Avatar billede freespace Nybegynder
13. maj 2006 - 10:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Stripe Size for et RAID0 og et strøm spg

Hej,

Jeg skal have lavet et RAID0, men jeg ved ikke hvilken Stripe Size jeg skal vælge?? Skal bruges til video redigering og spil.
Der er 8,16,32,64,128 at vælge imellem.

Derudover har jeg lige et spørgsmål omkring min strømforsyning, jeg har 2 WD Raptors i min computer og en 80Gb og 160Gb. Derudover er der en Pentium 640, er det nok med en 350 watt strømforsyning hvis jeg skal have et GeForce 7900GT?

-Freespace
Avatar billede never_mind Nybegynder
13. maj 2006 - 10:41 #1
128 fordi, jo større filer jo større cluster size bør man vælge, så får man mest ud af disken hastighed og pladsmæssigt.
Avatar billede never_mind Nybegynder
13. maj 2006 - 10:43 #2
mht psu ville ejg bruge en 400 (som minumim) jo større jo bedre, for selvom den kun skal levere 250W vil den være meget mindre belastet, og derved nedsættes den elektriske støj, og varme udviklingen vil også være mindre.
Avatar billede freespace Nybegynder
13. maj 2006 - 10:44 #3
Okay, det lyder godt... Det der stripe size hvad er det helt nøjagtigt??
Avatar billede huset Praktikant
13. maj 2006 - 10:47 #4
Avatar billede never_mind Nybegynder
13. maj 2006 - 10:51 #5
stripe size, er den størrelse som der minimum kan skrives til disken, så har du en cluster size på f.eks 128KB, dette betyder at ligemeget hvor lille filen er vil den minimum fylde 128KB på disken, så gemmer du en ren teks fil på 1KB fylder den alligevel 128KB på disken, dette giver som du kan regne ud et spild på 127KB, men havde cluxter size været 512b ville der ikek være spild da den jo så skulle skrive 2 blokke til disken, valget af cluster size gøres ud fra hvad man primært skal bruge disken til, så oftest vil man vælge 4 eller 8KB, men til video /billed og lyd produktion / lagring, bør man vælge så stor cluster size for der vile næsten alle filer være over 128Kb.
Avatar billede never_mind Nybegynder
13. maj 2006 - 11:04 #6
er IKKE enig med hvad de skriver i den artikkel på mange punkter bla.

Til Multimedia-Workstations og hastighedskrævende brugere vil man typisk anbefale en lav Stripe Size, da det giver den højeste sekventielle overførselshastighed - hvilket især kommer til sin ret ved kopiering af f.eks. store video-klip.

det er 100% forkert, det er stik modsat. jo flere små filer jo mere skal læse hovedet behæge sig for samme mængde data
Avatar billede never_mind Nybegynder
13. maj 2006 - 11:09 #7
eller 100% er måske lige i overkanten men er ihvertfald kun den halve sandhed
Avatar billede huset Praktikant
13. maj 2006 - 11:10 #8
Man kan jo ikke være enig med alle og definationer kan vurderes forskelligt :D