Avatar billede htmlkongen Novice
24. april 2006 - 20:36 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

NTFS XP install

Hvad er forskellen på:

Ntfs
Ntfs (hurtig)

Dels tid og efterfølgende "mangler" mm.
Avatar billede never_mind Nybegynder
24. april 2006 - 20:39 #1
ved normal kontrolleres der for dårlige sektorer, dette undlades ved en hurtigt formatering, ud over dette er der _ingen_ forskel.
Avatar billede haverslev Novice
24. april 2006 - 20:41 #2
Det er blot måden den overskriver disken på / hurtigheden i formateringen.
Nogen gange er en Hurtig ikke nok - dvs. den formateres ikke korrekt (sletter)
og derfor anbefaler jeg altid at bruge NTFS (normal)
Avatar billede htmlkongen Novice
24. april 2006 - 20:42 #3
Tak for hurtigt svar.

DVS:

Hvis harddisken skulle have fejl - eller bad sectors så vises det der?

Så "hurtig" er jo egentlig den bedste.???

Smid svar :)
Avatar billede leif Seniormester
24. april 2006 - 20:43 #4
Nej, normal er den bedste den kontrollere nemlig disken. Ved hurtig sker der ingen kontrol.
Avatar billede oversjanten Nybegynder
24. april 2006 - 20:44 #5
Vælger du NTFS(hurtig), slettes den første bit i hver fil.

Vælger du NTFS, overskrives alle data og der overfladescannes på disken
Avatar billede htmlkongen Novice
24. april 2006 - 20:48 #6
Leif>> Kontrollerer den disken for bad sectors og andre fejl som kan forekomme senere?

Oversjanten>> Hver bit i hver fil - hvad vil det konkret sige?

Så alm NTFS er en FORMAT c: i princippet ?
Avatar billede never_mind Nybegynder
24. april 2006 - 20:50 #7
oversjanten nej den overskriver MFT, (master file table, de(n) filer der indeholder selve oversigten over filernes placering.

NTFS er blot fil systemet, om du bruger FAT(32) eller NTFS er meningen den samme med hurtig kontra normal
Avatar billede never_mind Nybegynder
24. april 2006 - 20:52 #8
det er SMART der overvågen disken, og i nogle tilfælde kan sige at en fejl snart vil ske, det har intet med en formatering at gøre.
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2006 - 20:55 #9
Du bør altid fravælge "Hurtig formatering"
Avatar billede htmlkongen Novice
24. april 2006 - 20:56 #10
Hvad er smart?
Avatar billede oversjanten Nybegynder
24. april 2006 - 21:00 #11
At anvende normal ntfs formatering... efter min mening.
Avatar billede haverslev Novice
24. april 2006 - 21:00 #12
Står for: Self-Monitoring Analysis and Reporting Technology (SMART)
kør lidt ned og læs:
http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/perf/qual/featuresSMART.html
Avatar billede oversjanten Nybegynder
24. april 2006 - 21:44 #13
Vedr. dit indlæg 24/04-2006 20:48:21

Så slettes den første bit i hver fil på harddisken, eks:

hvis din harddisk ser ud som herunder:

FILNAVN1 FILNAVN2 FILNAVN3 OSV,

vil din disk efter hurtig formatering se ud som herunder:
ILNAVN1  ILNAVN2  ILNAVN3  SV,

og ved normal formatering vil den se ud som herunder:

111111111111111111111111111111

Sådan lidt billedligttalt ;-)
Avatar billede never_mind Nybegynder
24. april 2006 - 21:59 #14
det er noget direkte sludder! du kan formatere en af mine diske uden problemer, og jeg vil kunne genskabe hver en fil, uden nogen problemer overhoved, med de rette navne.

en formatering sletter INGEN data, den sletter fil tabellen, og intet andet, en low level formatering overskriver disken ja, men det er der ingen der har nævnt noget om.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. april 2006 - 23:27 #15
never_mind - Hvad er low level formatering? Jeg bruger Acronis drive cleanser, den
overskriver med et udvalt af muligheder, og garanterer, at intet kan genskabes.
Avatar billede never_mind Nybegynder
24. april 2006 - 23:29 #16
en low level formatering er en formatering hvor disken også overskrives (oftest med enten 0 eller 1), kan anbefale killdisk fra killdisk.com til diske der skal overskrives (hvor data derefter er væk for good)
Avatar billede off-line Nybegynder
24. april 2006 - 23:35 #17
never_mind tak for svaret, men Kill disk formaterer da ikke? overskriver den ikke bare?
Avatar billede never_mind Nybegynder
24. april 2006 - 23:37 #18
korrekt, men det var pga du selv nævnte det emd acronis at jeg nævnte killdisk ;)
Avatar billede off-line Nybegynder
24. april 2006 - 23:48 #19
Ok, Killdisk er jo også udmærket, til prisen.
Avatar billede hcma Novice
25. april 2006 - 10:12 #20
NTFS (hurtig):  filer fjernes fra partitionen/harddisken, men der scannes IKKE for dårlige sektorer.
Benyttes kun hvis din harddisk er blevet formateret for nylig og du er sikker på at den ikke er beskadiget.

FAT (hurtig) :  filer fjernes fra partitionen/harddisken, men der scannes IKKE for dårlige sektorer.
Benyttes kun hvis din harddisk er blevet formateret for nylig og du er sikker på at den ikke er beskadiget.

NTFS :  filer fjernes fra partitionen/harddisken og der kontrolleres også for dårlige sektorer. (Bør/Skal bruges ved installation på ny disk)

FAT :  filer fjernes fra partitionen/harddisken og der kontrolleres også for dårlige sektorer. (Bør/Skal bruges ved installation på ny disk)

Hvis du har installeret WinXP på en partition og brugt hurtig-muligheden, kan du også checke disken ved at benytte chkdsk /r kommandoen efter installationen af WinXP er foretaget.

Anbefaling:  NTFS, da man så får det fulde udbytte af XP og er sikker på at harddisken er blevet kontrolleret.
Avatar billede htmlkongen Novice
25. april 2006 - 17:42 #21
HCMA>> Tak for den fine forklaring. Det er en ny pc det drejer sig om, så jeg tror bare at jeg tager den hurtige. Det er bare rart at vide hvad forskellen af. Smid svar.

Alle>> Smig svar dem som vil ha points- og tak for snakken. Bliver klogere hver dag. :)
Avatar billede hcma Novice
26. april 2006 - 02:29 #22
svar  :o)
Avatar billede hcma Novice
26. april 2006 - 02:30 #23
.
Avatar billede htmlkongen Novice
27. april 2006 - 21:44 #24
Tak :D