Avatar billede nemograf Nybegynder
21. april 2006 - 16:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

mpeg til vob

Hej eksperter.
Jeg har lige tømt mit videokamera ind i pcen.
Nu ligger de der og fylder ca 10GB i mpeg2 format.
Jeg har en dvd brænder men ingen erfaring i at bruge den men ved dog at jeg ikke kan have 10 Gb på en DVD skive.
Jeg har set andre steder på eksperten at man skal lave filen om til en vob fil, men hvordan gør man det og hvad gør man bagefter ?
Desuden er der så nogen der kender til et gratis dvd brænder program, jeg kan bruge til at brænde dvden til sidst. ?

På forhånd tak
Avatar billede pinball Nybegynder
21. april 2006 - 16:16 #1
Avatar billede pinball Nybegynder
21. april 2006 - 16:19 #2
Avatar billede nemograf Nybegynder
21. april 2006 - 16:40 #5
Nu har jeg prøvet de programmer du henviser til, og det kan godt ske at det er mig den er helt gal med, men de filer der bliver lavet er jo ligeså store som mpeg2 filen?
Hvad med DVD brænderprogrammet hvad har du af ideer der ?
Avatar billede fuglen1 Novice
21. april 2006 - 20:58 #6
Nemograf:Det er fordi du bruger programmer der ikke reencoder filen hvilket er det bedste. Hvorlang tid varer det i det hele?

Du kan være heldig at få 3-4 timer på en dvdskive.

Du kan foreksembel bare lave dvdfilerne og bruge dvdshrink eller et andet prg.til komprimere dem ned til dvdstørelse

Der kan være 4,3 gb på en dvd-5
og ca. 8,5gb på dvd-9 men de koster ca. 30-40kr stk. i Tyskland

Med hensyn til brænderprogram så der af mere ukendte deepburner (GRATIS)eller deepdurnerpro
Der er flere betalingsprogrammer her
http://www.snapfiles.com/Shareware/gmm/swcdburn.html

Men fulgte der noget software med til din dvdbrænder?
Avatar billede nemograf Nybegynder
22. april 2006 - 09:23 #7
Jeg fik MYDVD med, men den er ikke ret god.
Har nu købt NERO.
Når jeg læser om dvdshrink, så læser jeg det som et komprimeringsværktøj til brug ved backup på en dvd skive. Det jeg skal er at lave S-VHS om til en DVD så vi kan se det vi har optaget på vores DVD
Avatar billede morgan_freeman Nybegynder
27. maj 2006 - 23:11 #8
Jeg tror det 'fuglen1' mener er, at du kan konvertere mpeg2 til et komplet sæt DVD-filer (vob,ifo,etc) og bruge DVD Shrink til at komprimere det. Plussiden er, at Shrink komprimerer DVD materialet meget pænere end Nero's tilbehør.

Og hvis du ikke har slettet de filer du har lavet omkring 21/04-2006 16:40:31, så er det sikkert en smal sag at lade DVD-shrink tygge dem igennem?
Avatar billede fuglen1 Novice
27. maj 2006 - 23:57 #9
morgan freeman: Skal man af super komprimering er det måske Tmpgenc 3 xpress
eller Dvd rebuilder med CCE sp eller basic

Men det er nogen ret dyre løsninger dog er CCE SP dog ret dyr (pirs 11364,41 kr)
Men så vil man da måske os få en superkompimering

Dog skal jeg gøre opmærksom på at Dvd shrink Transcoder men hvor Nero reencoder
Det er ikke det samme men jeg mener tranmscoding er bedre
Avatar billede morgan_freeman Nybegynder
28. maj 2006 - 22:14 #10
fuglen1: Har sjovt nok ikke selv vildt gode oplevelser med TMPGEnc, men det er selvfølgelig oplagt at komprimere en mpeg-fil som mpeg (eller i processen på vej mod vob) hvis man har en kvali-mulighed.

Mit bud på DVD Shrink bygger på: nul kroner i udbetaling, superenkel MEN funktionel og effektiv brugerflade, og gode personlige erfaringer vedr. den endelige kvalitet. Dette står i skærende kontrast til alt andet end CD/DVD-burn-proces i NERO-pakken. Og når nu nemograf alligevel havde encodet vob-materiale til rådighed (formodentlig), så lå den jo lige til højrebenet.

Hellere et udemærket resultat via det software man har - eller kan anskaffe sig gratis - end en løsning der truer pengepungen.

(DVD-Shrink) transcoding medfører, at man bevarer fil-strukturen (principielt også i reAuthor) såvidt at chapter-index o.lign bevares - mens NERO's setup genSkriver ALT og (typisk) blokerer for sub's og flere lyd-niveauer. I det hele taget en lousy løsning.