Avatar billede soren1990 Nybegynder
04. maj 2006 - 23:26 Der er 13 kommentarer

Bloody hell - mulig virus op til skriftlig eksamen!

Hey
Så er min computer sku helt død. Før i dag lukkede den lige pludseligt ned, og nu kan den ikke tændes.
Når den tændes får jeg et par muligheder: 2-3 muligheder om noget med fejlsikret, normal tilstand og samme tilstand som sidst den virkede.
Når jeg vælger en af de to sidstnævnte, så forsøger den at logge ind, men ender samme sted igen. Mon det er virus?
Det er noget være bullshit - der er skriftlige eksamer i næste uge.
Søren
Avatar billede pinball Nybegynder
04. maj 2006 - 23:53 #1
Avatar billede pinball Nybegynder
04. maj 2006 - 23:54 #2
kan du starte op i fejlsikret tilstand?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
04. maj 2006 - 23:58 #3
Prøv at vælge fejlsikret, og så vælg tilbuddet om systemgendannelse, som du forhåbentlig også får.
Avatar billede jacla Nybegynder
05. maj 2006 - 00:13 #4
Hvad sker der hvis du taster F5 ?

Kan du evt. lave en bootdisk http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

MVH

Jan C
Avatar billede jacla Nybegynder
05. maj 2006 - 00:15 #5
F12 Kan måske bruges, hvis den skulle have en skjult partition.
05. maj 2006 - 06:52 #6
Øhhh - hvad skal en Bootdisk bruges til her ?
Ref.: [05/05-2006 00:13:33] ...
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Avatar billede soren1990 Nybegynder
05. maj 2006 - 07:38 #8
Ja, jeg kan godt starte op i fejlsikret tilstand, men har aldrig fundet ud af hvad det skal bruges til :/

Jacla -> Bootdisk? Hm. Vil du ikke forklare det lidt? :)

Jeg kigger på det, når jeg kan komme til min egen computer igen :)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
05. maj 2006 - 09:37 #9
Jeg syntes du skulle prøve den systemgendannelse først. Du får valget inden du kommer i fejlsikret. Vælg den nærmeste dato (med fed skrift), og hvis den ikke virker, så prøv at gå længere tilbage, indtil det evt lykkedes.
Avatar billede soren1990 Nybegynder
05. maj 2006 - 10:45 #10
Hey
Tak for det. Jeg kørte en systemgendannelse fra i onsdags (den gik ned i går) - og nu virker den sku igen. Kan det virkelig passe, eller kan jeg forvente at den går ned igen?
Point til Forevernewbie hvis det virker :)
-Søren
Avatar billede jacla Nybegynder
05. maj 2006 - 12:32 #11
Det er en disk (CD eller diskette) med nogle system-filer på som kan hjælpe din PC til at boote normalt (lidt firkantet sagt).

Den sætter du i pc'en tænder og filerne bliver lagt automatisk ind.

MVH

Jan C
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
05. maj 2006 - 16:53 #12
Den bliver forhåbentligt "i live", men "døden" må jo have haft en årsag, så jeg vil da lige foreslå, at du får tjekket harddisken får fejl. Gå i Start/Kør, og skriv chkdsk /r

Maskinen vil sikkert bede om en genstart, og så vil disken blivet tjekket ved opstart. Det kan godt tage ret lang tid, så bevæbn dig med en kop kaffe, eller en bajer, og måske en god film.

Så kunne det være en god ide, lige at friske dine Windows filer op.

Sæt XP skiven i drevet (luk skærmen der popper op)

Start - Kør, skriv: sfc /scannow (mellemrum imellem sfc og /)
Tryk på Enter.
Den vil nu scanne og reparere evt. ødelagte systemfiler. Du får ingen besked om der er foretaget nogen ændringer, når scanningen er færdig.

Hvis du ikke har nogen CD, så prøv bare at køre kommandoen uden. Det kan man godt, nogle gange.

Defragmenter systemet. Start - Kør skriv: dfrg.msc
Vælg det drev Windows ligger på, defragmenter drevet to gange.

Hent derefter PageDefrag:
http://www.sysinternals.com/Utilities/PageDefrag.html
Sæt den til at køre ved næste genstart.

En lille oprydning af overflødige tempfiler, kunne også være en god ide. Dertil kan dette lille program, ATF Cleaner, bruges http://www.atribune.org/content/view/19/2/
Sæt flueben i "Select all", og klik "Empty selected".

Bagefter kan vi lige tjekke for evt "snavs" på maskinen. Følg vejledningen her http://www.eksperten.dk/artikler/954 og kopier HijackThis loggen her ind i tråden, så tjekker jeg den lige for evt "snavs".
Avatar billede pinball Nybegynder
11. februar 2007 - 16:06 #13
????????