Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 16:57 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Endnu en gang hjælp til deling af filer.

Efter en smertefri installering af det trådløse netværk, er jeg nu endelig online på begge computere.

Jeg har så, uden held, forsøgt at få delt mapper. Jeg har forsøgt at trække dem over i dele mappen, ændre computernavne og arbejdsgruppe til det samme, bare markeret filen til at blive delt, og efterhånden er jeg ret træt af det. Jeg har tilmed forsøgt at søge efter den anden computer - igen uden held..

Er det manglende tålmodighed, eller hvad skal der til?

Evt. en udførlig forklaring, eller må jeg forsøge mig med med XP's latterlige guides?
Avatar billede phpn00b Nybegynder
22. maj 2006 - 17:03 #1
Prøv at åben Netværkssteder, og klik på Opret et hjemme- eller mindre kontornetværk. Følg guiden og til sidst i guiden sætter du Fildeling til. Hvis det ikke virker har jeg en anden måde.. Prøv det først
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 17:08 #2
Rettere sagt. Søger jeg nu, så kan jeg finde min stationære, men søger jeg fra den stationære, kan den hverken finde sig selv, eller min bærbare.

Når jeg prøver at klikke på min stationæres computernavn herfra den bærbare, så kommer følgende meddelelse bare; \\Soedegaard er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse.

Netværksstien blev ikke fundet.
Avatar billede phpn00b Nybegynder
22. maj 2006 - 17:10 #3
Er det en router eller switch du bruger?
Avatar billede jacla Nybegynder
22. maj 2006 - 17:11 #4
Du kan oprette en mappe, som du kalder "delt til netværk" Højreklik på den og vælg del denne mappe. Der findes en mappe der hedder delte dokumeter i forvejen, som du også kan bruge.

Det der er hele humlen er at dine PC'er er medlem af samme arbejdsgruppe ( højreklik på "Denne Computer" vælg egenskaber og vælg fanebladet "Computernavn"

En let måde ,er at køre guiden netværk på begge PC'er evt. med hjælp af "oprette en diskette" som du sætter i dine Pc'er og opretter netværket ved hjælp af disketten.

Der findes også et program der hedder totalcommander, som gør det nemt at finde netværket og Pc'erne og de mapper der er tilgængelige på netværket.

TIP: Mange gange skal du konfigurere din(e) firewall(s)til at tillade trafik mellem dine PC'er

mvh

jan c
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 17:11 #5
Router. Standard/trådløs

Btw, har ikke XP-skiven, som de ber om under installationen af det hjemmenetværk.
Avatar billede phpn00b Nybegynder
22. maj 2006 - 17:18 #6
Du skal bare vælge, ønsker ikke at køre guiden på andre computere. Og så som jacla siger skal du slå firewall fra.
Avatar billede jacla Nybegynder
22. maj 2006 - 18:04 #7
Ja og i din firewalle kan du tillade trafik på lokal netværket, ved hjælp af IP-Adresse område.

Hedder din gatway eks. 192.168.1.1 kan du vælge at alt trafik fra 192.168.1.1 til 192.168.1 til eks 20 skal have lov til at gå gennem din Firewall.

Lyder svært, men hjælper dig gerne med det, skal bare vide, hvilken firewalle du har :)

mvh

jan c
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 19:06 #8
Jeg har Windows Firewall, og så er der vel en indbygget i Norton AntiVirus også.
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 19:09 #9
Hvordan tillader man alle disse ip'er?

Føler godt nok, at der er en del tråde, som skal samles.
Avatar billede jacla Nybegynder
22. maj 2006 - 19:50 #10
OK!

Fra A_Z

Først slå din MS FIREWALL fra

Så fortel mig lige hvilken Norton du har 2003-2004-2005 ?

I bund og grund virker di ens,

Så hvis du har Norton (Internet security) skal du dobbelt-klikke på "globusen" nede i højre hjørene => Dobbeltklik på "personlig Firewall" Vælge fanebladet "Netværk" og vælg Tilføj => ved brug af område (Hvis du har lavet en IPCONFIG i din dosprompt) og kan se din GATEWAY (Det er den der giver adgang til Internettet) hedder den Eks. 192.168.1.1, så vælge området fra 192.168.1.1 og optil 192.168.1.10.

Så vil alle de Pc'er du har på dit netværk der har en ip-adresse mellem 192.168.1.2 til 192.168.1.10 have adgang til internettet.

Har du eks. 30 PC'er på din lokalnet vælger du et område der er større en 30 = eks

Det er det sidste tal der vigtigt, fordi det er "hostnummer" dvs PC'ens IP-adresse. de andre tal er netværkets adresse  192.168.x.x er Privat netværk som alle kan bruge, bare det ikke kommer ud på Internettet.

Spørg bare, det er ikke altid lige logisk.

MVH

Jan C
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 19:55 #11
Det er kun Norton Antivirus 2005, hvis jeg har læst rigtigt. :)

Det er da ufatteligt, at alt det bøvl skal til for en enkelt sammenkobling.,
Avatar billede jacla Nybegynder
22. maj 2006 - 20:14 #12
JA/NEJ

Norton passer på du ikke kommer til at få noget skidt ned på din PC, men ikke mindst at der Norton der sørger for der ikke bliver sendt nogle fortrolige oplysninger fra din PC til Nettet.

