Avatar billede csharpkoderen Nybegynder
07. april 2006 - 17:18 Der er 4 kommentarer

Import af tekst fra DOS til Windows

Hey,

Jeg har liv i en ældre PC, hvor jeg skriver tekster i ældre DOS-baserede tekst-editorer. Tegnsæt er her sat til 865, og ÆØÅ fungerer fint når man bliver i DOS.

Nu vil jeg så gerne importere tekster til windows, for layout m.v. i windows-baserede programmer.

Ved indlæsningen i windows-baserede programmer på den samme PC, og på andre PC'ere, indlæses ÆØÅ imidlertid ikke korrekt, men er "junktegn".

Jeg har forsøgt alt fra de forskellige muligheder i wordpad (åben msdos-tekst-dokument) og meget andet, men uden at få indlæsningen til at være perfekt.

Jeg vil gerne have at standardprogrammerne/OS håndterer dette ved opsætning, i stedet for at jeg skal til at køre en lille konverteringsutil hver gang...

Ideer meget velkomne :-)
Avatar billede chicony Nybegynder
07. april 2006 - 17:38 #1
Har du prøvet at åbne teksten i windows "DOS-Prompt" kør -> cmd.exe?
evt. skriv "more filnavn.filtype" eller åbne det dos-baserede tekst-editor på i dos-prompten?
Avatar billede csharpkoderen Nybegynder
07. april 2006 - 19:22 #2
Det skyldes forskel i ASCII-værdien af tegnene under henholdsvis DOS og windows. Der skal derfor ske en konvertering af ASCII-værdier mellem de to miljøer, eller de skal indstilles til at anvende samme ASCII-værdi.
Avatar billede jacobschmidt Nybegynder
25. april 2006 - 20:27 #3
hent Textpad fra www.textpad.com det er nonsens godt til den slags :-) Smid det derefter over i word m.v.
25. april 2006 - 20:32 #4
... jeg ville også have peget på http://www.textpad.com/download/index.html - den ka' nemlig læse/konvertere/skriv alverdens tekstformater i "uendelig" størrelse. Bruges den selv som alternativ til NOTEPAD.

Men da <csharpkoderen> skriver " ...i stedet for at jeg skal til at køre en lille konverteringsutil hver gang..." - sååå...