Avatar billede csharpkoderen Nybegynder
19. april 2006 - 21:18 Der er 3 kommentarer

! LaTeX Error: Command \textbrokenbar unavailable in encoding T1.

Hej,

Jeg har flyttet nogle latex filer fra windows til linux (Suse 10.0), og forsøger at oversætte dem her. Det går også udmærket, lige bortset fra de danske tegn ÆØÅ.

Uanset hvad jeg forsøger, får jeg fejlbeskeden "LaTeX Error: Command \textbrokenbar unavailable in encoding T1."

Forsøg med at smide \usepackage{t1enc} ind i stedet for \usepackage[T1]{fontenc} som foreslået i en anden tråd spiller heller ikke.

Fejlen opstår uanset om jeg bruger "vi" eller en grafisk editor.

Jeg kán bruge de specielle tegn som fx \AE (Æ), men det er jo uholdbart at skulle lave en masse tekst til junk ;-)

Min eneste ide er at det må være noget character encoding... andre bud?

% Eksempel på latex source som ikke kan oversættes
\documentclass[11pt, a4paper]{report}
\usepackage[danish]{babel}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage[latin1]{inputenc}

\begin{document}
æøå
\end{document}
Avatar billede csharpkoderen Nybegynder
19. april 2006 - 21:38 #1
OK - fandt (delvist) svaret i en anden tråd (se nedenfor). Det kræver dog, at man så anvender en editor som importerer filen i ISO-8859-1 format - som standard blev de danske tegn ellers usynlige...

---

Det er fordi, du koder æ,ø og å i UTF-8 i stedet for Iso-Latin-1. Prøv at køre kommandoen
$iconv -f UTF-8 -t ISO-8859-1 inputfile -o outputfile
før du kompilerer. Den har til hensigt at konvertere fra UTF til Latin-1
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. april 2006 - 22:29 #2
Delvist?  Bruger du vi/vim, så kan den i hvert fald sættes til at ku' bruge iso-8859-1-
Avatar billede csharpkoderen Nybegynder
20. april 2006 - 09:22 #3
yep - det var så også hvad jeg forsøgte at skrive ovenover :-)