Avatar billede finger Nybegynder
18. april 2006 - 13:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvad er PLC programmering?

Hej,

Er der nogen der kan forklare mig hvad PLC programmering er?
Så vidt jeg selv har opsnuset kan det have noget at gøre med at programmere maskiner, men jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. april 2006 - 14:08 #2
En PLC er en styrring, der kan programmeres. Hver producent har sit eget programmerings sprog.
Avatar billede finger Nybegynder
18. april 2006 - 14:36 #3
så en PLC er en dims der kan programmeres? eller hvad....?

Hvad definerer en PLC?

Og den programmeres så på et eller andet low level sprog der er producent specifikt eller hvad?
Avatar billede Wezio Juniormester
18. april 2006 - 15:23 #4
PLC betyder Programable Logic Controller og er noget man typisk anvender i store styrertavle til maskiner, fabrikker, m.m.

En PLC er en boks til montering på DIN-skinne, hvor du kan tilslutte dine kontakter, følere, relæer til fx motorer, m.m. og så kan du programmere din PLC til at kunne nogle forskellige ting, fx tidsrelæer, countere, m.m. Istedet for at have en kæmpe tavle fyldt med relæer, tidsrelæer og timere kan du begrænse det hele i en boks med et X-antal ind- og udgange afhængig af hvilken model du har i hænderne.

Den programmeres op i et program (afhængig af producent) i såkaldte "ladder-diagrammer" (stige-diagrammer). Det er ikke noget en alm. mand kan rode med, selv jeg, der er elektriker bander nogle gange, når jeg skal programmere en op :-)
Avatar billede finger Nybegynder
18. april 2006 - 19:31 #5
Tak for det. Det kastede lidt lys over det hele.
Avatar billede Wezio Juniormester
18. april 2006 - 21:18 #6
Takker for points :-)