Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
16. maj 2006 - 17:03 Der er 26 kommentarer og
3 løsninger

Opstartsproblemer i Windows.

Kære eksperter!

Jeg kan ikke åbne mit windows, når jeg tænder computeren får jeg følgende meddelelse:
Windows kunne ikke starte da følgende fil mangler eller er beskadiget: /WINDOWS/SYSTEM32/CONFIG/SYSTEM

Der forslås at jeg forsøger at reparere windows med instalationsdisken, men den er desværre forsvundet! :-/

Håber I kan hjælpe!
Med venlig hilsen
Ole Rahbek, Århus.
Avatar billede jacla Nybegynder
16. maj 2006 - 17:05 #1
Prøv at sætte din XP cd i drevet.

Vælg START => KØR skriv sfc /scannow  Husk mellemrum mellem sfc og /

mvh

jan c
Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
16. maj 2006 - 17:10 #2
Hej Jan, tak for hurtigt svar. Min XP cd er desværre forsvundet, kan en hvilken som helst XP cd bruges, altså en som er købt med en anden PC?
Avatar billede trekkies Juniormester
16. maj 2006 - 17:11 #3
Nu da din windows cd er væk, kan du prøve at kontakte Microsoft her i DK og spørge om de har mulighed for at sende dig en ny cd.

Microsoft tlf. nr. 44 89 01 00
Microsoft e-mail danmark@microsoft.com
Avatar billede peet49 Nybegynder
16. maj 2006 - 17:12 #4
Er det samme version, er der ingen prbs. i det.
Avatar billede hcma Novice
16. maj 2006 - 17:24 #5
en lidt lettere løsning her  http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no19
(men det kræver også en original XP-cd)
Avatar billede jacla Nybegynder
16. maj 2006 - 18:09 #6
der er forskel på om det er med eller uden SP2 hvis du bruger samme XP-KEY.
Avatar billede jacla Nybegynder
16. maj 2006 - 18:11 #7
Men har du prøvet at starte din PC taste F8 i opstarten og vælge "sidst kendt virkende konfiguration" ?
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2006 - 18:15 #8
Kan omtalte fil ikke "lånes" fra en anden xp-installation hvis du har en sådan ??
Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
16. maj 2006 - 18:35 #10
Mange tak for de gode svar - jeg knokler med at få det til at virke! Jeg vender lige tilbage når der er/hvis der er resultat!
Avatar billede jacla Nybegynder
16. maj 2006 - 18:44 #11
Ja men spørg undervejs, hvis du er i tvivl, med alles hjælp, skal vi nok få det løst :)
Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
16. maj 2006 - 18:54 #12
Jeg har nu gjort følgende:

4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
(fra vejledningen her: http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no19

Men computeren meddeler at "den angivne fil ikke blev fundet"
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2006 - 19:03 #13
Har du fået fat i en XP-skive ??
Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
16. maj 2006 - 19:04 #14
Ja :) Jeg har fulgt punkterne 1-3 her: http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no19
Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
16. maj 2006 - 19:06 #15
er det bedre at følge denne vejledning?:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;307545
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2006 - 19:12 #16
Filen skal ligge under repair, er du sikker på at du skrev rigtigt?
Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
16. maj 2006 - 19:16 #17
ja, helt sikker. :) Jeg har prøvet komandoerne:
COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG såvel som:
COPY D:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM D:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG - cd-romdrevet er D.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2006 - 19:19 #18
prøv at skriv
cd c:\windows\REPAIR  -> klik enter
Skriv -> dir -> klik enter
så skulle du gerne se filen
Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
16. maj 2006 - 19:22 #19
Jeps, jeg ser filen. Den hedder system.bak - den findes altså. Skal jeg istedet taste:
COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM.BAK C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG ?
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2006 - 19:26 #20
Ja prøv men om det virker det ved jeg ikke ellers må vi jo forsøge at rename filen
Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
16. maj 2006 - 19:31 #21
YES! Nu virker det! :)
Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
16. maj 2006 - 19:33 #22
Tusinde tak for hjælpen herfra. (Jeg er ret ny på sitet her) Hvordan får jeg tildelt de point?
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2006 - 19:34 #23
Så lægger jeg et svar hvis du syntes jeg skal ha` del i pointene, ellers afviser du bare
Avatar billede jacla Nybegynder
16. maj 2006 - 19:44 #24
Du kan vælge at dele dem i blandt dem der har hjulpet dig.

Der skal du nok læse om point givning.

Men som helgec her lægger jeg et svar hvis du syntes at jeg har hjulpet dig.

mvh

jan c

MEN GODT DU FIK DET TIL AT VIRKE :)
Avatar billede jacla Nybegynder
16. maj 2006 - 19:44 #25
svar
Avatar billede hcma Novice
16. maj 2006 - 19:48 #26
og jeg tillader mig også at lægge et svar  :o)
Avatar billede hcma Novice
16. maj 2006 - 19:52 #27
for at acceptere eller afvise et svar, skal du hoppe ned til venstre, marker det/de navn(e) du vil acceptere/afvise og tryk så på accepter/afvis
(hvis der er nogle svar som du mener skal afvises, skal du gøre det først og så efterfølgende acceptere resten)
Avatar billede hcma Novice
16. maj 2006 - 19:54 #28
glemte lige:  hvis du ikke allerede har læst det, bør du tage dig tid til at læse denne faq om eksperten.dk:  http://expfaq.1go.dk/
Avatar billede jacla Nybegynder
19. maj 2006 - 19:22 #29
Jeg takker :)