Avatar billede anneji Nybegynder
25. april 2006 - 16:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Stort billedsite

Hej med jer

Jeg har et omfattende spørgsmål om hvordan jeg smartest opretter et billedsite. Derfor de mange points.

Jeg vil gerne lave en hjemmeside med billeder af planter.

Jeg har ca. 5000 billeder af planter fordelt på ca. 600 arter. Der kommer måske 3 gange så mange billeder ialt.
Billederne fylder ca. 3MB hver nu.

Siden skal fungere sådan at man klikker på plantenavnet (f.eks. Blå Anemone) og så kommer der en side med thumbnails af mellem 3 og 50 billeder af den pågældende art. Billedernes titel skal så være f.eks. blomst, blad, blomsterstand, osv.
Så skal man kunne klikke sig videre til billederne i hhv. skærmstørrelse og (måske)fuld størrelse.

Der skal også være en søgefunktion hvor man kan søge efter f.eks. Blå Anemone og blad.

Da der vil være stor udskiftning af billederne går jeg ud fra at det er smartest at lave en database.

Men hvordan gør jeg så det hele nemmest?
I øjeblikket har jeg billederne sorteret i mapper efter plantenavnet.

Jeg vil gerne have forslag til hvilke programmer jeg skal bruge, og hvordan jeg gør det hele nemmest.

Jeg har Dreamweaver, Access, Irfanview til at redigere billedstørrelsen med og så videre, men jeg har før kun lavet en hjemmeside med Frontpage, aldrig med databaser.
Avatar billede jpj3 Nybegynder
26. april 2006 - 19:50 #1
Avatar billede anneji Nybegynder
28. april 2006 - 11:34 #2
Hej jpj3

Det ser jo fint ud, jeg vidste ikke at man kunne hente noget andre havde lavet.
Det vil nok tage mig noget tid at finde ud af at bruge det, men det er en god start.
Så skal man have en server der understøtter ASP, ikke? Og hvad er der ellers af 'fælder' i det?
Avatar billede jpj3 Nybegynder
28. april 2006 - 17:22 #3
Du skal bruge en server der understøtter asp og ASPJpeg det er den der laver thumbnails.
Der er 2-3 filer der skal rettes men der følger en god brugervejledning med på engelsk, så det skulle være muligt at få den til at virke.
Avatar billede anneji Nybegynder
29. april 2006 - 14:25 #4
Hej jpj3

Tak. Lægger du ikke et svar så du kan få points? Det kan godt være at det er mange points, men når nu ikke der er andre der har givet mig tip, så må det være dine allesammen.
Avatar billede jpj3 Nybegynder
30. april 2006 - 13:54 #5
ok takker.
c;")