Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
27. april 2006 - 14:46 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

USB forlænger til printer (10m)

Hey!

Jeg har en HP printer, som jeg meget gerne vil have et forlængerkabel til, og da jeg synes bedst om at kablerne ikke hænger og flagre i luften - men tvært imod, gå langs væggen - har jeg målt at jeg skal bruge lige omkring en 9-10m.

Hvad udstyr skal jeg bruge til at forlænge det?
- Nogle eksempler på varer på edbpriser.dk er meget velkommende.

Har fundet noget her inde, omkring forlænger på over 5 meter, skal være med ngoet forstærker, bl.a. det jeg gerne vil vide lidt mere om - hvad for noget grej jeg så skal have fat i når der skal være forstærker på...

Nogle der kan hjælpe?

d4rkd3vil
Avatar billede levithan Nybegynder
27. april 2006 - 15:20 #1
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
27. april 2006 - 16:01 #2
Hmm,

Skal der ikke bruges noget forstærker ting?

Det har jeg læst noget om hvis det er længere end 5m...

Bl.a. her: http://www.eksperten.dk/spm/93288
Avatar billede matcho Nybegynder
27. april 2006 - 20:43 #4
Har også læst kun 5 meter og sådan et har jeg på min printer.
Men teoretisk kunne man vel tage 1 fem meterkabel til en hub med strømforsyning og derfra 5 meter mere.
Avatar billede levithan Nybegynder
27. april 2006 - 20:59 #5
jeg vil mene 10 er ok for ellers vil man ikke lave et så langt hvis grænsen var 5 meter. pcen giver signal boosting > 10 meter > enhed som forstæeker signal (printer)

så set på den måde må grænsen være 10 meter og ikke 5
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. april 2006 - 21:48 #6
Jammen så tager du da fejl - afhængig af hvilket udstyr vi snakker om.

Signalet falder propertionalt med længden af kablet.

Hvis dit udstyr ikke kræver den store hastighed, er det helt fint.

Men ønsker du at køre med den bedst mulighe hastighed, er et 10 meter kabel en dræber...

Det kan lade sig gøre, ja - men er det OK hastighed for udstyret... I bedste fald er det langsomt. I værste, falder det af hele tiden og skal "geninstalleres" af windows.

Hermed ikke sagt at det ikke ville virke... - men betyder stabiliteten noget, bør man nok ofre lidt på en repeater.
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
27. april 2006 - 22:16 #7
ole_madsen: du ville altså foreslå to af disse "repeaters" på 5m?

Jeg har intet forstand på USB forlængere, men når det er til en printer - gør det så særlig meget i forhold til andre enheder? etc?
Selvfølgelig er jeg ude efter det bedst mulige kvalitet af signalet.

To af disse 5m kabel repeaters skulle være nok til at få den til at række 10m med OK signal? Disse repeaters er vel bare forlængere med forstærker, så at jeg stadig skal bruge mit nuværende kabel til min printer der har almindeligt USB stik i den ene ende, og et lille firkantet i den anden ende som slutkabel?
Avatar billede levithan Nybegynder
27. april 2006 - 22:22 #8
ole_madsen
hvorfor sælger man så 10 meter kabler??
Avatar billede never_mind Nybegynder
27. april 2006 - 22:27 #9
USB er specificeret til ca 1.5 meter (udover dette skald er benyttes en repeater)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2006 - 09:56 #10
Levithan -> Man sælger 10 meter kabler, fordi udstyr i visse tilfælde klarer sig fint på den distance.

Byggemarkedet sælger også flere forskellige topnøglesæt - f.eks. et kinesersæt med 150 dele. Det koster det halve af det engelske med kun 20 dele.

Men selv om de begge kan bruges på cyklen, er de ikke begge lige gode til at løsne fastrustede bolte i undervognen på en bil. (Jeg har ødelagt mange billigsæt før jeg så lyset :-)

d4rkd3vil-> Jeg kender ikke de enkelte repeaterkabler - men du burde kunne klare dig med 5 meter almindelig kabel og 5 meter repeter. Repeateren bruger du jo først i det øjeblik, du kommer ud over de første 5 meter.

