Avatar billede martinib Nybegynder
30. april 2006 - 14:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Måler af hastigheden ved rotation af håndtag. Opgave - DTU

Hey

Jeg er studerende på dtu og har fået til opgave at konstruere en måler til aflæsning af rotationen fra et håndtag i et bordfodbold-spil.

Findes sådanne målere i forvejen? Hvor kan de købes?

Ellers

Hvordan måler man det?

Er det muligt at aflæse så hurtig en rotation?

Er lidt på bar bund så hvis der er nogen der har nogle kreative ideer, så giv det endelig videre.

Takker
Avatar billede never_mind Nybegynder
30. april 2006 - 14:30 #1
ja det er muligt at aflæse den hastighed, den er jo ikke pokkers hurtigt sammenlignet med meget andet.

en måde kunne være at sætte en skive på indelt i sorte og hvide felter, og lade en photo diode og modtager måle antal pulser pr tidsenhed, resten vil være ren fysik / matematik
Avatar billede japping Nybegynder
30. april 2006 - 20:03 #2
Ja, en sådan måler findes i forvejen. Jeg anvender i øjeblittet en sådan til udvikling af en maskine (forsøgsopstilling). Det søger kan gøres på mange måder, men det letteste er nok at købe en der er færdig. Det kaldes i fagsproget for en "encoder" og anvendes meget i industri med automatik.

Du kan f.eks. prøve at søge på "encoder" på google og du får mange muligheder. Jeg kan imidlertid anbefale et firma som www.pepperl-fuchs.dk eller www.schneider-electric.dk som leverer udstyr af god kvalitet.

Men udstyret skal vælges, monteres og anvendes med omhu. Hvad er det du vil måle ? Hastigheden vil varierer ..... Hvordan vil du måle signalerne ? Har du dataopsamling ?

Skriv hvis du har brug for yderligere information, så klarer vi det evt. pr. telefon.
Avatar billede martinib Nybegynder
30. april 2006 - 21:28 #3
Takker for svar.

laver lige noget research. så vender jeg tilbage.
Avatar billede japping Nybegynder
01. maj 2006 - 08:40 #4
Jeg kan tilføje:

Encodere kan du få fra nogle hundrede impulser pr. omgang og op til mindst 250.000 pulser pr. omgang. Du skal dog være opmærksom på størrelse og bla. inertimoment.

Du bør imidlertid starte med at finde ud af, hvilken opløsning du har brug for. Hvad har du af plads og hvilke krav du stiller til hastighedsmålingen. Hastigheden varierer jo gennem spillerens bevægelse.

Jeg måler i øjeblikket hastigheder vha. fotoceller der brydes. Det er en meget billig og nøjagtig måling hvis det strikkes rigtigt sammen (jeg kører 80 MHz i opløsning).
Avatar billede martinib Nybegynder
01. maj 2006 - 10:20 #5
Hvor står nøjagtighed tror du der skal bruges? hvad ligger prisklassen i? hvad er de billigste hvis man starter med en prototype?
Avatar billede japping Nybegynder
01. maj 2006 - 15:09 #6
Nøjagtighden afhænger af nøjagtigheden du ønsker på din hastighed.

Priser: Gå ind på www.farnell.dk, søg på "encoder", vælg "rotary encoders (214).
Du vil her se, at du kan få dem fra kr. 50 til mange tusinde kroner. Derfor skal du finde ud af, hvilke krav du stiller til opløsningen/hastighedsmålingen.

Du skal også overveje hvordan du vil have dit signal (analogt,digitalt,counter) samt måden du vil måle det på.
Avatar billede japping Nybegynder
04. maj 2006 - 23:26 #7
?
Avatar billede martinib Nybegynder
05. maj 2006 - 15:32 #8
tak for hjælpen.

Vi løste problemer vha en optisk mus. det krævede kun et lille c++ program.
Avatar billede never_mind Nybegynder
05. maj 2006 - 15:33 #9
sjovt det var jo faktisk præcis hvad jeg skrev
Avatar billede japping Nybegynder
06. maj 2006 - 12:14 #10
Velbekommen.

MEN husk som altid at kalibrere dit måleudstyr. Find ud af hvad opløsningen er, så du kender måleudstyrets begrænsning. Jeg har set flere tilfælde hvor folk/ingeniører måler med forkert opløsning/nøjagtighed i forhold til de resultater/nøjagtigheder de præsenterer. Dette gælder også mht. reaktionstid og forsinkelse, hvis det har betydning for din opgave.
Avatar billede japping Nybegynder
06. maj 2006 - 12:16 #11
OBS: en ofte benyttet kalibreringsmetode er en motor med en metalplade på akslen. Lad metalpladen bryde din optik og foretag målingerne ved forskellige hastigheder.