Avatar billede dk_zerocool Nybegynder
03. maj 2006 - 14:50 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Kan der gå ild i min PC?

Måske et lidt underligt spørgmål, men jeg overvejer at stille et mediecenter op i min stue og den skal formentlig køre døgnet rundt, derfor lyder mit spørgsmål om en computer kan blive overophedet og futte hele hytten af?

- og hvis den kan, står man så selv med skylden mht. forsikring hvis man nu selv har samlet PC´en?
03. maj 2006 - 14:58 #1
(Undgå at placere den tæt på gulvet - PC'en er en 'støvsuger' uden lige. Og hvis en varm PC'er først bliver fyldt med støv/nullermænd SÅ ka' det gå galt...)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. maj 2006 - 15:37 #2
JA en PC kan brænde. Nej det har ingen betydning om du selv har samlet maskinen.

Din Video, DVD og ikke mindst dit TV kan også sagtens brænde. Når det komme til brande i huse skyldes mange defekte TV, der med den rette mængde støv kan selv antænde (også i standby).
03. maj 2006 - 18:17 #3
... jeg har oplevet _mange_ TV/Computter/... hvor der er mere støv/nullermænd (nullerdamer?) i kassen end elektronik... DET ka' gøre en (lun) elektrisk enhed brandfarlig...
Avatar billede dk_zerocool Nybegynder
04. maj 2006 - 08:32 #4
Tak for svarene, jeg tænker også på hvis nu man har en pc hvor komponenterne (fx et grafikkort) ikke kan komme af med varmen, om den kan blive overophedet? Eller om der er noget som slår fra inden den bliver for varm og evt. futter af.
04. maj 2006 - 11:19 #5
Afhængig af system vil PSU selv lukke ned/slukke (som en del oplever ufrivilligt!). Samme med grafikkort - men det er _ikke_ sundt for komponenterne...
Avatar billede zagger Juniormester
05. maj 2006 - 23:51 #6
Når du skal have en computer til at køre i døgndrift er det vigtigt at der er en god luftgennemgang gennem kabinettet. Dette gør du ved at sætte en blæser i foran (oftest forneden) der blæser luft ind, og en blæser bagpå (oftest foroven), der blæser luft ud. Dette gør at der ikke bliver for varmt inde i kabinettet, men har også det minus at der hurtigere kommer støv og nullermænd ind og lægger sig på dit hardware.
Men en støvsuger og en tør klud med jævne mellemrum burde klare det problem.
En anden god idé ville være at installere en monitor der overvåger temperaturen på dit bundkort, cpu og i selve kabinettet. Jeg bruger selv Motherboard_Monitor: http://www.nemli.dk/prog/Motherboard_Monitor.zip

Hvis den skulle blive overophedet lukker den som regel selv ned, så der er ikke større risiko for at din pc futter end dit tv eller forstærker.

Med hensyn til forsikring ved jeg ikke hvordan du står, men kunne forestille mig at det forholder sig som 'james t dk' siger. Men det kræver jo ikke mere end et telefonopkald til dit forsikringsselskab for at få helt styr på det.
Avatar billede olebole Juniormester
06. maj 2006 - 00:02 #7
<ole>

Når man ved, hvordan forsikringsselskaber plejer at sikre sig mod at komme til at udbetale erstatning - og man ved, hvad folk kan finde på klampe sammen - er det nok mere end berettiget med et telefonopkald til selskabet.

Det ville undre mig dybt, hvis de dækker brand i en 'hjemmeklampet' PC. Det ville under _absolut_ ingen omstændigheder ske med mig ved roret! Der må være betydeligt lettere måder at brænde penge af på  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede dk_zerocool Nybegynder
07. november 2006 - 08:36 #8
Smider I andre ikke lige et svar, så får i 10 pt. hver som tak for hjælpen
07. november 2006 - 21:05 #9
Ping...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. november 2006 - 05:58 #10
pong