Sandberg kablet er bedre beskrevet på deres hjemmeside: http://www.sandberg.dk/worldwide/prod.asp?prod=133-28

Og hvis prisen på edbpriser.dk holder, er det jo den du skal holde dig til....
Avatar billede never_mind Nybegynder
28. april 2006 - 10:00 #11
Maximum cable length (USB 2.0): 5 meters
Maximum cable length (USB 1.1): 3 meters

(mente det kun var ca 1.5 meter, men det var det jo så ikke *G*)
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
28. april 2006 - 10:20 #12
ole_madsen;

Altså sådan her;

Computer -> 5m almindeligt -> 5m repeater -> Mit nuværende 1.8m kabel med USB i den ene ende, og lille firkant til bagenden af printeren i den anden -> Printer

Burde det kunne klare arbejdet? Tænker på det lille ca. 1.8m kabel, der kommer vi jo igen ud over 5 meter... ;)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2006 - 10:30 #13
Det har du ret i... - jeg tænkte på: PC->Repeater kabel->5m almindeligt kabel (der munder ud i det lille firkantede stik, som vist iøvrigt kaldes USB-B).

Men omvendt er vi så ude i vurdering igen - du kunne jo prøve med mindst mulig forstærkerkabel først, og hvis du får problemer må du så købe endnu en forstærker.
28. april 2006 - 10:34 #14
... jeg har hos en nabo brugt 2 x repeater/forstærker á 3 meter hver; dvs total 9 meter. Det var til en USB baseret trådløs modtager der lige skulle ud af vinduet på en 1 meter lang pind for at kunne modtage ordentligt. Så ville det virke - hvergang...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2006 - 11:13 #15
Hæh - den har nok været sjov at fejlsøge på... - hænge med armen en meter ud ad vinduet ;-)
28. april 2006 - 11:15 #16
... en bambus/blomsterpin ... Men rigtigt sjovt ja ...
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
28. april 2006 - 12:28 #17
Okay. Hvilke repeaters ville I foreslå? :)

Tænker på mærke, etc.. Hvor man får det bedste kvalitet til en billig omgang skejser. ;-)

Den Sandberg der er på edbpriser.dk, den hedder 133-17, og ifgl. sandberg.it, står der det er til USB 1.1... Hvad omkring det?

Styrer porten og bruger kablet som USB2, eller vil den da køre USB1.1, som er 3m max.? :S (ved i øvrigt ikke lige om det er USB1.1 eller USB2 mit 1.8m kabel er.. :S)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2006 - 12:45 #18
USB1.1 og 2 er jo igen et spørgsmål om hastighed.

USB2 kabler er blot lidt bedre skærmet, end 1.1 kabler er, for at kunne garantere den højere båndbredde.

Det betyder ikke, at man ikke kan køre ved USB2 hasighed på et USB1.1 kabel - men som med kabellængden, kan det ske at man kommer til at køre langsommere, fordi signalet er svagere.

Og når der sidder en forstærkerboks på, aner jeg ærligt talt ikke om den tvinger hastigheden ned i 1.1.

Men til en printer er USB1.1 rigeligt. Det er kun de større farvelasere der har behov for USB2 til dataoverførsel.
Sitecom har nogenlunde samme rennome.

Så vælg du ud fra din pengepung...
Din USB port vil automatisk drosle ned til 1.1, hvis det er 1.1 udstyr der er sat på.

Men hvem du vælger tror jeg er ligemeget. Sandberg er rimelig kendt for stabile produkter, omend de også har "mandags" produkter.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2006 - 12:46 #19
Sjovt - det sidste blev klippet fra...

Der stod:

Sitecom har nogenlunde samme rennome.

Så vælg du bare ud fra din pengepung :-)
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
28. april 2006 - 13:48 #20
Okay... Aht. at det er en printer -

Det er en af HP PSC All-in-One printer jeg har... Dem mener du ikke kræver USB2? :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2006 - 13:52 #21
Nej - den behøver ikke USB2.

De fleste nyere printere der har USB2 interface, har det udelukkende fordi det i dag er standarden, og komponenterne derfor er billigst.

Men datamængden der overføres, er ikke særlig stor. (USB1.1 er trods alt 11 megabit - sammenlign selv med din internetforbindelse :-)
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
28. april 2006 - 14:56 #22
OK.

Men vil det sikreste ikke være at tage 2x5M m/repeater? :)

- og læg forresten lige et svar :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2006 - 15:04 #23
Jo, helt klart. Så er du jo sikker på at få det bedst mulige signal.
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
28. april 2006 - 15:14 #24
Jeps. Netop det jeg tænkte. :-)

Men jeg finder lige noget grej efter pengepungen. :)

Tak for svarne;-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2006 - 16:14 #25
Det var så lidt - og held og lykke med det...