. maj 2006 - 22:11 #20
takker for karma :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. maj 2006 - 22:12 #21
husk at bruge radlinker til at gøre dine settings permanente, bruger du kun atitool skal du indstille efter hver genstart