Avatar billede iziqio Nybegynder
23. maj 2006 - 12:08 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Billigste webserver (Hardware)

Hej Alle,

Hvilken server er det bedste køb til en webserver til udvikling?

IBM eserver xSeries 225 8647
Intel Xeon 2.4 GHz
256 MB DDR SDRAM PC2100
Pris = 2500 kr
(http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=127450)

eller

IBM eserver xSeries 100 8486
P4 531 3 GHz
512 MB DDR II SDRAM PC2-4200
pris = 3850kr
(http://www.itmagasinet.dk/shop/item.asp?itemid=3089&catid=113)

Den skal bruges til ASP.NET og SQL - og kun til udvikling.

Derfor vil jeg høre jeres mening om forskellen på de to?

(Alle relevante svar/kommentar får point)
Avatar billede spideren Nybegynder
23. maj 2006 - 13:45 #1
Klart "IBM eserver xSeries 225 8647"

Du skulle nok bare bruge lidt ekstra på mere RAM, 256mb er ikke meget til .NET + SQL

Fordelene ved denne maskine er
  Xeon CPU (2 tråde, 2 way)
  SCSI disk (Bedre stabilitet)

Den anden har mere RAM og disk, men mangler CPU kraft & disk stabilitet..

Hvis I er mere end en udvikler det "IBM eserver xSeries 225 8647" klart det valg jeg vil anbefale efter RAM opgradering
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2006 - 18:32 #2
den sidste har hurtigere CPU, mere cache, mere RAM, hurtigere RAM

det som den foerste har er SCSI men det har du ikke brug for til en udviklings maskine

helt klart den sidste
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2006 - 18:33 #3
spideren>

det er en en one-way model og Xeon 2.4 har ikke HT

og en 3 GHz med HT er noget hurtigere end en 2.4 GHz
Avatar billede iziqio Nybegynder
26. maj 2006 - 11:34 #4
Jeg er nok mest opsat på den sidste fordi den er nyest (mest fremtidssikret). Hvad mangler den for at slå den første på alle punkter? SCSI kontroller og en SCCI harddisk? (eller 2 stk?)
Jeg tænker på, hvis den nu en dag skulle virke som en "rigtig" server :)
Avatar billede iziqio Nybegynder
26. maj 2006 - 11:37 #5
Hvad nu hvis man sagde at budgettet var 4500kr - og dermed kunne tilføje nogle ting til den første. F.eks. mere ram og lign. Vil den så være bedre pga. udvidelses muligheder og måske et bedre grundlag ?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2006 - 23:15 #6
den sidste kan sikkert godt opgrades med SCSI controller og SCSI diske, men
det var nok bedre at kigge efter en lidt større model så

den første ligner meget en udgået model som bare skal ud af døren for
enhver pris
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2006 - 23:22 #7
hvis du skal holde dig til noget billigt så find en server med SATA RAID eller bare
en server og smid et RAID kort og når du får råd så erstat de standard 7200 RPM diske
med WD Raptor 10000 RPM diske
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2006 - 23:23 #8
SCSI er naturligvis bedst men prisen er også derefter ...
Avatar billede iziqio Nybegynder
27. maj 2006 - 20:09 #9
Hvis man skal prioritere serverens "evner", hvordan vil i så placere dem? (og hvorfor)

CPU, Ram, Harddisk, andet ???

Det er mest for at have et endnu bedre grundlag for at finde den helt rigtige server-løsning.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2006 - 03:03 #10
den sidste vinder på CPU og RAM

den første vinder på disk

derudover mener jeg at den sidste vinder på "current"
Avatar billede iziqio Nybegynder
12. juni 2006 - 09:22 #11
Mange tak for jeres svar- smid et svar. så deler jeg point 75% / 25%
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2006 - 13:55 #12
ok
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2006 - 04:21 #13
spideren ?