Avatar billede tlyngej Nybegynder
18. maj 2006 - 17:39 Der er 8 kommentarer

Erfaring Danske Internet

Hej Eksperter

Jeg har en lokal Internet-udbyder på Lolland/Falster, som "tilbyder" en 2 Mb/s synkront, over trådløst netværk, for 275 kr/måned. Selskabet hedder Danske Interner, med Søren Gjødvad som direktør. Jeg er en storforbruger af Internet, da jeg er på 3 år af min datafagtekniker uddannelse og henter mange Linux/BSD distributioner for at teste dem, og er glad for den forbindelse jeg har, når den virker (jeg har læreplads på en mellemstor erhversskole). Og når Internetforbindelsen virker, så skal man ikke regne med at man har 2 Mb/s, nok nærmere et sted mellem 0,5 til 1,8. Og jeg begynder ikke at pive fordi jeg "kun" har 1,8" for det er sådan set fint med mig. Men min erfarringer med dem er ikke specielt gode fordi:

1) Jeg efterspurgte en fast offentlig IP (De bruger normalt NAT til deres "normale" kunder), og fik af vide at det kunne jeg sagtens få. Det var i midten at Januar, og jeg har ikke fået den endnu.

2) Jeg ringede idag til deres support, fordi at min forbindelse har være lidt sløv de sidste par dage. Den har ligget under 512 Kb/s, hvorefter jeg får af vide at jeg nok slet ikke kan trække 2 Mb/s herfra hvor jeg bor. Det ville jeg da godt have vidst noget før. F. eks. før jeg blev kunde hos dem. Og nu har jeg så betalt til en forbindelse, de godt har vidst, ikke vill fungere optimalt. Lidt mærklig forretnigsførelse, hvis nogen spørger mig.

3) Jeg har flere gange ringet til dem, og fået af vide at jeg ville blive kontaktet senere, uden at der er noget der har ringet tilbage til mig.

4) Jeg snakkede med direktøre for firmaet på et tidspunkt, og jeg spurgte om hvad han mente var en acceptabel variation af hastighed. Han sagde så at den service de tilbød var en såkaldt SDSL-forbindelse, og at der på den slags måtte være et udsving på op til 20%. Det undrede jeg mig meget over, og sendte ham herefter følgende mail som jeg aldrig har fået svar på, med nogle relavante spørgsmål omkring emnet:

--------------------------------------------------------------
Køre Søren Gjødvad.

Jeg havde en samtale med dig for nogle dage side ang. nogle amatører der havde sat deres eget trådløse hjemmenetværk op, og havde valgt at bruge en frekvens der lå MEGET tæt på den i brugte ud mit område. Du skiftede frekvens og det har kørt upåklageligt siden, mange tak for det.

Men det er nu ikke det jeg skriver til dig om, men derimod om den information du gav mig under samtalen.

Inden jeg fortsætter skal du lige vide at jeg ikke er ude på at latterliggøre dig, eller pege fingre af dig, men blot stiller spørgsmål omkring din information.

Vi hyggesnakkede lidt mens vi ventede på at ændringerne slog igennem, og vi kom ind på hvad en acceptabel hastighed er ved en teoretisk 2Mb forbindelse. Du nævnte for mig at den type forbindelse i udbyder over det trådløse netværk er SDSL, og at der derved kunne være et ”spild” af data på ca. 20 % af den teoretiske hastighed.

Jeg er selv ved at blive certificeret netværks-teknikker gennem CISCO’s CCNA-kursus, og arbejder med netværk dagligt i kraft af mit arbejde, og har svært ved at få det til at hænge sammen, ud fra hvad jeg ved. Jeg kontrollerede det derfor bagefter og fandt frem til følgende hjemmeside (http://www.pcwebopedia.com/TERM/S/SDSL.html), som jeg synes bekræfter min teori om hvordan en SDSL-linie fungere. Jeg er ret overbevist om den type i udbyder kan betragtes som en ganske almindeligt Ethernet-forbindelse, over trådløst netværk, som man kender det hjemmefra, med en router som har en offentlig IP-adresse, og NAT’ter på indersiden af hjemmenetværket.

Det før omtalte spild bør derfor, efter min teori, ikke finde sted hvis det ”bare” er en Ethernet-forbindelse. Jeg fandt engang en glimrende hjemmeside der forklarer dette (http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=overhead).

