Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. maj 2006 - 07:16 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Lov om behandling af personoplysninger

Det er sikkert bare mig der har misforstået noget, men jeg mente egentlig man kunne gøre krav på at få slettet sin profil fra en hjemmeside, såfremt man ikke længere ønsker at have den liggende der - eller for den sags skyld gøre brug af hjemmesiden.

Sådan var det i hvert fald engang. Men er det stadig sådan?
- Jeg har prøvet at tjekke lidt rundt, men intet fundet :/

Nogen der kan hjælpe?
http://www.datatilsynet.dk/lovgivning/personoplysninger/indhold.asp
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. maj 2006 - 08:29 #1
Det der i min verden er det springende punkt, er om profilen er personhenførbar. D.V.S. er der noget ved profilen der unikt og entydigt kan identificerer dig som personen. Normalt vil det være cpr nummer, eller anden spicifik nummerering, som andre ikke kan have.

Hvis din profil er personhenførbar, så gælder lovgivningen, dvs, su skal kontaktes en gang årligt og have at vide hvad der er rigistreret om dig, du skal kunne slettes fra registret under specificerede omstændigheder osv osv.

De fleste profiler, f.eks. som ekspertens, vil ikke være personhenførbare
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. maj 2006 - 09:04 #2
Hmm.. I dette tilfælde er der tale om hjemmesiden har de seks første cifre af CPR..
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. maj 2006 - 09:10 #3
De andre felter er Navn, Kode, Bopæl, Beskæftigelse, Beskrivelse og Kontaktinformationer..
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. maj 2006 - 09:39 #4
"De fleste profiler, f.eks. som ekspertens, vil ikke være personhenførbare"

Ikke korrekt...
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. maj 2006 - 10:02 #5
I lovens forstand er det korrekt
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. maj 2006 - 10:05 #6
Jeg vil påtage mig at lave en profil, hvor du aldrig ville kunne finde vedkommende bag den og systemet (både det elektroniske, ekspertens regler og det der sker i praksis) tillader det. Der tales i loven ikke om at du som bruger har mulighed for at gøre den personhenførbar, ved f.eks. at lade dit CPR nummer indgå i din miniprofil
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. maj 2006 - 11:37 #7
Profilen i tilfældet her må da siges at være personhenførbar til et vist punkt - der står mit navn/efternavn, alder, postnummer, e-mail og hjemmeside. Eller hvad? :S