Avatar billede ruch Nybegynder
25. april 2006 - 18:48 Der er 9 kommentarer

3D program til at lave spil

Hvilket 3D program er godt hvis man skal lave spil ?
Avatar billede olebole Juniormester
25. april 2006 - 19:10 #1
<ole>

Det, du er bedst til at bruge  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede ruch Nybegynder
25. april 2006 - 19:11 #2
men kender ikke rigtigt nogen :(
Avatar billede rigpig Nybegynder
26. april 2006 - 00:55 #3
Hej ruch, vil lige komme med et bidrag.
Jeg går ud fra at det er seriøse spil du vil lære at lave, så er der ingen lette genveje.
Mit forslag er:
Lær Engelsk, der findes ingen gode bøger om spil programering på dansk.
Du får brug for at beherske et programerings sprog som C++ se på C++ sidene på ekspersten.dk for mere info.
Lær photoshop samt et 3D program som f.eks 3DX max eller Maya.
Lære C++ programering til open GL er også godt!
Bare kom igang ! start med at lære f.eks C++ (kig lidt på 3D buzz.com der er et par tutorials du kan downloade (VTM'r er på engelsk)(Vidio Training Material)
Compilers til c++ er der et par der er gratis (se eksperten c++ sektion)
God fornøjelse
rigpig
Avatar billede osborne Nybegynder
26. april 2006 - 16:09 #4
Det er en god ide at gøre sig klart hvad det er for en type spil du kunne tænke dig a lave f.eks. shoot em up, adventure spil .. og hvilken platform du tænker på f.eks. web/flash spil, mobiltelefon javaspil, PC spil, consol spil??  Hvad har du i tankerne sådan umiddelbart?

Og er det noget du blot vil lære at lave eller noget som du vil satse på at lave til at kunne sælge? Sidstnævnte kræver rigtig meget, både mht. sponsorer og folk på projeketet.

Som rigpig skriver så kræver det et række forberedelser og kvalifikationer, men afhængig af hvilket mål du har og hvad der er dine primære interesser/evner er det vigtigt at prioritere... hvis du f.eks. er kunstnerisk orienteret er det en god ide at satse på at lære 3D, hvis du er mere til programmering er det måske C++, Java eller et andet programmeringsprog du skal lære. Det er sjældent at samme person kan begge dele godt .. og så vil der i et firma typisk være nogen der udelukkende arbejder med det område inden for spillet som de er gode til f.eks.
- 3D modellering
- Script programmring
- Kerneprogrammering i et 3GL sprog
- Leveldesign
- Teksturering
- Manuskript
- Ledelse og administration
- Rigging af figurer
- Animation
- Kunstig intelligens
- Integration med game engine (f.eks. Unreal Game Engine)
- osv. osv.

Hvis det er 3D delen af spiludvikling du er interesseret i - så vil jeg anbefale at du ser på noget 3D (f.eks. ser på GMax)
Avatar billede osborne Nybegynder
26. april 2006 - 16:11 #5
.. eller 3ds max som pt. er det mest uanvendte 3D-program til spiludvikling
Avatar billede osborne Nybegynder
30. april 2006 - 00:09 #6
Hvilken type spil tænker du på - så kan vi måske give dig lidt mere præcis vejledning.
Avatar billede osborne Nybegynder
04. juni 2006 - 09:36 #7
?
04. august 2006 - 08:04 #8
(Hvad endte denne tråd med?)
Avatar billede osborne Nybegynder
04. august 2006 - 11:15 #9
Ja, lidt underligt der stadig ikke er noget svar fra ruch ...