Avatar billede rubberduckone Nybegynder
19. april 2006 - 23:14 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Kan man...Netværk - Linux/Windows

Hej,

Er newbie ud i netværksjunglen. Har hidtil bare kørt fra mængde maskiner med IT afdeling til at tage sig af netværkssiden. Leger nu med netværk på hjemmefronten. Så tilgiv mig dumme spm. / ;o)

Overvejer flg. og aner ikke om det er muligt.

Har:
TDC modem og router (indkommende ADSL 512/512)
Linksys WRT54GS (bag TDC'en)
Laptop m. Linksys Wireless GS adapter (Windows XP pro)

Overvejer flg. tilkobling til WRT54GS via USB 2 porte:
Linksys NSLU (NAS m. Linux)
2 x Maxtor 300GB tilkobles NAS (Eksterne HD konfig m. Linux)

Desuden vil jeg måske købe:
Mediacenter (Win XP pro - trådløs)
Webserver, kablet muligvis i DMZ kun bag TDC router (Linux, Apache etc.)
2 x Stationære (Win XP pro - 1 trådløs, 1 kablet)

For det trænede øje - hvilke faldgruber er jeg her på vej ud i?
Vil jeg fra mine Windows maskiner kunne tilgå diskene via routeren, gemt bag NAS og med Linux konfig?

Har umiddelbart svært ved at gennemskue kompatibilitet mellem Windows og Linux, da jeg endnu ingen erfaring har med Linux.

;o) RD
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. april 2006 - 23:36 #1
MHT nas er jeg sikker på at det kan du. Linux er fuldt kompartibel med windows og kan præsenterer sig som en windows fil server, så der vil ikke være nogle problemer her (ellers ville du ikke kunne sælge denne løsning, markedet ville være for lille)

Mht problemer du er på vej ud i, har jeg spottet et stort et.

Windows media Center er bare ikke klar endnu. Jeg har selv et stående i stuen, og det virker bare dårligt. Du kan kun optage på den kanal du ser på, maskinen fryser, den tager en evighed at at tarte og at slukke. Vent et stykke tid endnu det er ikke klar. Der er flere problemer med det en her beskrevet så!!!
Avatar billede tjerner Nybegynder
24. april 2006 - 14:23 #2
Du kan tilgengæld sagtens finde alternativer til windows mediacenter, både linux og windows baseret som virker ganske godt.
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
25. april 2006 - 22:37 #3
Tak for svar/kommentar.

Mediecenter eller ej, min største bekymring pt. er mere på kombinationen mellem Windows og Linux, samt eventuelt øvrige "sameksistens" problemer - dvs. drivere o.lign.

Er der nogle Linux folk, der har synspunkter eller erfaringer ommkring dette?

Jeg overvejer at partitionere to af maskinerne, så de kan køre både Linx og Windows og har til dette "Acronis" partitionsprogrammet i tankerne (alternativt "partitionmagic")

Er der nogle åbenlyse problemer i at partitionere med både Windows og Linux og hvordan gøres det lettest?
(Har bla. fra kollega fået at vide at Windows SKAL installeres først)

;o) RD
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. april 2006 - 00:06 #4
Som jeg ser det har du to muligheder. Dual boot eller virtuel maskine. Med Dual boot kan du enten starte windows eller du kan starte linux. Med virtuel maskine kan du have dem begge kørende samtidig og skifte flydende mellem dem, denne løsning kræver dog en del mere ram, heldst dobbelt op.

Når vi taler dual boot SKAL du installerer windows først, da windows ellers smadre dun linux installation. Den letteste metode er at installerer windows og så lade et stykke disk være upartisioneret eller isætte endnu en tom disk og så installerer linux.
Linux vil selv kunne finde ud af at der er windows installerer, den vil selv kunne installerer sig på den tomme del og selv kunne konfigurere boot loaderen, der håndterer de to operativsystemer. Som bootloader kan du bruge Grub, der følger med de fleste distriputioner.

Wirtuel maskine laves med VMWare, der har forskellige gratis og demo versioner liggende til download. Dette kræver dog mere viden end den anden løsning, da du både skal kunne håndterer VMWare og linux. Til gengæld er den meget mere smidig
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
26. april 2006 - 13:37 #5
VMware... - har før været inde i lignende overvejelser, men gik lidt bort fra det pga. licensomkostninger (det løber jo alt sammen op/ ;o)  ) Er der umiddelbart nogle uhensigtsmæssigheder ved VWware? - udover prisen altså / ;o)

Hvad vil du anbefale RAM mæssigt - bare som minimum...

RD
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
27. april 2006 - 19:28 #6
Hvis man nu har en fuldt installeret Windows konfiguration, er det så muligt - med et fornuftigt resultat - at installere VMware og derefter Linux (Ubuntu)?
Avatar billede prysse Nybegynder
13. juni 2006 - 17:39 #7
Arh... Ubuntu ?? Hellere tage OpenSuse ... enten 10, eller 10.1 (dog er packet manager noget sølle i 10.1) Ubuntu er en lettere skrabet, og ikke så flink, udgave baseret på Debian. Dog er den brugervenlig ;) Er suse bestemt også ;)