Avatar billede fjensen111 Nybegynder
22. maj 2006 - 10:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Huskøb og på kontanthjælp?

Hej
Må man købe hus hvis man er på kontanthjælp. Og hvor står det evt. hvis man ikke må. Er der afgørelser på det??
Avatar billede spif2001 Nybegynder
22. maj 2006 - 10:25 #1
Hvis du har penge til at købe hus for, kan du ikke få kontant hjælp.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
22. maj 2006 - 10:26 #2
"Kontanthjælp
For at have ret til kontanthjælp skal du:

    * være tilmeldt en arbejdsformidling
    * udnytte dine arbejdsmuligheder. Du kan derfor ikke få hjælp, hvis du afviser et rimeligt tilbud om arbejde, aktivering eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger.
    * ikke have indtægter eller en formue, der kan dække dine behov for forsørgelse. Ægtefæller har gensidig forsørgelsespligt."

http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,329435&_dad=portal&_schema=PORTAL
Avatar billede AnyFellow Mester
22. maj 2006 - 11:02 #3
Selvfølgelig kan du få kontanthjælp selvom du køber hus.
Du skal bare være opmærksom på du ikke kan få boligstøtte til en bolig du selv ejer.
Avatar billede c-holst Novice
22. maj 2006 - 11:04 #4
spif2001, man behøver ikke have penge for at kunne købe sig et hus. Det det handler om, er  hvorvidt en krediforenig finder dig kreditværdig.

vælger du fx at købe et lille hus lidt ude på fx fyn eller langeland til 300000, sider du jo langt billigere end i en lejlighed af samme størrelse

Men man skal så nok ikke have til en større udbetaling :-)

ret mig endelig hvis jeg tager fejl
Avatar billede spif2001 Nybegynder
22. maj 2006 - 11:05 #5
Hvis han kan købe hus, er han enten formuende (ingen kontanthjælp) eller har en bank med is i maven - hvilken bank ville i sin fulde fornuft give huslån til en kontanthjælpsmodtager.
Avatar billede AnyFellow Mester
22. maj 2006 - 11:10 #6
Her er lidt fra familieadvokaten.dk:

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-377.htm

spif2001....> Vedkommende spurgte ikke om det var svært at købe hus når man er på kontanthjælpe. Han/hun spurgte om man MÅ købe.... og det må man godt.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
22. maj 2006 - 11:16 #7
Næ det gjorde han vel ikke - forsøgte bare at læse imellem linierne....
Avatar billede c-holst Novice
22. maj 2006 - 13:00 #8
du har måske ret. ville personligt undersøge det grundigt inden jeg kastede mig ud i det..

god fornøjelse som husejer
Avatar billede c-holst Novice
10. juli 2006 - 23:20 #9
hvordan går så, har du brug for mere hjælp, ellers synes jeg du skal lukke trådan
hvh
carsten