Jeg klager ikke, for jeg er som sådan ligeglad med om forbindelsen hedder 1,6Mb eller 2Mb, men det handler i mere om at du skal være sikker i den information du giver videre til dine kunder, da man hurtigt kan blive latterliggjort over for andre, bag ens egen ryg. Jeg har prøvet, i kraft af mit arbejde, at give videregive teknisk information til andre der blev misforstået, og det er ikke nemt at få redet de tråde ud igen, når først man er blevet stemplet som inkompetent.

Hvis min teori derimod ikke er korrekt, omkring hvordan jeres netværk fungere, så vil jeg være meget taknemmelig, og klogere, hvis du gider fortælle mig om hvordan jeres netværk fungere.

Mange hilsner

Tommy
---------------------------------------------------------------

Jeg sendte den samme mail efter nogen tid til deres support mailadresse, men stadig uden held.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om andres erfaring med Danske Internet, men også fra nogen der kan fortælle mig, om min teori i min mail er rigtig eller forkert. Og om det overhovedet kan lade sig gøre at køre SDSL over trådløst, da jeg mener at det er en standart udviklet til telefonlinier.

Med venlig hilsen

Tommy
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2006 - 18:27 #1
uden at læse dine links.. så hvis dit udstyr og deres ikke sender på 1 kanal og modtager på en andne kanal, så vil det blive ved med at være teoretisk forbindelse, da trådløst netværk kun er ½ duplex. og ikke fuldduplex som normalt ethernet er.
Avatar billede tlyngej Nybegynder
20. maj 2006 - 22:17 #2
Om det er halv eller hel duplex. Jeg burde da kunne både sende og modtage med 2Mb/s, samtidig, da der benyttes 802.11b/g. Det kan måske godt komme til at knibe med 802.11b, da den praktiske oveførsel vist ligger på en 4-5 Mb/s.
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2006 - 22:26 #3
hvis de har begrænset hastigheden til maskimalt 2 mbit på deres trådløse så vil det ALDRIG komme til at køre 2 mbit samtidig op og ned.
Avatar billede tlyngej Nybegynder
20. maj 2006 - 22:32 #4
Nååååå, på den måde. Nej, hastigheden bliver begrænset på deres backbone-udstyr. Ikke på forbindelsen til deres trådløse site. Jeg har før kunne hente med op mod 6 Mb/s med denne forbindelse :-)
Avatar billede kenp Novice
20. maj 2006 - 23:47 #5
nååå ja det gør jo så en forskel ;) hvis du er sat korrekt i deres backbone... så burde det kunne klares med en effektiv retningsbestemt antenne mod deres udstyr. (men det har du vel næsten allerede nu)
Avatar billede tlyngej Nybegynder
20. maj 2006 - 23:59 #6
Ja, de har plantet noget D-link ANT24-0600 i vinduet, og jeg har en signalstyrke på 40%, så den skulle være ikke fejle noget. Men jeg har skrevet sammen med nogen på usenet om samme emne. En af dem testede sin egen forbindelse, op mod deres web-server, hvor der ligger en hastighedstest. Efterfølgende tog han samme test hos Dansk Bredbånd, som er min udbyders leverandør. Han tog et screendump af det:

http://img156.imageshack.us/my.php?image=danskinternethastighed2pg.png

Så min ringe hastighedsforbindelse kunne måske forklares med at de mangler båndbrede.

Jeg tog efterfølgende et screendump af en speedtest taget fra mig selv af, op mod TDC:

http://dotc.dk/images/dump.jpg

Jeg skulle have haft 2Mb/s, så den hastighed der er jo rent til grin. Desuden pinger jeg samtidig min gateway, og det ser heller ikke super ud. Meg ustabilt ihvertfald.
Avatar billede kenp Novice
21. maj 2006 - 10:26 #7
Ja jeg vil sige at det ikke ser synderligt stabilt ud din forbindelse.... men når man køre tårdløst så er det heller ikke altid stabilt... men en udbyder bude kunne klare det ordentligt..
Avatar billede tlyngej Nybegynder
21. maj 2006 - 10:34 #8
Ja, jeg ville også mene at det må være min udbyder der skal sørge for at det udstyr jeg har lånt køre stabilt. Men nu har jeg skrevet en mail til Telestyrelsen og spurgt om hvem der har ansvaret for at det virker, hvor meget min hastighed må falde før man kan sige at jeg ikke får det jeg betaler for. Samt om man bare, som internetudbyder må plante trådløst udstyr i et væk, og "beslaglægge" frekvenser i stører geografiske områder, som ellers burde være tilgængelige for offentligheden. Så må vi se hvad de siger.