Avatar billede litop Nybegynder
18. maj 2006 - 15:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Funktion i modul skal gælde i alle regneark

Hej Eksperter
Jeg har lavet et modul der indeholder en funktion der udfra et cpr nummer kan beregne den eksakte alder. Modulet har jeg oprettet i et regneark - mit spørgsmål er nu hvordan kan jeg få den funktion til at være standard på alle mine regnark?

På forhånd tak
Avatar billede b_hansen Novice
18. maj 2006 - 15:10 #1
Du skal overføre din makro til personal.xls
Avatar billede litop Nybegynder
18. maj 2006 - 15:14 #2
hvor gøres det?
Avatar billede x-lars Novice
18. maj 2006 - 15:18 #3
personal.xls eller person.xls, som den hedder i danske Excel, skal ligge i C:\Documents and Settings\USERNAME\Application Data\Microsoft\Excel\XLSTART

Der er tale om et regneark, som kører skjult og som åbner automatisk, når du starter Excel. De makroer, som ligger i denne workbook, er tilgængelige i alle andre workbooks.
Avatar billede b_hansen Novice
18. maj 2006 - 15:19 #4
Dog kun på den lokale maskine. Er det en øvelse, der skal gentages for flere maskiner, kan man overveje at lave det som et tilføjelsesprogram i stedet for.
Avatar billede litop Nybegynder
18. maj 2006 - 15:20 #5
hmm hvis jeg går ind i den agivne sti er mappen tom!
Avatar billede litop Nybegynder
18. maj 2006 - 15:20 #6
tilføjelseprogam - er det let og i givet fald hvordan gør jeg?
Avatar billede b_hansen Novice
18. maj 2006 - 15:21 #7
Det er iøvrigt muligt, at filen personal.xls ikke findes i mappen. Så skal den blot oprettes
Avatar billede x-lars Novice
18. maj 2006 - 15:22 #8
Hvis du står i dit regneark, så vælg Funktioner > Makro > Indspil ny makro. I dialogboksen, der kommer op, skal du vælge Personlig makroprojektmappe i vinduet "Placer makro i". Så oprettes Person.xls med de rigtige egenskaber.

Det er fuldstændigt ligegyldigt, hvad denne makro laver, den kan f.eks. bare give celleindholdet fed skrift. Det afgørende er, at den opretter den personlige mappe.

Tryk ny ALT + F11 og den såkaldte VBA-editor åbner sig. Her kan du finde både dit eget regneark og Person.xls. Det modul, som din makro ligger i i det gamle regneark, kan du nu bare kopiere til person.xls. Tryk Gem og ALT + F4 for at afslutte.
Avatar billede b_hansen Novice
18. maj 2006 - 15:26 #9
for at lave et tilføjelsesprogram kan du tjekke dette spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/530916
Avatar billede b_hansen Novice
18. maj 2006 - 15:27 #10
eller lidt mere detaljeret beskrivelse af flemmingdahl: http://www.eksperten.dk/spm/48634
Avatar billede litop Nybegynder
18. maj 2006 - 15:32 #11
tak skal du x-lars smid et svar
Avatar billede x-lars Novice
18. maj 2006 - 15:55 #12
Det gør jeg da gerne! Men b hansen var nu først!
Avatar billede b_hansen Novice
19. maj 2006 - 10:26 #13
Nu ved jeg ikke, om i venter på et svar fra mig. Hvis ikke, skal det blot afvises.
Avatar billede litop Nybegynder
19. maj 2006 - 10:29 #14
tja jeg ved det ikke, brugte jo x-lars' svar - så nu får du alle point, meen hvis i vil dele kan i jo gøre det. Mange tak for hjælpen ihvertfald.