Derfor den sikkerhed
Avatar billede phpn00b Nybegynder
22. maj 2006 - 20:19 #13
Hvis du ikke skal bruge nettet men bare skal være koblet sammen med din anden computer kan du jo vælge at slå nettet fra, og slå norton fra. Og så husk at sætte den til bagefter igen. :)
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 20:19 #14
Kender skam nogenlunde til Norton, Malware osv.. Nu har begge pc'er jo adgang til nettet, men kan det med ip'erne virker sgu langt ude - sidst koblede jeg bare et stik til routeren, da det ikke var trådløst (hos en ven), og så virkede det nogenlunde.
Avatar billede phpn00b Nybegynder
22. maj 2006 - 20:20 #15
Var det den samme router?
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 20:20 #16
Så reelt er det kun Norton som er problemet?
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 20:21 #17
Ja, er på kabelmodem og router. :)
Avatar billede phpn00b Nybegynder
22. maj 2006 - 20:22 #18
Jamen den router du bruger nu, var det den samme som ved din ven?
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 20:24 #19
Kort og godt, nej. Denne er først lige blevet installeret i dag.
Avatar billede phpn00b Nybegynder
22. maj 2006 - 20:27 #20
Okay, er den ny?
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 20:28 #21
Yeps. Blev pakket ud i dag.

Jeg kan ikke finde det omtalte firewall-indstilling i Norton AntiVirus
Avatar billede phpn00b Nybegynder
22. maj 2006 - 20:29 #22
Bare dobbelt-klik på globusen og klik deativer ved Personlig Firewall.
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 20:36 #23
Satte Internet Security (Norton) på den stationære til ikke at blokere min bærbares IP, men det hjalp ikke. Får stadig samme besked, når jeg søger og trykker på den.

Ingen firewall-indstillinger at finde i menuen i AntiVirus
Avatar billede jacla Nybegynder
22. maj 2006 - 20:40 #24
Når du installere NORTON, tror Norton du er hjemme, hvis du kobler op på en andes Internet, kommer norton med et spørgsmål om det er hjemme eller arbejde mv.

Så kan norton lære hvilke forbindelser der er OK og hvilke der ikke er.

Dette er jo smart nok, hvis du bruger din PC på arbejde (1 sikkerhed) Eller privat (en anden sikkerhed)
Avatar billede phpn00b Nybegynder
22. maj 2006 - 20:40 #25
Hmm
Kør den guide der med Opret hjemme netværk, på begge computere, efter du har gjort det så genstarter du begge computere og går ind i Netværkssteder og derfra ind i Vis arbejdsgruppecomputere, kan du se din egen com og den anden?
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 20:41 #26
Den besked fik jeg aldrig? Maskinen er kun til noget freelance herhjemme, så det. VEd ikke, om jeg bare bør få en til at kigge på det imod betaling. Går godt nok kold om lidt.
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 20:42 #27
Ja, men bliver igen afvist med beskeden, som står længere oppe.
Avatar billede phpn00b Nybegynder
22. maj 2006 - 20:44 #28
Men du kan se begge computere på begge computere (lyder lidt underligt :d)?
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 20:47 #29
Nej, jeg kan ikke finde min egen eller min bærbare, når jeg er på den stationære.

Den siger noget med, at "navnet på mit netværk" ikke er tilgængeligt, og at jeg muligvis ikke har adgang til de netværksressourcer. Dertil, at listen med servere ikke er tilgængelig lige nu.
Avatar billede phpn00b Nybegynder
22. maj 2006 - 20:49 #30
Hmm, hvad har din router kostet?
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 20:49 #31
500 kr?
Avatar billede jacla Nybegynder
22. maj 2006 - 20:51 #32
Hvad sker der hvis du logger på som Administrator ?
Avatar billede phpn00b Nybegynder
22. maj 2006 - 20:52 #33
Okay, så er det vidst ikke fordi det er en dårlig en, men heller ikke den bedste , hmm.. Har du Slået norton og windows firewall fra på begge computere?
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 20:53 #34
php - er det ikke lige risikabelt nok, når jeg er online? Eller skal der lukkes ned for nettet så? - og hvorlede`s?
Avatar billede phpn00b Nybegynder
22. maj 2006 - 20:55 #35
Ja disconnect dit wireless, og slå firewalls fra.

HUSK AT SLÅ DEM TIL IGEN
Avatar billede phpn00b Nybegynder
22. maj 2006 - 20:57 #36
Arrh, jeg har været til LAN-Party før, vi kunne heller ikke se hinanden da nettet var i routeren.. Kan være det er samme problem.
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 21:12 #37
Men når jeg slår det fra, så er der vel ingen kontakt imellem dem?

Hvad var problemet dengang?
Avatar billede phpn00b Nybegynder
22. maj 2006 - 21:13 #38
Vi rev bare internettet ud, så kørte det..
Avatar billede larsen89 Nybegynder
22. maj 2006 - 21:15 #39
Så hvilke stik/kabler skal jeg hive ud?
Avatar billede jacla Nybegynder
22. maj 2006 - 21:27 #40
Tak stikket fra routeren til til internettet

Så din pc'er har forbindelse gennem dit LAN, men ikke til Internettet
Avatar billede phpn00b Nybegynder
23. maj 2006 - 12:21 #41
Ja, ligepræcis, der skal sidde 2 kabler i routeren, et fra den stationære og et fra den bærbare.
Avatar billede larsen89 Nybegynder
23. maj 2006 - 15:36 #42
Jacla og phpn00b - kan I ikke lige skrive noget som svar, og ikke kommentar, så I kan få jeres velfortjente point. Jeg satte dem sammen, uden internet, og det skulle der til.

Nu jeg har jer- kan i forklare mig, hvorfor at mit nye messenger ikke understøtter fildeling på denne computer?
Avatar billede phpn00b Nybegynder
23. maj 2006 - 16:59 #43
Her er et svar :P
Avatar billede phpn00b Nybegynder
23. maj 2006 - 16:59 #44
Hvilket messenger er det?
Avatar billede larsen89 Nybegynder
23. maj 2006 - 17:02 #45
Det er nemlig den nye. WLM 8.0 Beta