Avatar billede cohiba Nybegynder
27. april 2006 - 08:50 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

pc lukker ned efter 5 min.

Hej,

For noget tid siden brændte jeg min psu af ved et uheld, og bagefter var min PC selvfølgelig ikke meget værd. Jeg har nu skiftet psu, bundkort, cpu og vga kort, jeg venter stadig på de nye ram men fik alligevel lige lyst til at se om jeg kunne få liv i dyret med de gamle ram (4x512Mb). Det kunne jeg godt i ca. 5 min hvorefter PCén lukkede ned. Jeg prøvede derefter bare med en blok af gangen og det samme skete hver gang. Det undre mig at jeg ikke får nogen Memory fault bip under opstarten og at det er de samme fejl symptomer på alle 4 blokke. Er det normalt at PCén simpelt hen lukke ned hvis der opstår en memory fault??
27. april 2006 - 09:39 #1
... nok mere et varme problem (omkring CPU'en?); du har jo selv samlet den...
Avatar billede cohiba Nybegynder
27. april 2006 - 10:47 #2
det er det ikke.. har målt på den med en laser. den når ikke at blive over 40 grader inden den lukker ned
27. april 2006 - 12:13 #3
... er der sovs nok i din PSU ?
27. april 2006 - 12:13 #4
Hvis du starter op i dum DOS mode (evt. med en DOS Boot diskette www.bootdisk.com ) og lader den stå der. Dør den så også ?
Avatar billede cohiba Nybegynder
27. april 2006 - 22:02 #5
min psu er på 550W så jeg regner da med at det er nok.. har lige forsøgt med en dos disk og det samme skete igen. Jeg har en kraftig mistanke til rammene da det er det eneste jeg ikke har skiftet endnu, synes bare at det er helt utroligt at de alle sammen er stået af og har den samme fejl. er der nogen der har oplevet det før?
27. april 2006 - 22:11 #6
... prøv med mindre antal RAM klodser og/eller anden kombination af samme ?

Er det "præcist" 5 min. ? Også hvis du starter dyret lige efter ufrillig nedluk ?
Avatar billede cohiba Nybegynder
27. april 2006 - 22:22 #7
har prøvet med alle kombinationer af klodser inklusiv hver enkelt alene. nej det er kun første gang det tager ca. 5 min. hvis jeg prøver og genstarte igen lige efter kører den kun 20-30 sekunder og hvis jeg bliver ved så lukker den faktisk lige så snart jeg flytter fingeren fra power knappen
27. april 2006 - 23:36 #8
... så må det være et VARME problem !!!

Og så 'talen' om kølepasta / blæser osv osv...
Avatar billede cohiba Nybegynder
28. april 2006 - 17:16 #9
Jeg er 99% sikker på at cpuén ikke bliver for varm... kan det være psuén der er defekt varmemæssigt?
28. april 2006 - 21:53 #10
... hvis du nu strømmæssigt afmontere (næsten) alt - så det faktisk kun er CPU der er aktiv - og booter op i DOS ...

UDEN HD, RAM, GRAFIKKORT, ...

PC'en vil følgelig brokke sig men lad den bare stå og se hvad der sker ?
Avatar billede cohiba Nybegynder
29. april 2006 - 09:41 #11
det har jeg lige prøver, og det hjælper ikke... Den godt ting, hvis man kan sige det, er at den lukker nu ned efter et par sekunder så jeg er overbevist om at det ikke er et varmeproblem.. Har jeg nogen mulighed for at teste psu´en uden brug af særligt test udstyr???
01. maj 2006 - 07:13 #12
Avatar billede cohiba Nybegynder
01. maj 2006 - 20:25 #13
tak for det. Jeg har i midlertid været så heldig og kunne låne en psu af en nabo, og da den blev installeret kørte det hele som en drøm. Den gamle psu er nu på vej tilbage til forhanderen, og jeg er sikker på at det vil løse problemet. læg et svar så får du point, og mange tak for hjælpen
01. maj 2006 - 20:55 #14
Ping...

(Det var et [svar]...)

Læg selv et [svar] og lad os alle dele...