Avatar billede heavyhenning Nybegynder
20. maj 2006 - 11:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fungere solve funktionen i excel?

Hej eksperter

Jeg har et problem, som jeg gerne vil løse i excel. Problemet ligger i, at jeg skal løse et udtryk vha. iteration, men jeg kan ikk finde ud af, hvilken af alle solve mulighederne som jeg skal vælge for at solve følgende udtryk mht. y:

y=(152,8/pi())*arccos(....cos(2*y/152,8)...)

Og da jeg gennemføre processen utallige gange vil det være en fordel at løse den i excel...
Avatar billede x-lars Novice
20. maj 2006 - 16:58 #1
Hvad mener du med "løse" - skal du finde rødder - eller lave et diagram?

Solver er fin til at finde rødder: skriv f.eks. 1 i celle A1 og skriv dit udtryk i B1, hvor du udelader y til venstre for lighedstegnet og til højre med "a1". Når du starter Solver, skriver B1 i feltet "Angiv målcelle" og A1 i feltet "Ved redigering af cellerne". Vælg om det skal være minimum, maximum eller en bestemt værdi. Tryk derefter på Løs.

Excel skriver selv den værdi i A1, der opfylder dine betingelse bedst muligt - eller meddeler, at der ikke kan findes nogen løsning.

Er det sådan noget, du leder efter?
Avatar billede x-lars Novice
20. maj 2006 - 16:59 #2
...og til højre erstatter du det med "a1". Når du starter Solver, skriver du B1 i feltet "Angiv ....  :(
Avatar billede heavyhenning Nybegynder
21. maj 2006 - 12:51 #3
Jeg løse ligningen vha. iteration. Dvs. at man gætter på en værdi for y, som indsættes på dennes plads, indtil at ligningen "går" op.

Jeg skal ikk tegne nogle diagrammer, men bare have excel til finde den y-værdi der løser ligningen.
Avatar billede x-lars Novice
21. maj 2006 - 16:16 #4
Det er i princippet fuldstændig det samme, Solver gør. Den forsøger sig med forskellige værdier, indtil den når det ønskede resultat.

Den benytter en teknik, der kaldes lineær programmering, hvor man blandt andet afgrænser det "rum" af mulige løsninger, som skal afprøves.
Avatar billede heavyhenning Nybegynder
23. maj 2006 - 12:02 #5
men hvad er det præcise ord for solver, for der findes nok 10 forskellige versioner af den?!
Avatar billede x-lars Novice
23. maj 2006 - 12:21 #6
"Problemløser" hed den i tidligere danske versioner af Excel. Er det dét, du mener?
Avatar billede heavyhenning Nybegynder
21. november 2006 - 18:19 #7
slut